انواع بازاریابی با کاتالوگ

انواع بازاریابی

وقتی به عنوان تولید کننده یا ارائه کننده محصول یا خدمت برای چاپ کاتالوگ اقدام می کنید، باید با انواع بازاریابی با کاتالوگ آشنا باشید. متد ها و روش های بازاریابی با کاتالوگ محدود به کاتالوگ های چاپی نیست و اگر کاتالوگ الکترونیکی داشته باشید، این مقاله برای شما همچنان کاربردی خواهد بود و چه بسا با داشتن یک کاتالوگ دیجیتالی مثل کاتالوگ هوشمند ( اسمارت کاتالوگ ) لذت بیشتری از بازاریابی با کاتالوگ خواهید برد.

 

روش های انواع بازاریابی با کاتالوگ

شاید روش های زیادی را برای معرفی و تبلیغ محصولات و یا خدمات خود از طریق کاتالوگ انتخاب کنید و آن ها را انجام دهید، اما اساساً این روش ها در گروه های مشخصی تقسیم و طبقه بندی می شوند:

 

ایجاد انباشتگی :

انباشتگی کاتالوگ به این معناست که مکان هایی را که می توانید کاتالوگ یا بروشور خود را در آنجا در دسترس مخاطب قرار دهید، شناسایی کنید و به میزان کافی کاتالوگ یا بروشور خود را در آن جا قرار دهید. بدون اینکه خودتان در آن فضا حضور داشته باشید. انباشتگی کاتالوگ بیشتر برای بازاریابی محصولات و یا خدماتی مناسب است که مخطبان و مصرف کنندگان وسیعی داشته باشند.

انجام دادن این‌کار ساده است. جامعه مخاطب خود را شناسایی و تعریف کنید. بهترین مکان برای ارتباط با این جامعه مخاطب چه مکان هایی می تواند باشد؟ مخاطبان شما درچه مکان هایی در تردد هستند؟

اینکه بتوانید این مکان ها را شناسایی کنید، اولین گام برای انباشتگی است. مثلاً اگر محصول ‌شما یک قطعه کامپیوتری است، پس مجتمع های تجاری کامپیوتری محل مناسبی می تواند باشد. این مکان ها می تواند بر اساس جامعه مخاطب شما تعریف شوند. مثلا، یک پاساژ کامپیوتری فضایی مناسب و البته با تعداد مخاطب محدود برای یک محصول کامپیوتری به شمار می آید، اما ایستگاه مترو برای چنین محصولی مکانی عمومی تر با جامعه مخاطب وسیع تر به حساب می آید. عمدتاً شناسایی چنین مکان هایی برای ایجاد ارتباط با مخاطب بزرگترین نکته در انباشتگی است و نیاز به استفاده از داده های آماری مناسب در مورد مخاطبان است.

بعضی فضا ها برای برخی صنایع به عنوان مکان های مناسبی برای انباشته کردن کاتالوگ به حساب می آید، مثلاً داروخانه ها محل مناسبی برای انباشته کردن کاتالوگ و بروشور محصولات آرایشی به حساب می آید.

 

انباشتگی یکی از مهم ترین روش انواع بازاریابی با کاتالوگ :

انجام روش های بازاریابی با انباشتگی با کاتالوگ عمدتاً هزینه بردار‌ است، مخصوصاً اگر کاتالوگ یا بروشور شما حالت فیزیکی و چاپی داشته باشد. هزینه تأمین کاتالوگ در تعداد مناسب و شارژ محل های انباشتگی دردوره های زمانی مناسب، تهیه استند نگهدارنده کاتالوگ و بروشور به تعداد مکان های انباشتگی و… شما را با هزینه های زیادی مواجه می کند، اما اگر از کاتالوگ دیجیتال مانند اسمارت کاتالوگ استفاده می کنید، بدون هیچ نگرانی از اتمام کاتالوگ می توانید از ایجاد انباشتگی در مکان های مختلف استفاده کنید.

فراموش نباید کرد که استراتژی انباشتگی در فضای مجازی هم رایج است. به این معنا که با شناسایی مکان ها و فضا های الکترونیکی و اینترنتی می‌توانید با انباشته کردن اسمارت کاتالوگ خود به ترویج و معرفی محصولات و یا خدمات خود بپردازید. جدا از وب سایت یا شبکه های اجتماعی خودتان می توانید به انباشته کردن کاتالوگ دیجیتالی خود در وب سایت ها و وبلاگ ها و شبکه های اجتماعی پر مخاطب اقدام کنید.

 

ارسال مستقیم :

این روش از انواع بازاریابی با کاتالوگ موقعی قابل استفاده است که مخاطب ( مخاطبان ) شناسایی شده و اطلاعات آن ها موجود باشد. با در اختیار داشتن اطلاعات مخاطبان هدف شما اقدام به ارسال کاتالوگ می کنید، تا آن ها را با محصول خود درگیر کنید. مثلاً اگر تولید کننده فیلتر هوای خودرو هستید با بدست آوردن آدرس همه مراکز تعویض روغنی و نام مسئول آن ها می توانید از طریق ارسال کاتالوگ و یا بروشور باعث ایجاد آگاهی و در نهایت فروش شوید یا مثلاً اگر یک طراح لوگو هستید با جمع آوری اطلاعات شرکت های تازه تاسیس می توانید از طریق ارسال کاتالوگ نمونه کارهایتان آن ها را به خرید از خودتان تشویق کنید.

روش ارسال مستقیم کاتالوگ که جزو اصلی ترین روش های انواع بازاریابی با کاتالوگ می باشد. بازاریابی با کاتالوگ از طریق ارسال مستقیم جدا از هزینه تامین خود کاتالوگ در تعداد مناسب، شما را با هزینه های ارسال نیز مواجه خواهد کرد. پس حتماً هزینه ارسال کاتالوگ از طریق پست، پیک و… را محاسبه کنید تا محاسبات مالی خود را واقعی تر انجام دهید. اگر کاتالوگ هوشمند ( اسمارت کاتالوگ ) در اختیار دارید، این محاسبات کاملاً متفاوت خواهد بود، چرا که هزینه آماده سازی اسمارت کاتالوگ شما هیچ ارتباطی به تعداد انتشار شما نخواهد داشت و تیراژی بی پایان دارد و با توجه به اینکه محدودیتی برای ارسال ندارد به راحتی می توانید، اسمارت کاتالوگ خود را از طریق ایمیل، پیام رسان های دیجیتالی ( واتساپ و … ) و اس ام اس برای لیست مخاطبان خود ارسال نمایید.

 

شناسایی و جمع آوری لیست مخاطب

مهم ترین کاری که در ارسال مستقیم کاتالوگ به منظور بازاریابی با کاتالوگ مهم است، تهیه لیست های متنوع از مخاطبان است. شاید اینکار در دنیای واقعی کمی سخت به نظر برسد، اما با کمی زیرکی می توان این مخاطبان را شناسایی و لیست کرد. با رواج استفاده از شبکه های اجتماعی در بین کاربران، فهرست کردن کاربر های این محیط ها کاری ساده و آسان است، مثلاً کاملا مشخص است که لیست دنبال کنندگان یک پیج پر مخاطب آشپزی در اینستگرام، لیستی ارزشمند برای ارسال مستقیم کاتالوگ محصولات آشپزخانه به حساب می آید.

 

انتشار انبوه :

یکی دیگر از روش های انواع بازاریابی انتشار انبوه کاتالوگ و بروشور به معنای توزیع کلان آن در میان مخاطبان احتمالی است. این نوع از بازاریابی با ارسال مستقیم تفاوت کوچکی دارد. در ارسال مستقیم شما مخاطب ( مخاطبان ) خود را به طور دقیق شناسایی کرده اید ولی در انتشار انبوه مخاطبان کامل شناسایی نشده اند. انتشار انبوه پرتاب انبوه تیرهاست آن هم در تاریکی. یک رستوران در محدوده خود شروع به انتشار تراکت می کند به این امید که از میان دریافت کنندگان تراکت، مشتریان خود را پیدا کند. این نوع از بازاریابی با کاتالوگ و بروشور در ساله ا و دهه های مختلف بر اساس ابزارها و امکانات موجود کاربرد داشته و موضوعی مرسوم بوده است. انتشار انبوه یعنی اینکه شما یک محدوده مشخصی از جامعه را ( با هدف تبدیل افراد به مخاطب و مشتری ) نشانه بگیرید و کاتالوگ یا بروشور خود را در میان آن ها منتشر کنید.

 

انتشار انبوه کاتالوگ متمرکز ترین روش انواع بازاریابی

در این روش از بازاریابی، تلاش بر این است که جامعه مورد هدف به طور کامل پوشش دهی شوند و این موضوع مستلزم تأمین کاتالوگ در تیراژ وسیع تری خواهد بود. هزینه های اجرای چنین روشی آنقدر بالاست که برای کنترل و صرفه جویی درهزینه های انتشار انبوه به جای استفاده از کاتالوگ و یا بروشور از بولتن های تبلیغاتی کم هزینه تر مثل تراکت های تبلیغاتی استفاده می شود. انتشار انبوه با در اختیار داشتن یک کاتالوگ دیجیتال مثل اسمارت کاتالوگ به سادگی و با کمترین هزینه مقدور خواهد بود. انجام انتشار‌ انبوه توسط اس ام اس در محدوده های جغرافیایی خاص و دیگر روش های انتشار انبوه اسمارت کاتالوگ بار دیگر به شما اثبات می کند که محدودیتی در انتشار انبوه اسمارت کاتالوگ وجود نخواهد داشت.

 

بازاریابی با کاتالوگ

 

ضمیمه کردن کاتالوگ :

بازاریابی توسط ضمیمه کردن کاتالوگ یعنی شما کاتالوگ خود را در کنار چیزی در دسترس مخاطب خود قرار دهید یا با هماهنگی او یا بدون هماهنگی!

چند بار برای خود شما پیش آمده که محصولی را خریداری کرده باشید و بعد از باز کردن بسته بندی محصول، کاتالوگی از دیگر محصولات آن شرکت توجه شما را جلب کرده باشد؟ این کار یعنی ضمیمه کردن کاتالوگ. بارها برای همه ما پیش آمده که وقتی از فروشگاهی خرید کرده‌ایم، متوجه شده ایم که فروشنده در ساک خرید کاتالوگ یا بروشور دیگر محصولات خود را قرارداده است، این یعنی ضمیمه کردن.

ضمیمه کردن کاتالوگ با هدف خوانده شدن و مطالعه کاتالوگ یا بروشور صورت می گیرد و شاید در نگاه اول برای همه صنایع کاربرد نداشته باشد، اما اساساً ضمیمه کردن کاتالوگ می تواند برای هر صنعتی روش و مدل انجام خود را داشته باشد. اینکه شما کاتالوگ خود را بهتر است به چه چیزی ضمیمه کنید، سوالی است که باید برایش پاسخی پیدا کنید و تاثیرات آن را پیش‌بینی کنید. پاسخ به این سوال تعریف بازاریابی از طریق ضمیمه کردن کاتالوگ در صنعت شما و برای محصول شماست. درباره بازاریابی با روش ضمیمه کردن کاتالوگ مقاله‌ای مستقل نوشته ایم که اطلاعات بیشتری درباره این نوع از بازاریابی به شما ارائه می کند.

 

مزیت استفاده از روش های انواع بازاریابی با کاتالوگ

بازاریابی با کاتالوگ از طریق 4 سبک معرفی شده صورت می گیرد، اما با تلفیق آن ها می توان به روش های خلاقانه تر برای بازاریابی دست یافت. درخواست ارسال یک عدد بخصوص به یک سرشماره به منظور دریافت کاتالوگ روی بیلبورد شهری یک برند ترکیبی است از ضمیمه کردن و انباشتگی. پس نگاه خود را محدود نکنید و روش ها و متد های خلاقانه به‌ کار ببرید و این نکته را فراموش نکنید که وقتی اسمارت کاتالوگ خود را در اختیار دارید، هیچ محدودیتی برای استفاده از آن در روش های مختلف بازاریابی و تبلیغات نخواهید داشت.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *