طراحی رابط و تجربه کاربری

طراحی رابط و تجربه کاربری

طراحی رابط و تجربه کاربری یکی از دانش هایی است که بسیار درباره آن می شنویم و در بسیاری از منابع، درباره آن صحبت می شود، اما مفهوم طراحی رابط و تجربه کاربری فقط محدود به وب سایت و یا اپلیکیشن های موبایل نیست و مفهومی فراتر از آن دارد. نکته مهمی که می بایست درباره واژه طراحی رابط و تجربه کاربری بدانیم این است که هرجا تعامل بین انسان ( کاربر ) و یک سیستم ( ماشین ) وجود داشته باشد، طراحی رابط و تجربه کاربری اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

در این مقاله از واژه های تخصصی و پیچیده برای توضیح تجربه کاربری و رابط کاربری نمی خواهیم استفاده کنیم، بلکه تلاش می کنیم در ساده ترین حالت ممکن درباره طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری با شما صحبت کنیم.

 

طراحی رابط و تجربه کاربری چیست؟

تجربه کاربری در یک فرآیند تعاملی مشخص می کند که کارها و امکانات چگونه در دسترس شما قرار گیرد، این درحالی است که رابط کاربری مشخص می کند که امکانات با چه ظاهری در اختیار شما قرار بگیرد.

یک محصول را تجسم کنید که با آن سر و کار دارید. من به عنوان یک کارشناس کامپیوتر اولین چیزی که به ذهنم خطور می کند موس کامپیوترم است. آیا می توانید طراحی رابط و تجربه کاربری را در محصولی که انتخاب کرده اید شناسایی کنید؟

در محصول انتخابی من ( موس کامپیوتر )، داشتن دو دکمه که بتواند فرمان Enter و فرمان Right click را انجام دهد، بخشی از تجربه کاربری است. داشتن یک بخش برای اسکرول کردن هم همینطور. این ها بخش تجربه کاربری موس کامپیوتر حساب می شوند. ممکن است یک موس حرفه ای به دلیل کارایی های منحصر به فرد دکمه های بیشتری داشته باشد که در نظر گرفتن چنین دکمه هایی همه جزو تجربه کاربری آن هستند؛ اما اینکه دکمه ها چگونه و کجا در اختیار من قرار بگیرند و چه مشخصات ظاهری داشته باشند، همه جزو رابط کاربری موس هستند.

طراحی رابط و تجربه کاربری همه جا در اطراف ما هست. از ساده ترین تعاملاتی که با ساده ترین وسایل خود برقرار می کنیم تا پیچیده ترین تعاملات. تجربه کاربری مشخص می کند که امکانات چگونه باید در دسترس مخاطب قرار بگیرد تا به راحتی از آن استفاده کند و واسط کاربری به آن عینیت می دهد و به جزئیات ارائه آن می پردازد.

 

طراحی تجربه کاربری

 

چرا طراحی رابط و تجربه کاربری اهمیت دارد؟

پاسخ این سوال واضح است. طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری مهم است، چون بر رضایت کاربر از یک محصول تاثیر می گذارد. برای همین است که عبارت بهبود تجربه کاربری یکی از مهمترین ماموریت های برندها محسوب می شود. امکاناتی که شما برای مصرف کنندگان خود آماده کرده اید، می بایست به او ارائه شود و برای ارائه شدن این امکانات نیاز به یک مدل درست برای ارائه خواهید داشت.

امروز تمام برندهای موفق دنیا به این نتیجه رسیده اند که برای پیشبرد برند و محصولات خود می بایست امکاناتی را که در اختیار مصرف کننده قرار می دهند، گسترش دهند و برای ارائه قطعاً نیاز به طراحی رابط و تجربه کاربری دارند.

 

نداشتن یک تجربه کاربری درست، باعث می شود :

  • کاربر به امکانات محصول دسترسی نداشته باشد
  • کاربر برای استفاده از محصول سردرگم باشد
  • سرعت و کیفیت استفاده از امکانات بسیار کم باشد
  • کاربر از فرآیند تعامل لذت بالایی نداشته باشد ( عدم رضایت از محصول)

 

نداشتن یک واسط کاربری درست، باعث می شود :

  • محصول شما ظاهر مناسبی نداشته باشد.
  • تعاملات توسط یک محیط نازیبا صورت بگیرد.
  • محیط تعاملی برای مخاطب گویا نیست.

 

داشتن طراحی رابط و تجربه کاربری استاندارد و اصولی برای هر ایده و محصول تعاملی جزو الزامات مهم به حساب می آید و بهبود طراحی رابط و تجربه کاربری به واسطه گسترش امکانات، احترامی است که شما برای مخاطبانتان قائل می شوید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *