مقایسه کاتالوگ چاپی و کاتالوگ دیجیتال

کاتالوگ-دیجیتال-چیست

وقتی بخواهید، مقایسه بین کاتالوگ چاپی و کاتالوگ دیجیتال را انجام دهید، می بایست چند شرط اولیه را رعایت کنید تا بتوانید پاسخ درستی از این قیاس به دست آورید. مقایسه این دو ابزار (کاتالوگ چاپی و کاتالوگ دیجیتال)

به دلیل تشابهات و تفاوت های آن ها، بحث جالب و تأمل برانگیزی خواهد بود، علل الخصوص اگر در مورد تهیه کاتالوگ الکترونیکی همچنان تردید دارید.

شباهت و تفاوت کاتالوگ چاپی و کاتالوگ دیجیتال

هدف از چاپ کاتالوگ و آماده سازی کاتالوگ دیجیتال قطعا معرفی و اطلاع رسانی در مورد خدمات و یا محصولات شماست. این بزرگترین وجه مشترک این دو نوع کاتالوگ است. چه کاتالوگ شما چاپی باشد و ماهیت فیزیکی داشته باشد و چه کاتالوگ الکترونیکی باشد، برای انجام این ماموریت و اثرگذاری روی مخاطب، باید موارد زیادی را رعایت کنید که ماموریت به درستی انجام شود. مواردی مانند طراحی و ایجاد جذابیت های بصری و غیره می تواند با میزان تاثیرگذاری روی مخاطب نسبت مستقیم داشته باشد.

ماهیت فیزیکی کاتالوگ چاپی یک مزیت گران قیمتِ

به هرحال بر اساس تمایلات و نوستالژی های بسیار کهن، مخاطبان یک برند از لمس کردن محصول و کاتالوگ و بروشور همیشه لذت برده و می برند. تحقق دادن این موضوع قطعا با توجه به هزینه های بالای کاغذ و فرآیندهای آماده سازی یک کاتالوگ چاپی بسیار هزینه بردار است.

کاتالوگ دوست داشتنی شما در چه تیراژی می خواهد تولید شود؟ این سوالی است که اهالی صنعت چاپ همیشه از سفارش دهندگان خود می پرسند و همیشه تمایل دارند که به شما این موضوع را یادآور بشوند که هرچه تیراژ کار چاپی شما افزایش یابد، قیمت تمام شده هر کاتالوگ کاهش میابد که این موضوع با ثابت بودن هزینه هایی مانند تهیه کلیشه ( زینک ) و اجرت چاپ امری بدیهی است. مقدار تیراژ یک کاتالوگ یعنی اینکه شما به همان تعداد می توانید انتشار داشته باشید و با اتمام تیراژ باید مجدد با اهالی چاپ در مورد تجدید چاپ کاتالوگ خود تماس بگیرید. اما یک کاتالوگ الکترونیکی مانند اسمارت کاتالوگ تیراژی بی‌نهایت داشته و هرگز تمام نمی شود. ماهیت غیر فیزیکی کاتالوگ دیجیتال نیز با توجه به افزایش دامنه استفاده کاربران از موبایل دیگر موضوعی غیر معمول و خارج از رفتار مخاطب نخواهد بود.

خطاهای جبران ناپذیر کاتالوگ چاپی

شاید شما هم جزو کسانی بوده باشید که بعد از پرداخت هزینه های آماده سازی کاتالوگ چاپی متوجه ایرادهایی در آن شده باشید. شاید متنی در آن اشتباه وارد شده باشد و یا اینکه یکی از اعداد شماره تماس شما اشتباهاً تایپ شده و از چشم همه دور مانده باشد. عمدتا اصلاح کاتالوگ های چاپی موضوعی پیچیده است و می تواند به کاتالوگ شما آسیب های جدی وارد کند و در این مواقع معمولا هیچ جای جبرانی برای این موضوع باقی نمی ماند. اما کاتالوگ های الکترونیکی در لحظه می توانند بروزرسانی شوند و اگر ایرادی در آن ها وجود داشته باشد به درستی برطرف شود.

عدم کیفیت و وضوح رنگ ها در کاتالوگ چاپی

عده زیادی وقتی کاتالوگی با رنگ هایی متفاوت از آنچه در طرح داشته اند مواجه می شوند، چاپخانه را مقصر دانسته و به قولی هر چه فریاد دارند سر چاپخانه خالی می کنند. این اتفاق ( تفاوت رنگ ها در طرح و چاپ ) تحت تاثیر دلایل زیادی اتفاق می افتد که همه آن ها مربوط به چاپخانه نیست.

در بسیاری از مواقع عدم آگاهی طراح ها از فرآیند چاپ باعث می‌شود که اختلاف زیادی بین رنگ ها در چاپ اتفاق بیفتد. اما این یک اصل مهم است که رنگ ها در دامنه CMYK به عنوان فرمول اصلی ساخت رنگ ها در چاپ با دامنه رنگی RGB به عنوان فرمول نمایش رنگ در صفحه نمایش بسیار متفاوت اند. دامنه رنگی RGB رنگ های شفاف و بسیار جذابی دارد و در عوض رنگ ها در CMYK بسیار تخت و غیر شفاف دیده می‌شوند. این موضوع یکی از رموز اصلی بالاتر بودن رنگ ها و طرح ها در کاتالوگ های دیجیتالی است.

ارسال و انتشار کاتالوگ

در واقع یکی دیگر از مهم ترین تفاوت های کاتالوگ چاپی با کاتالوگ دیجیتال نحوه ارسال و انتشار آن هاست. ارسال و انتشار کاتالوگ چاپی با ماهیت فیزیکی زمانبر و هزینه بردار خواهد بود. نرخ انتشاری که برای مخاطبان غیر هدف انجام می شود، تعداد کاتالوگ شما را کاهش و بازخوردی که توقع می رود را تحت تاثیر قرار می دهد. اما کاتالوگ های الکترونیکی به سادگی و در کمترین زمان می توانند، برای هزاران هزار نفر ارسال شوند و این سیکل بارها و بارها تکرار شود، بدون اینکه نیازی به صرف هزینه های بالای ارسال و انتشار داشته باشند.

میزان ارتباط برخط با فضاهای دیگر برند

ارتباط آفلاین کاتالوگ های چاپی باعث می شود مخاطب به صورت مستقیم نتواند با رسانه های مهمی مانند سایت، شبکه های اجتماعی و … ارتباط برقرار کند؛ اما کاتالوگ های الکترونیکی استاندارد این ارتباط ها را ساده و مستقیم کرده و مخاطب با یک کلیک می تواند با واحد فروش، وب سایت، شبکه های اجتماعی و … ارتباط برقرار کند.

جمع بندی مقایسه انواع کاتالوگ

جمع بندی مقایسه کاتالوگ‌های چاپی و کاتالوگ های الکترونیکی می تواند برای هر فردی متفاوت باشد، اما چیزی که مشخص است داشتن یک کاتالوگ دیجیتال استاندارد مانند اسمارت کاتالوگ می تواند علاوه بر صرفه های اقتصادی فراوان، باعث افزایش تاثیرگذاری بر روی مخاطب شود. کاتالوگ های الکترونیکی نحوه ارائه جدیدی از کاتالوگ به مخاطبان شما هستند و می توانند وسعت بیشتری را برای اطلاع رسانی و ایجاد آگاهی ایجاد نمایند.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *