بازاریابی با کاتالوگ ( کاتالوگ مارکتینگ ) یکی از عمومی ترین روش ها و پر سابقه ترین روش های بازاریابی است. اگر صاحب کسب و کار هستید و محصول و یا خدمتی را به مشتریان خود ارائه می کنید، بهتر است از با بازاریابی کاتالوگی و باید ها و نباید های آن آشنا شوید تا بتوانید نیازهای خود را برطرف کنید و نتیجه مطلوب خود را بدست بیاورید.
بازاریابی با کاتالوگ یا کاتالوگ مارکتینگ به چه معناست؟
اساساً رفتارهای بازاریابی نتایج مشخص و معینی دارند. رفتارهای مارکتینگ (بازاریابی) باعث افزایش آگاهی مخاطبان و سهم بازار شما می شوند. چنین رفتارهایی باعث خواهند شد که مخاطب به استفاده از محصول و یا خدمات شما جذب شود. کاتالوگ مارکتینگ یا بازاریابی با کاتالوگ هم مثل دیگر رفتارهای بازاریابی باعث افزایش حجم ارتباط با مشتریان بالقوه شما می شود و به همین منظور انجام می شود.
تفاوت بازاریابی با کاتالوگ چاپی و کاتالوگ الکترونیکی
در بازاریابی با کاتالوگ، اگر بگوییم فرقی نمی کند که کاتالوگ شما چاپی باشد یا الکترونیکی، دروغ گفته ایم. اگر کسی بازاریابی خود را با کاتالوگ های چاپی توسعه دهد، هزینه های بسیار بالاتر و نتایج بسیار محدودتری بدست می آورد، نسب به کسی که کاتالوگ مارکتینگ خود را توسط اسمارت کاتالوگ یا حتی دیگر کاتالوگ های الکترونیکی توسعه می دهد.
کاتالوگ های چاپی دیگر بسیار گران شده و برای رسیدن به یک کاتالوگ چاپی زیبا و تاثیر گذار، هزینه های بسیار زیادی باید پرداخت کرد. اما بر خلاف تمام محدودیت ها و معایب کاتالوگ چاپی در کاتالوگ مارکتینگ، با استفاده از یک کاتالوگ الکترونیکی استاندارد، مثل اسمارت کاتالوگ، می توان نرخ بازگشت سرمایه را چندین برابر کرد و نتایج ملموس تر و قابل بررسی تری را در کاتالوگ مارکتینگ حاصل کرد.
نکات مهم در بازاریابی کاتالوگی
وقتی از بازاریابی کاتالوگی صحبت می کنیم، به رفتارهایی اشاره می کنیم که کاتالوگ شما بتواند برای برند و کسب و کار شما، مخاطب موثر بدست بیاورد و آن ها را به سمت شما جذب کند. رسیدن و ایجاد چنین مخاطبی توسط کاتالوگ مارکتینگ، نیاز به رعایت چند نکته بسیار مهم در کاتالوگ خواهد داشت؛ عدم رعایت این موارد باعث سرخوردگی شما در بازاریابی کاتالوگی خواهد شد.
طراحی، طراحی، طراحی
یک کاتالوگ چه چاپی باشد و چه کاتالوگ الکترونیکی، بیشترین ارتباطش از طریق دیداری با مخاطب صورت می گیرد. مدیریت این ارتباط بر عهده طراحی و دیزاین کاتالوگ شما است. پس اگر به دنبال ایجاد مخاطب موثر و رسیدن به نتایج خوب در بازاریابی با کاتالوگ هستید، چیزی که از خود به مخاطب نشان می دهید را جدی بگیرید. طراحی و بازتاب های بصری شما در کاتالوگ، باعث ایجاد تصور ذهنی مخاطب از شما و برندتان می شود.
محتوا سازی
اینکه در کاتالوگتان با چه کسی صحبت خواهید کرد، بسیار مهم خواهد بود. اینکه برای تاثیرگذاری از چه سر فصل هایی باید استفاده کنید و در مورد هر کدام چه چیزی را ارائه می کنید، قطعاً مهم خواهد بود و تاثیر مستقیمی روی میزان بازخورد شما خواهد داشت.
انتخاب مسیر ارائه
بازاریابی با کاتالوگ چاپی، شما را در نحوه ارائه و رساندن کاتالوگ شما به دست مخاطب بسیار محدود خواهد کرد. اما اگر از کاتالوگ های نوین الکترونیکی مانند اسمارت کاتالوگ استفاده می کنید، هیچ محدودیتی در مورد نحوه و مسیری که می خواهید کاتالوگ خود را به دست مخاطبان خود برسانید، نخواهید داشت. پس بهترین، خلاقانه ترین و تاثیرگذارترین روش را برای ارائه خود استفاده کنید. اگر اسمارت کاتالوگ در اختیار دارید، حتماٌ بخش آموزش وب سایت ما را مطالعه کنید، چرا که پیش فرض های شما را در ارسال و انتشار اسمارت کاتالوگ تغییر خواهد داد و شما را برای ایجاد کمپین های بازاریابی متفاوت، کمک خواهد کرد.
اگر در گذشته مروری داشته باشیم متوجه می شویم که ضمیمه کردن کاتالوگ موضوعی مرسوم و عمومی در روش های بازاریابی با کاتالوگ بوده، امروز هم با جایگزین شدن کاتالوگ چاپی با کاتالوگ دیجیتال مثل اسمارت کاتالوگ، همچنان این روش از بازاریابی با کاتالوگ، اثر بخش و بسیار کاراست. بازاریابی با کاتالوگ انواع مختلفی دارد که یکی از آنها تکنیک ضمیمه کردن است.
ضمیمه کردن کاتالوگ دیجیتال
بگذارید با یک مثال شروع کنیم. بارها پیش آمده که محصولی را از فروشگاه خریداری کنید و بعد از بازکردن جعبه اصلی محصول متوجه کاتالوگ موجود در جعبه شوید. در بعضی از موارد شاید به صورت ناخودآگاه، دیدن و خواندن آن برگه اولویت بالاتری نسبت به مشاهده خود محصول پیدا کرده است (که به موقع در مورد آن هم صحبت می کنیم) اما اینکه شما در جعبه و یا بسته بندی خود یک کاتالوگ و یا یک بروشور به منظور خاص قرار دهید، یعنی کاتالوگ خود را ضمیمه محصول خود کردهاید. ضمیمه کردن فقط برای محصول نیست شما می توانید کاتالوگ خود را به هر چیزی ضمیمه کنید حتی اگر کاتالوگ شما چاپی باشد و ماهیت فیزیکی داشته باشد.
با این تعاریف شاید الان بهتر بتوان گفت که :
معنی ضمیمه کردن کاتالوگ یعنی اینکه شما کاتالوگ خود را در کنار چیزی در دسترس مخاطب خود قرار دهید یا با هماهنگی او یا بدون هماهنگی!
هدف از ضمیمه کردن کاتالوگ چیست؟
دامنه اهدافی که شما می توانید و یا مجبور می شوید که کاتالوگ و یا بروشور خود را ضمیمه کنید، بسیار زیاد است. اما اگر اهداف استفاده از این تکنیک و نقش آن را در بازاریابی با کاتالوگ را بخواهیم دنبال کنیم، باز هم این شما هستید که می بایست هدف خود را از اینکار تعریف کنید.
عده ای با قرار دادن کاتالوگ خود، نمایش کاملی از محصولات و یا خدمات خود انجام می دهند و عده ای دیگر قرار دادن کاتالوگ را در کنار محصول، آشنا کردن آن مصرف کننده با دیگر محصولات خود و تکرار چرخه فروش معین کنند. ضمیمه کردن یک تکنیک است و هر جایی ممکن است استفاده شود به عنوان مثال ممکن است شما کاتالوگ خود را ضمیمه کیسه خرید مصرف کننده کنید، حتی اگر داخل آن کیسه خرید هیچ محصولی از شما نداشته باشد. مهم این است که شما هدف خاص خود را از بازاریابی با کاتالوگ و تکنیک ضمیمه کردن مشخص نمایید.
مزایا و محدودیت های ضمیمه کردن کاتالوگ
تکنیک ضمیمه کردن کاتالوگ که یکی از مهم ترین راههای بازاریابی با کاتالوگ است، میتواند تحت تاثیر ریزفاکتورهای زیادی محدود شود؛ مثلا اگر شما بخواهید که به کیسه های خرید مصرف کنندگان یک فروشگاه بزرگ کاتالوگتان را ضمیمه کنید محدودیت های زیادی را می توانید تجربه کنید: (فرض را بر این می گیریم که آن فروشگاه با انجام این کار موافقت کرده باشد)
- قطعاً برای پوشش بهتر می خواهید تا حد امکان تعداد اطلاع رسانی را بالا ببرید و برای افزایش تعداد مجبور خواهید بود به همان میزان کاتالوگ و یا بروشور بیشتری آماده کنید.
- حالا که درگیر این موضوع شده اید می بایست هزینه بروشور و یا کاتالوگی که میخواهید ضمیمه کنید را در تعداد اطلاع رسانی ضرب کنید. اگر توانایی تامین این کار را داشته باشید، انجام میدهید اگر نه…
- اگر نه سعی می کنید هزینه آن کاتالوگ و یا بروشور را جور دیگری کاهش دهید. شاید دیگر از قرار دادن کاتالوگ بسیار گران قیمت خود تفره بروید و به جای آن از کاتالوگ محدودتری به لحاظ تعداد صفحات و یا ابعاد استفاده کنید. تصمیم های این قسمت شاید روی ارزش سنجی مخاطب از شما و آن چیزی که می خواهید به او ارائه کنید تاثیر مستقیم داشته باشد. برای همین شاید به این نتیجه برسید که براساس تعداد اطلاع رسانی مطلوب و هزینه های اجباری برای حفظ این ارزش گذاری از جانب مخاطب، بهتر است اینکار را نکنید و از انجام آن انصراف دهید. ولی اگر همچنان همه چیز برای انجام اینکار محیاست مراقب باشید چون…
کسانی که محدودیت های بالا برایشان هیچ اهمیتی نداشته و به قولی فکر همه جا را کرده اند در حالت صفر درصد، چیزی را ضمیمه کرده اند که شاید نتوانسته چشم و ذهن مخاطب را درگیر کرده باشد و در حالت صددرصد مجبور به تامین هزینه های نسبتاً زیادی شده اند. مگر اینکه کمی هوشمندانه عمل کنید.
شاید انجام تکنیک ضمیمه کردن کاتالوگ در کاریزهای محدود، کاری ساده و آسان دیده شود، اما انجام این کار در بسیاری از مواقع با ظرافت های خاص انجام می شود تا تاثیرگذار باشد. با این حال تکنیک ضمیمه کردن کاتالوگ در وسعت و تعداد بالای اطلاع رسانی چالش برانگیز می شود. این چالش ها امروز با داشتن یک کاتالوگ آنلاین استاندارد مثل اسمارت کاتالوگ به راحتی برطرف می شود ولی آیا واقعاً ضمیمه کردن یک کاتالوگ الکترونیکی می تواند همچنان کارا و اثربخش باشد؟
نباید فراموش کرد که یک کاتالوگ الکترونیکی استاندارد میبایست تمام توقعات و نیازهایی که شما توسط یک کاتالوگ چاپی برآورده می کردید را برآورده کند و بتواند همان اثر بخشی را داشته باشد.
مزیت های ضمیمه کردن اسمارت کاتالوگ
- با در اختیار داشتن اسمارت کاتالوگ بسیاری از محدودیت های پیش روی شما برای ضمیمه کردن برطرف می شود.
- با توجه به ماهیت الکترونیکی اسمارت کاتالوگ، می توانید کاتالوگتان را به هر چیزی که بخواهید ضمیمه کنید.
- تعداد اطلاع رسانی برای شما محدودیت به حساب نمیآید چون اسمارت کاتالوگ شما تیراژ بی نهایت دارد.
- نیازی به محدود کردن اطلاعات و یا حجم اطلاعات داخل کاتالوگ ندارید. حتی می توانید کاتالوگ جامع محصولات خود را که به صورت اسمارت کاتالوگ است ضمیمه کنید.
- اسمارت کاتالوگ شما در پایانه هایی که در آن کاتالوگتان را ضمیمه کرده اید، همیشه محفوظ و بروز است. یعنی اگر تغییراتی در کاتالوگ خود بدهید همیشه آخرین نسخه در پایانه ها ارائه می گردد.
با در اختیار داشتن اسمارت کاتالوگ، ضمیمه کردن کاتالوگ برای شما بسیار ساده و آسان خواهد بود و می توانید از مزیت های آن در روش های بازاریابی با کاتالوگ لذت ببرید.