تفاوت کاتالوگ و بروشور در چیست؟

تفاوت کاتالوگ و بروشور

خیلی از ما با اینکه سال ها از کاتالوگ و بروشور استفاده کرده ایم، تفاوت کاتالوگ و بروشور را به درستی نمی دانیم.

تعاریف موجود از این دو ابزار بازاریابی از زبان های مختلف بسیار شنیدنی است، اما اگر بخواهیم به تفاوت آن ها بپردازیم، بهتر است تعریف آن ها را با هم بررسی کنیم.

 

تفاوت کاتالوگ و بروشور را بدانیم

تعریف کاتالوگ

کالانما یا کاتالوگ یا بروشور کتابچه یا راهنمای معرفی کلیات کالا، خدمات، امکانات و… می‌باشد، که از طرف تولید کننده یا ارائه دهنده به مصرف کننده یا مشتری برای معرفی کلی کالا یا خدمات ارائه می شود. همچنین در متون ادبیات پارسیان بروشور با عبارت دفترک مترادف شناخته شده است.

این تعریف کاتالوگ از زبان دوست عزیز ویکی پدیاست. در این تعریف، لغت ها می توانند اهمیت های خاص خود را داشته باشند، به عنوان مثال شاید از خود بپرسیم : کتابچه؟! یعنی همه کاتالوگ ها باید حالت و فرم کتابچه طور داشته باشند؟

کلیدی ترین عبارت و خصوصیت کاتالوگ که شاید بسیاری از ما به آن دقت نمی کنیم واژه ی “کلیات” است.

یک کاتالوگ معرفی تمام چیزی است که به مخاطب های خود و مشتریان خود ارائه می کنید. مهم نیست که سبد کالایی شما 3 محصول داشته باشد یا 3000 محصول. اگر بولتنی آماده کنید و در آن به همه محصولات خود اشاره کنید و آن ها را به مخاطبان خود معرفی کنید، یعنی کاتالوگ تهیه کرده اید.

 

تعریف بروشور

بروشور هم کتابچه و یا راهنمای معرفی کالا، خدمات، امکانات و … است که برای معرفی یک کالا یا یک خدمت بخصوص آماده و به مصرف کننده و یا مشتری ارائه می شود.

بر طبق این تعریف چه شما 3 محصول داشته باشید چه 3000 محصول، تعریف بروشور می شود، اینکه فقط به یک گروه یا یک محصول بخصوص بپردازید و آن را معرفی کنید.

 

بروشور

اساسی ترین تفاوت کاتالوگ و بروشور

قطعا تفاوت کاتالوگ و بروشور را بر اساس دو تعریف فوق متوجه شده اید، اما یک نکته جذاب وجود دارد که با عمیق شدن روی آن می توانید استراتژی های هر کدام از این دو ابزار مرسوم و مهم در بازاریابی و فروش یعنی کاتالوگ و بروشور را بهتر درک کنیم.

اساسا کاتالوگ ها به دلیل اینکه حاوی کل محصولات و یا هر چیز دیگری هستند، عمومیت بیشتری برای استفاده دارند؛ اما عمدتاً هزینه چاپ و اجرای آن ها زیاد است، اما در مقابل بروشور سیاست گذاری و هدف گذاری مشخصی دارد. یک موضوع مشخص برای یک مخاطب مشخص و قطعاً هدفی مشخص.

 

چگونگی انتخاب چاپ کاتالوگ یا بروشور

یک شرکت تولید کننده نوشیدنی اقدام به تهیه کاتالوگ چاپی یا کاتالوگ الکترونیکی می‌کند و در آن کل محصولات خود را که شامل آبمیوه های طبیعی، نوشیدنی های گازدار و نوشیدنی های انرژی زاست معرفی می کند. جامعه هدف این کاتالوگ چقدر وسیع است؟

می توان با آن بی نهایت مخاطب هدف را نشانه گرفت و به آن ها اطلاع رسانی کرد، اما اگر بخواهیم یک جامعه مخاطب مشخص تری (مثلا ورزشکاران) را پوشش دهیم، بهتر است از بروشور استفاده کنیم و محصولات اضافی و بی مورد را از دید آن ها پنهان کنیم. به طبع می بایست برای بروشورتان تولید محتوای اختصاصی بر اساس مخاطبتان انجام دهید.

امروزِ با وجود کاتالوگ هایی مانند اسمارت کاتالوگ که نیازی به چاپ ندارند و تعداد انتشار بی نهایت واقعی را می توان با آن تجربه کرد، نگرانی هایی مثل هزینه های بالای چاپ یک کاتالوگ مرتفع شده است. اما این اصل را نباید فراموش کرد که انتخاب بین کاتالوگ و بروشور، انتخاب میان استراتژی است. چه بخواهند چاپی باشند، چه دیجیتالی.

امروزِ شرکت ها بر اساس سیاست هایشان تصمیم می گیرند، که بروشور الکترونیکی داشته باشند یا کاتالوگ الکترونیکی. با دانستن تفاوت کاتالوگ و بروشور بهتر است که به آن ها عمیق تر نگاه کرد و از آن ها استفاده کرد. چه به صورت چاپی و چه الکترونیکی و دیجیتال.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *