بازاریابی با کاتالوگ توسط تکنیک ضمیمه کردن

بازاریابی با کاتالوگ توسط تکنیک ضمیمه کردن

اگر در گذشته مروری داشته باشیم متوجه می شویم که ضمیمه کردن کاتالوگ موضوعی مرسوم و عمومی در روش های بازاریابی با کاتالوگ بوده، امروز هم با جایگزین شدن کاتالوگ‌های چاپی با کاتالوگ های دیجیتال مثل اسمارت کاتالوگ، همچنان این روش از بازاریابی با کاتالوگ، اثر بخش و بسیار کاراست. بازاریابی با کاتالوگ انواع مختلفی دارد که یکی از آن‌ها تکنیک ضمیمه کردن است.

ضمیمه کردن یعنی چه و چه کاربردهایی در بازاریابی با کاتالوگ دارد؟

بگذارید با یک مثال شروع کنیم. بارها پیش آمده که محصولی را از فروشگاه خریداری کنید و بعد از بازکردن جعبه اصلی محصول متوجه کاتالوگ موجود در جعبه شوید. در بعضی از موارد شاید به صورت ناخودآگاه، دیدن و خواندن آن برگه اولویت بالاتری نسبت به مشاهده خود محصول پیدا کرده است (که به موقع در مورد آن هم صحبت می کنیم) اما اینکه شما در جعبه و یا بسته بندی خود یک کاتالوگ و یا یک بروشور به منظور خاص قرار دهید، یعنی کاتالوگ خود را ضمیمه محصول خود کرده‌اید. ضمیمه کردن فقط برای محصول نیست شما می توانید کاتالوگ خود را به هر چیزی ضمیمه کنید حتی اگر کاتالوگ شما چاپی باشد و ماهیت فیزیکی داشته باشد.

با این تعاریف شاید الان بهتر بتوان گفت که :

معنی ضمیمه کردن کاتالوگ یعنی اینکه شما کاتالوگ خود را در کنار چیزی در دسترس مخاطب خود قرار دهید یا با هماهنگی او یا بدون هماهنگی!

 

تکنیک ضمیمه کردن کاتالوگ هوشمند

هدف از ضمیمه کردن کاتالوگ چیست؟

دامنه اهدافی که شما می توانید و یا مجبور می شوید که کاتالوگ و یا بروشور خود را ضمیمه کنید، بسیار زیاد است. اما اگر اهداف استفاده از این تکنیک و نقش آن را در بازاریابی با کاتالوگ را بخواهیم دنبال کنیم، باز هم این شما هستید که می بایست هدف خود را از اینکار تعریف کنید.

عده ای با قرار دادن کاتالوگ خود، نمایش کاملی از محصولات و یا خدمات خود انجام می دهند و عده ای دیگر قرار دادن کاتالوگ را در کنار محصول، آشنا کردن آن مصرف کننده با دیگر محصولات خود و تکرار چرخه فروش معین کنند. ضمیمه کردن یک تکنیک است و هر جایی ممکن است استفاده شود به عنوان مثال ممکن است شما کاتالوگ خود را ضمیمه کیسه خرید مصرف کننده کنید، حتی اگر داخل آن کیسه خرید هیچ محصولی از شما نداشته باشد. مهم این است که شما هدف خاص خود را از بازاریابی با کاتالوگ و تکنیک ضمیمه کردن مشخص نمایید.

 

مزایا و محدودیت های ضمیمه کردن کاتالوگ

تکنیک ضمیمه کردن کاتالوگ که یکی از مهم ترین راه‌های بازاریابی با کاتالوگ است، می‌تواند تحت تاثیر ریزفاکتورهای زیادی محدود شود؛ مثلا اگر شما بخواهید که به کیسه های خرید مصرف کنندگان یک فروشگاه بزرگ کاتالوگتان را ضمیمه کنید محدودیت های زیادی را می توانید تجربه کنید: (فرض را بر این می گیریم که آن فروشگاه با انجام این کار موافقت کرده باشد)

  • قطعاً برای پوشش بهتر می خواهید تا حد امکان تعداد اطلاع‌‌ رسانی را بالا ببرید و برای افزایش تعداد مجبور خواهید بود به همان میزان کاتالوگ و یا بروشور بیشتری آماده کنید.
  • حالا که درگیر این موضوع شده اید می بایست هزینه بروشور و یا کاتالوگی که می‌خواهید ضمیمه کنید را در تعداد اطلاع رسانی ضرب کنید. اگر توانایی تامین این کار را داشته باشید، انجام می‌دهید اگر نه…
  • اگر نه سعی می کنید هزینه آن کاتالوگ و یا بروشور را جور دیگری کاهش دهید. شاید دیگر از قرار دادن کاتالوگ بسیار گران قیمت خود تفره بروید و به جای آن از کاتالوگ محدودتری به لحاظ تعداد صفحات و یا ابعاد استفاده کنید. تصمیم های این قسمت شاید روی ارزش سنجی مخاطب از شما و آن چیزی که می خواهید به او ارائه کنید تاثیر مستقیم داشته باشد. برای همین شاید به این نتیجه برسید که براساس تعداد اطلاع رسانی مطلوب و هزینه های اجباری برای حفظ این ارزش گذاری از جانب مخاطب، بهتر است اینکار را نکنید و از انجام آن انصراف دهید. ولی اگر همچنان همه چیز برای انجام اینکار محیاست مراقب باشید چون…
  • کسانی که محدودیت های بالا برایشان هیچ اهمیتی نداشته و به قولی فکر همه جا را کرده اند در حالت صفر درصد، چیزی را ضمیمه کرده اند که شاید نتوانسته چشم و ذهن مخاطب را درگیر کرده باشد و در حالت صد‌در‌صد مجبور به تامین هزینه های نسبتاً زیادی شده اند.

مگر اینکه کمی هوشمندانه عمل کنید.

 

شاید انجام تکنیک ضمیمه کردن کاتالوگ در کاریزهای محدود، کاری ساده و آسان دیده شود، اما انجام این کار در بسیاری از مواقع با ظرافت های خاص انجام می شود تا تاثیرگذار باشد. با این حال تکنیک ضمیمه کردن کاتالوگ در وسعت و تعداد بالای اطلاع رسانی چالش برانگیز می شود. این چالش ها امروز با داشتن یک کاتالوگ الکترونیکی استاندارد مثل اسمارت کاتالوگ به راحتی برطرف می شود ولی آیا واقعاً ضمیمه کردن یک کاتالوگ الکترونیکی می تواند همچنان کارا و اثربخش باشد؟

 

نباید فراموش کرد که یک کاتالوگ الکترونیکی استاندارد می‌بایست تمام توقعات و نیازهایی که شما توسط یک کاتالوگ چاپی برآورده می کردید را برآورده کند و بتواند همان اثر بخشی را داشته باشد.

 

کاتالوگ های الکترونیکی و چاپی

مزیت های ضمیمه کردن اسمارت کاتالوگ :

با در اختیار داشتن اسمارت کاتالوگ بسیاری از محدودیت های پیش روی شما برای ضمیمه کردن برطرف می شود.

– با توجه به ماهیت الکترونیکی اسمارت کاتالوگ، می توانید کاتالوگتان را به هر چیزی که بخواهید ضمیمه کنید.

– تعداد اطلاع رسانی برای شما محدودیت به حساب نمی‌آید چون اسمارت کاتالوگ شما تیراژ بی نهایت دارد.

– نیازی به محدود کردن اطلاعات و یا حجم اطلاعات داخل کاتالوگ ندارید. حتی می توانید کاتالوگ جامع محصولات خود را که به صورت اسمارت کاتالوگ است ضمیمه کنید.

– اسمارت کاتالوگ شما در پایانه هایی که در آن کاتالوگتان را ضمیمه کرده اید، همیشه محفوظ و بروز است. یعنی اگر تغییراتی در کاتالوگ خود بدهید همیشه آخرین نسخه در پایانه ها ارائه می گردد.

 

با در اختیار داشتن اسمارت کاتالوگ، ضمیمه کردن کاتالوگ برای شما بسیار ساده و آسان خواهد بود و می توانید از مزیت های آن در روش های بازاریابی با کاتالوگ لذت ببرید.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *