مقایسه کاتالوگ چاپی و کاتالوگ دیجیتال

کاتالوگ-دیجیتال-چیست

وقتی بخواهید، مقایسه بین کاتالوگ چاپی و کاتالوگ دیجیتال را انجام دهید، می بایست چند شرط اولیه را رعایت کنید تا بتوانید پاسخ درستی از این قیاس به دست آورید. مقایسه این دو ابزار (کاتالوگ چاپی و کاتالوگ دیجیتال) به دلیل تشابهات و تفاوت های آن ها، بحث جالب و تأمل برانگیزی خواهد بود، علل الخصوص اگر در مورد تهیه کاتالوگ الکترونیکی همچنان تردید دارید.

کاتالوگ دیجیتال و کاتالوگ چاپی چه تفاوتی دارند؟

هدف از چاپ کاتالوگ و آماده سازی کاتالوگ دیجیتال یا کاتالوگ هوشمند قطعا معرفی و اطلاع رسانی در مورد خدمات و یا محصولات شماست. این بزرگترین وجه مشترک این دو نوع کاتالوگ است. چه کاتالوگ شما چاپی باشد و ماهیت فیزیکی داشته باشد و چه کاتالوگ الکترونیکی باشد، برای انجام این ماموریت و اثرگذاری روی مخاطب، باید موارد زیادی را رعایت کنید که ماموریت به درستی انجام شود. مواردی مانند طراحی و ایجاد جذابیت های بصری و غیره می تواند با میزان تاثیرگذاری روی مخاطب نسبت مستقیم داشته باشد.

ماهیت فیزیکی کاتالوگ چاپی یک مزیت گران قیمت

به هرحال بر اساس تمایلات و نوستالژی های بسیار کهن، مخاطبان یک برند از لمس کردن محصول و کاتالوگ و بروشور همیشه لذت برده و می برند. تحقق دادن این موضوع قطعا با توجه به هزینه های بالای کاغذ و فرآیندهای آماده سازی یک کاتالوگ چاپی بسیار هزینه بردار است.

کاتالوگ دوست داشتنی شما در چه تیراژی می خواهد تولید شود؟ این سوالی است که اهالی صنعت چاپ همیشه از سفارش دهندگان خود می پرسند و همیشه تمایل دارند که به شما این موضوع را یادآور بشوند که هرچه تیراژ کار چاپی شما افزایش یابد، قیمت تمام شده هر کاتالوگ کاهش میابد که این موضوع با ثابت بودن هزینه هایی مانند تهیه کلیشه ( زینک ) و اجرت چاپ امری بدیهی است. مقدار تیراژ یک کاتالوگ یعنی اینکه شما به همان تعداد می توانید انتشار داشته باشید و با اتمام تیراژ باید مجدد با اهالی چاپ در مورد تجدید چاپ کاتالوگ خود تماس بگیرید. اما یک کاتالوگ الکترونیکی مانند اسمارت کاتالوگ تیراژی بی‌نهایت داشته و هرگز تمام نمی شود. ماهیت غیر فیزیکی کاتالوگ دیجیتال نیز با توجه به افزایش دامنه استفاده کاربران از موبایل دیگر موضوعی غیر معمول و خارج از رفتار مخاطب نخواهد بود.

خطاهای جبران ناپذیر کاتالوگ چاپی

شاید شما هم جزو کسانی بوده باشید که بعد از پرداخت هزینه های آماده سازی کاتالوگ چاپی متوجه ایرادهایی در آن شده باشید. شاید متنی در آن اشتباه وارد شده باشد و یا اینکه یکی از اعداد شماره تماس شما اشتباهاً تایپ شده و از چشم همه دور مانده باشد. عمدتا اصلاح کاتالوگ های چاپی موضوعی پیچیده است و می تواند به کاتالوگ شما آسیب های جدی وارد کند و در این مواقع معمولا هیچ جای جبرانی برای این موضوع باقی نمی ماند. اما کاتالوگ های الکترونیکی در لحظه می توانند بروزرسانی شوند و اگر ایرادی در آن ها وجود داشته باشد به درستی برطرف شود.

عدم کیفیت و وضوح رنگ ها در کاتالوگ چاپی

عده زیادی وقتی کاتالوگی با رنگ هایی متفاوت از آنچه در طرح داشته اند مواجه می شوند، چاپخانه را مقصر دانسته و به قولی هر چه فریاد دارند سر چاپخانه خالی می کنند. این اتفاق ( تفاوت رنگ ها در طرح و چاپ ) تحت تاثیر دلایل زیادی اتفاق می افتد که همه آن ها مربوط به چاپخانه نیست.

در بسیاری از مواقع عدم آگاهی طراح ها از فرآیند چاپ باعث می‌شود که اختلاف زیادی بین رنگ ها در چاپ اتفاق بیفتد. اما این یک اصل مهم است که رنگ ها در دامنه CMYK به عنوان فرمول اصلی ساخت رنگ ها در چاپ با دامنه رنگی RGB به عنوان فرمول نمایش رنگ در صفحه نمایش بسیار متفاوت اند. دامنه رنگی RGB رنگ های شفاف و بسیار جذابی دارد و در عوض رنگ ها در CMYK بسیار تخت و غیر شفاف دیده می‌شوند. این موضوع یکی از رموز اصلی بالاتر بودن رنگ ها و طرح ها در کاتالوگ های دیجیتالی است.

ارسال و انتشار کاتالوگ

در واقع یکی دیگر از مهم ترین تفاوت های کاتالوگ چاپی با کاتالوگ دیجیتال نحوه ارسال و انتشار آن هاست. ارسال و انتشار کاتالوگ چاپی با ماهیت فیزیکی زمانبر و هزینه بردار خواهد بود. نرخ انتشاری که برای مخاطبان غیر هدف انجام می شود، تعداد کاتالوگ شما را کاهش و بازخوردی که توقع می رود را تحت تاثیر قرار می دهد. اما کاتالوگ های الکترونیکی به سادگی و در کمترین زمان می توانند، برای هزاران هزار نفر ارسال شوند و این سیکل بارها و بارها تکرار شود، بدون اینکه نیازی به صرف هزینه های بالای ارسال و انتشار داشته باشند.

میزان ارتباط آنلاین با فضاهای دیگر برند

ارتباط آفلاین کاتالوگ های چاپی باعث می شود مخاطب به صورت مستقیم نتواند با رسانه های مهمی مانند سایت، شبکه های اجتماعی و … ارتباط برقرار کند؛ اما کاتالوگ های الکترونیکی استاندارد این ارتباط ها را ساده و مستقیم کرده و مخاطب با یک کلیک می تواند با واحد فروش، وب سایت، شبکه های اجتماعی و … ارتباط برقرار کند.

چرا کاتالوگ های چاپی هنوز مهم هستند؟

کاتالوگ ها شریک بیزینس ها و همکار نمایندگان فروش و بازاریابان، که هر روز با آن ها سرو کار دارند، هستند. کاتالوگ ها شامل تمام اطلاعات مهمی که هم نمایندگان فروش و مشتریان به آن ها نیاز دارند، هستند. کاتالوگ ها منبع اصلی اطلاعات آن ها به شمار می روند.

ابزار قدرتمند تبلیغات

کاتالوگ ها می توانند ابزاری قدرتمند برای تبلیغات برندها و تعامل تجاری باشند؛ حال می تواند به صورت چاپی ارائه شود یا به صورت دیجیتالی. کاتالوگ یک برند با تصاویر حرفه ایی، توضیحات محصولات، محتویات به روز و درج قیمت ها یقیناً می تواند نظر مشتریان را به خود جلب کند.

تجربه قابل لمس

کاتالوگ های چاپی قابل لمس هستند. آن ها حس دیداری، بویایی و لامسه را درگیر می کنند. آن ها با خود داستان برندها، محصولات و خصوصیاتشان را حمل می کنند. این یک تجربه ارزشمند است. خیلی از آدم ها مایل نیستند این تجربه را به خاطر کاتالوگ های دیجیتالی از دست بدهند.

چرا کاتالوگ های چاپی با کاتالوگ های دیجیتالی جایگزین شده اند؟

بحث درباره این است که، آیا کاتالوگ های چاپی در دنیای دیجیتالی امروز، به مسیر خود ادامه خواهند داد و چه زمانی است که ادامه داشته است.

بسیاری از شرکت ها دیگر کاتالوگ های خود را چاپ نمی کنند و تمام کاتالوگ های قبلی خود را به کاتالوگ آنلاین تبدیل کرده اند. بیایید ببینیم چه عواملی باعث شده تا آن ها چنین تصمیمی را اتخاذ کنند. کاتالوگ های چاپی دیگر کمی قدیمی به نظر می رسند ،وقتی که بیزینس های زیادی تصمیم گرفتن که از دنیای چاپ به دنیای دیجیتال وارد شوند .

انباشته شدن انبوه کاتالوگ

در دنیای مصرف گرای ما، نمایندگان و نفرات فروش باید انبوهی از کاتالوگ را با خود حمل کنند. در مقام مصرف کننده نیز اگر بخواهید که کاتالوگ برندهای محبوب و مورد نیازتان را جمع‌آوری کنید، کاری زمان‌بر و البته خسته کننده است.

زمان گیر

به قول معروف وقت طلاست، بنابراین کار کردن با کاتالوگ های حجیم و تلاش برای پیدا کردن اطلاعات مشخص می تواند باعث هدر رفتن پول و زمان شما شود. این مقدار انرژی که برای زیرو رو کردن یک کاتالوگ برای بدست آوردن اطلاعات یک محصول می کنند بسیار هزینه بر خواهد بود. این را نباید فراموش کرد که ارسال یک کاتالوگ حجیم و سنگین چاپی می تواند به یک معذل بزرگ تبدیل شود.

هزینه های چاپ

کاتالوگ های چاپی بسیار گران هستند. مشاغل خود را محدود به چاپ یک کاتالوگ در هر چند ماه یا کمتر می کنند. اگر اطلاعات به درستی چاپ نشده باشند یا قدیمی شده باشند، آنها باید دوباره کاتالوگ را چاپ کنند.این سیکل هرگز از تکرار نمی ایستد و مشاغل طی زمان‌های مختلف مجبور به تجدید چاپ کاتالوگ خواهند بود. اگر  اشتباهی در اطلاعات کاتالوگ وجود داشته باشد اصلاح آن بسیار سخت و در بیشتر مواقع غیر قابل جبران است. انتشار یک کاتالوگ با اطلاعات اشتباه می تواند باعث خدشه دار شدن وجهه برند شوند.

کاتالوگ-دیجیتالی

آیا کاتالوگ های دیجیتالی جانشین های باارزشی هستند؟

امروزه کاتالوگ های دیجیتالی جزء ابزارهای متداول فروش و بازاریابی هستند و این چیز غافل‌گیر کننده‌ایی نیست، چونکه دارای مزایایی از قبیل:

قابل دسترس بودن

کاتالوگ‌های الکترونیکی همیشه و همه‌ جا می توانند در دسترس باشند و این یعنی محصولات و خدمات برای تعداد زیادی از مشتریان قابل دسترس باشد، بدون اینکه باعث افزایش قیمت چاپ و توزیع آن شود. این یک راه عالی برای افزایش آگاهی از برند و رسیدن به تعداد بیشتری از مخاطبان است.

جستجوی آسان

کاتالوگ های دیجیتالی به مشتریان اجازه می دهد به راحتی اطلاعات مد نظر خود را جستجو کنند. مانند: توضیحات، قیمت ها، یا تصایر مربوط به محصولات.

مهم نیست کاتالوگ شما چقدر حجیم باشد، مشتریان شما به آن چه نیاز دارند به راحتی دسترسی پیدا می‌کنند.

نیروی فروش و مشتریان آن ها هم می تواند از هر جایی و با هر ابزاری به کاتالوگ الکترونیکی دسترسی داشته باشند و دیگر ضرورتی ندارد همه چیز را با خودشان حمل کنند.

چه چیزی را انتخاب کنیم ؟ کاتالوگ چاپی یا کاتالوگ دیجیتالی

بسیاری از شرکت ها که داشتن کاتالوگ برای آن ها ضروری است، تصمیم گرفتن هر دو نمونه از کاتالوگ را تولید کنند، دیجیتال و چاپی. کار کردن با هر دو برای آن ها منفعت بیشتری دارد تا کار کردن با هر یک به تنهایی. هر کاتالوگ مخاطب وفادار خود را دارد و مقصود آن ها را به عالی‌ترین شکل برآورده می کند.

وقتی ما در مورد کاتالوگ های دیجیتالی صحبت می کنیم، منظورمان PDF های هوشمندی ( اسمارت کاتالوگ ) هستند که به هم به صورت آنلاین و آفلاین برای تماشا و دانلود گذاشته می شود.

این ها معایب و مزایای هر دو نوع کاتالوگ چاپی و کاتالوگ دیجیتالی بودند تا راهنمای راه شما برای انتخاب سودمند ترین آن ها برای برند و بیزینس تان باشد.

جمع بندی

جمع بندی مقایسه کاتالوگ‌های چاپی و کاتالوگ های الکترونیکی می تواند برای هر فردی متفاوت باشد، اما چیزی که مشخص است داشتن یک کاتالوگ دیجیتال استاندارد مانند اسمارت کاتالوگ می تواند علاوه بر صرفه های اقتصادی فراوان، باعث افزایش تاثیرگذاری بر روی مخاطب شود. کاتالوگ های الکترونیکی نحوه ارائه جدیدی از کاتالوگ به مخاطبان شما هستند و می توانند وسعت بیشتری را برای اطلاع رسانی و ایجاد آگاهی ایجاد نمایند.

کاتالوگ ها جزء ابزارهای ضروری فروش و بازاریابی محسوب می شوند. آن ها به عنوان بخشی اصلی در تبلیغات و فروش بسیاری از مشاغل فعالیت می کنند. برای سال ها و برای مردمان بسیاری کاتالوگ ها یک منبع سنتی و اثبات شده برای دریافت اطلاعات بودند؛ اما حتی این سردمداران وضعیت، در دنیای تکنولوژی امروز دچار تغییر شده اند. با نگرانی درباره آینده کاتالوگ های چاپی ما تصمیم به ارزیابی معایب و مزایای کاتالوگ‌ چاپی و کاتالوگ دیجیتالی گرفته ایم تا بفهمیم پیش بینی چه می تواند باشد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *