برندسازی چیست؟ 10 مزیت برندسازی در کسب و کار

برندسازی

برندسازی (Branding) فرآیندی است که در آن کارها و تلاش هایی انجام می شود تا اعتماد بیشتری نسبت به یک کسب و کار، یک شخص و یا یک موضوع مشخص جلب شود. برندسازی یعنی ساخت برند و برند یعنی اعتبار!

برندسازی شامل چه چیزهایی می شود؟

برندسازی جنبه ها و وجه های بسیار گسترده ای دارد. همه افراد دوست دارند که خودشان را یا کسب و کارشان را به یک برند تبدیل کنند. دامنه تاثیرات کارکرد ومزایای تبدیل شدن به یک برند می تواند از یک شخص حقیقی ( مانند یک هنرمند یا یک شخصیت سیاسی ) تا یک کمپانی بسیار عظیم را پوشش دهد. برند شدن برای تمام افراد یک آرزو و یا شاید یک نیاز باشد. پس بهتر است کمی درمورد یک واژه بیشتر با هم گپ بزنیم و آن، واژه ای نیست جز برند!

برند چیست ؟

برند ، در ظاهر یک نام یا عبارت تجاری است. اما فراموش نکنید که هر نام یا عبارت تجاری برند محسوب نمی شود. برند یک جایگاه از یک نام تجاری است که توسط مخاطبانش درک و لمس می شود. برند یعنی درک دیگران از یک نام تجاری.
دنیای ما پر است از برندهای متعدد که ما آنها را درک و لمس کرده ایم ولی هر کدام از آنها کارکرد و شخصیت مخصوص به خود را دارند. برندی تولید کننده خودرو است و برندی دیگر به شما خدمات بانکی می دهد. برندی محصولات غذایی مورد نیاز شما را تامین می کند و دیگری فرش خانه شما را تامین می کند.

چگونه برند سازی کنیم؟

اگر برندسازی (Branding) را تلاش برای رسیدن به یک جایگاه قابل اعتماد از یک نام بدانیم، باید روش هایی را پیاده سازی کنیم که بتوانیم این اعتماد را جلب کنیم. حوزه برند و برندسازی یک موضوع کاملا چند وجهی است که باید با تمام وجوح آن به درستی برخورد شود. از نوع نام گذاری تا نوع سرویس ارائه شده، از بازتاب های بصری و معماری آن تا ارزش های سازمانی و… همه اجزای تشکیل دهنده برند محصوب می شوند و اگر بخواهیم به یک برند قابل اعتماد تبدیل شویم باید به تمام این عناصر توجه ویژه کنیم.

چگونه برند سازی کنیم

10 مزیت برندسازی در کسب و کار

تبدیل شدن به یک برند قابل اعتماد و با پشتوانه مزایای زیادی را خواهد داشت. در زیر به 10 مزیت برندسازی در کسب و کار اشاره می کنیم:

  • ایجاد بزرگترین دارایی و سرمایه برای یک کسب و کار، که همان برند تجاری موفق است
  • افزایش اعتبار برای کسب و کار
  • جذب اعتماد بیشتر از مخاطب
  • ایجاد یک هویت مشخص برای کسب و کار

هویت بصری برند و تاثیر آن در برندسازی

بسیاری از افراد هویت بصری برند را در لوگو یا نشانه برند خلاصه می کنند اما هویت بصری برند بازتاب تمام زیرساخت ها و اجزای برند شماست منتهی به شکل تصویری و شهودی. در هویت بصری یک برند است که با رعایت اصول روانشناسی با مخاطب صحبت می شود. هویت بصری یک برند موفق، فرآیند برندسازی را به شکلی به حرکت در می‌اورد که باعث ادراک درستی از برند شود. این ادراک که توسط فرم، رنگ و عناصر بصری در ناخودآگاه مخاطبان ایجاد می شود می تواند رفتار آنها را نسبت به کسب و کار و برند شما معین کند.

اهمیت بازتاب های بصری برند

بازتاب های بصری یک برند نو ظهور بسیار مهم است. ارائه های غیر همسان سازی شده و غیر مرتبط با زیرساخت های برند نه تنها اعتمادی را جلب نمی کنند بلکه باعث ایجاد بی اعتمادی مخاطب به یک برند می شوند. در ادامه یک مثال کاملا ساده را با هم بررسی خواهیم کرد.

برندسازی محصول

برندسازی محصول یک نمونه ساده اما گویا برای اجزای جلب اعتماد است. یک محصول را در ذهنتان انتخاب کنید. این محصول هر چقدر هم که باکیفیت باشد و هرچقدر هم که از استانداردهای لازم برخوردار باشد به خودی خود هیچ سهم بازاری را نخواهد داشت یا لااقل اگر هم سهم بازاری هم بدست بیاورد بسیار ناچیز و کم خواهد بود. اگر فرض را بر این بگذاریم که این محصول توسط یک برند نو ظهور تولید شده باشد، به عنوان یک مخاطب چه فاکتورهایی می تواند اعتماد شما را به این محصول جلب کند؟

  • نام تجاری سازنده محصول
  • نام محصول
  • بسته بندی بیرونی( شامل ساختار و فیزیک بسته بندی، طراحی و ارائه های بصری و … )
  • ضمانتنامه ( شامل مدت زمان، میزان رسمیت ضمانتنامه و گارانتی و … )
  • شکل ظاهری و طراحی صنعتی محصول
  • ساختمان داخلی بسته بندی ( شامل نگهدارنده های محصول، ملحقات جانبی مثل دفترچه راهنما و … )

تمام عوامل بالا می تواند بر برندسازی محصول و اعتماد اولیه و درک شما از این محصول تاثیر بگذارد. این عوامل تنها عوامل تاثیر گذار بر روی برندسازی محصول نیستند و عوامل دیگری مثل تبلیغات های محیطی و … می تواند تاثیر زیادی روی درک و اعتماد شما داشته باشد.

برندسازی محصول

برندسازی و تبلیغات

برندسازی و تبلیغات دو عنصر از هم جدانشدنی برای یک برند به حساب می آیند. انجام تبلیغات های مناسب و مهندسی شده می تواند نام یک برند را در ذهن مخاطب تکرار کند. محصولما را در مثال بالا بیاد بیاورید… ذهنیت و درک شما اگر در چند جایگاه تبلیغاتی (Media) اسم و تبلیغات محصول را دیده بودید چقدر متفاوت بود؟ چقدر میزان اعتماد شما در ضمیر ناخودآگاهتان افزایش می یافت؟

کلام پایانی در مورد برندسازی

انجام برندسازی برای یک نام تجاری و رساندن آن نام به جایگاه مدنظر به علوم و تخصص های متعددی دارد. در فرآیند برندسازی علوم مدیریتی، علوم بازاریابی، علوم روانشناسی و … همه در کنار هم یک هدف بزرگ را دنبال خواهند کرد. مجموعه اسمارت کاتالوگ نیز در این فرآیند می تواند خدماتی مانند معماری بصری برند و همچنین صفر تا صد خدمات محتوا و تبلیغات نویسی را که از مهمترین اصول برندسازی شمرده می شود را به صورت حرفه ای و تخصصی انجام دهد.

این نکته را نباید فراموش کرد که هر برند موفقی با رعایت تمام اصول برندسازی نیازمند ارائه های بصری مانند طراحی پالت رنگ، طراحی هویت بصری و … خواهد بود و در صورتی که در این مرحله نتواند به بهترین شکل عمل نماید تمامیت فرآیند برندسازی خود را به چالش خواهد کشید.

https://smartcataog.ir/

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *