کاتالوگ الکترونیکی مالتی مدیا چیست؟

کاتالوگ الکترونیکی مالتی مدیا

اساساً پر سر و صداترین نسل از کاتالوگ های الکترونیکی یا دیجیتالی، کاتالوگ الکترونیکی مالتی مدیا بود. طراحی کاتالوگ دیجیتالی آن هم به روش مالتی مدیا با استفاده از دو نرم افزار کلیدی FLASH و Multimedia Builder رواج پیدا کرد. این کاتالوگ ها به نوعی برای جایگزین کردن خودشان با کاتالوگ های چاپی ایجاد شدند تا بتوانند در قدم اول در هزینه های تبلیغات صرفه جویی کنند و در قدم بعدی میزان تاثیرگذاری را روی بیننده افزایش دهند.

 

آشنایی با کاتالوگ الکترونیکی مالتی مدیا

در زمان گذشته، الزام به سفارش حداقل تیراژ 1000 جلد برای سفارش دهندگان کاتالوگ های چاپی کمی آزاردهنده بود و باعث می شد که شما به عنوان سفارش دهنده، نتوانید کاتالوگ هایی با تیراژ خیلی پایین اجرا کنید؛ اما کاتالوگ الکترونیکی مالتی مدیا به شما این فرصت را می داد که بتوانید، هر موقع که نیاز بود حتی یک عدد هم از کاتالوگ مالتی مدیای خودتان تکثیر و برای ارائه به مخاطبتان آماده سازی کنید.

موضوع دیگری که در آن زمان باعث جذابیت این کاتالوگ های الکترونیکی در میان صاحبان کسب و کار و مدیران تبلیغات می شد، جلوه های چندرسانه ای مثل موسیقی و ویدئو بود که همین موضوع علت نام گذاری کاتالوگ های ماتی مدیا یا سی دی مالتی مدیا شده بود.

خوب یادم هست، در آن زمان بسیاری از مشتریان درخواست طراحی و اجرای چنین کاتالوگی را از مجموعه ما داشتند و اعتقاد داشتند که داشتن یک سی دی مالتی مدیا برای فضای تبلیغات و بازاریابی بسیار تاثیرگذار می تواند، باشد و البته در آن مقطع زمانی این تاثیرگذاری تا حدودی واقعیت داشت.

 

کاتالوگ الکترونیکی مالتی مدیا انقلابی در دنیای تبلیغات آن زمان

خوب اینکه مخاطب تحت تاثیر فضاهای مالتی مدیا قرار می گرفت، یه موضوع خیلی جذابی تبدیل شده بود. طرفداران این کاتالوگ های الکترونیک برای ساخت ویدئو های ابتدایی (Intro Video) اقدام می کردند و وقتی در اولین مواجهه کاربر این ویدئو به صورت اتوماتیک پخش می شد، احساس غرور می کردند و از داشتن چنین کاتالوگ الکترونیکی مالتی مدیایی احساس رضایت داشتند.

تعاملات این کاتالوگ ها با کاربر، موضوعی نو و تازه بود که تا آن موقع به این شکل وجود نداشت. اینکه شما از میان گزینه ها، گزینه مورد نظرتان را انتخاب می کردید و در زمان انتخاب آن گزینه اتفاقاتی مثل پخش یک افکت صوتی یا واکنش های دیگر اتفاق می افتاد تاثیرات خودش را داشت و مشاهده کنندگان این کاتالوگ ها را، به وجد می آورد.

 

چرا کاتالوگ های دیجیتالی مالتی مدیا عمر کوتاهی در صنعت تبلیغات داشتند ؟

در نگاه اول همه فکر می کردند که با سفارش سی دی های مالتی مدیا از شر فاکتور های چاپ و اجرای کاتالوگ راحت می شوند، اما خیلی سریع با یک حساب سر انگشتی متوجه شدند که هزینه تکثیر و آماده سازی چنین کاتالوگ الکترونیکی دست کمی از چاپ کاتالوگ کاغذی ندارد. پس صرفه جویی چندانی در کار نبود!

این کاتالوگ های الکترونیکی به خاطر حجم بالایی که داشتند به فضای زیادی برای ذخیره سازی نیاز داشتند و قطعاً ارزان ترین فضا برای ذخیره سازی آن ها سی دی هایی با ظرفیت 700 مگابایت بود. خرید سی دی‌ برای تکثیر، هزینه های خاص خود را داشت که حتی در ارزانی آن زمان گاهی برای سفارش دهنده توجیح پذیر نبود. جداً از هزینه های تهیه این سی دی ها هزینه های دیگری مثل تهیه قاب نگهدارنده برای سی دی، چاپ لیبل سی دی‌، هزینه رایت سی دی هم به شما تحمیل می شد که بعضی وقت ها وقتی در پایان هزینه آماده‌ سازی 1000 نسخه کاتالوگ الکترونیکی مالتی مدیا خود را با 1000 جلد کاتالوگ چاپی مقایسه می کردید، کمی متعجب می شدید.

 

دیگر علت های حذف کاتالوگ های مالتی مدیا :

  • نکته منفی دیگری که این نسل از کاتالوگ الکترونیکی مالتی مدیا داشت، اجبار مشاهده آن در کامپیوتر بود. بگذریم که آن زمان خبری از اسمارت فون و تبلت به‌ آن صورت نبود، اما اهالی تبلیغات خیلی زود متوجه شدند که مخاطبان نسبت به قرار دادن این سی دی ها در کامپیوتر اینرسی دارند. چرا؟ دلیل قطعی این اینرسی مشخص نبود، اما بعضی ها اعتقاد داشتند که فاصله زمانی تحویل این سی دی تا محل مشاهده (رسیدن به اولین کامپیوتر) برای کاربر ها باعث این اتفاق می شد. عده ای ترس کاربرها از ویروسی شدن سیستم خود را علت این موضوع می دانستند (در آن زمان ویروس های معروفی مثل چرنوبیل و I Love You تن و بدن همه را می لرزاند) علل خصوص وقتی که آنتی ویروس شما یک فایل مشکوک به ویروس را در این سی دی ها پیدا می کرد، کلاً قید آن سی دی و هر کاتالوگ الکترونیکی مالتی مدیا دیگری را به کل می زدید.

 

  • کاتالوگ های مالتی مدیا مزیتی در نحوه تحویل و ارائه هم نسبت به کاتالوگ های چاپی نداشتند. ماهیت فیزیکی آن ها باعث می شد که اگر بخواهید، کاتالوگ الکترونیکی‌تان را برای کاربر ارسال کنید، می بایست دست به دامن پیک موتور یا پست می شدید. حتی پرتکل های امنیتی ایمیل ها هم در آن زمان به خاطر ترس از ویروسی بودن فایل ها از ارسال و ضمیمه کردن آن در ایمیل خودداری می کردند.

 

  • نکته دیگری که این تاریخ انقراض این نسل از کاتالوگ های الکترونیکی را در دنیای تبلیغات نزدیک کرد، نرخ بازنشر‌ آن ها بود. کاربر سی دی را از شما دریافت می کرد اما برای انتشار آن به نزدیکان یا مخاطبان دیگر یا می بایست از روی آن سی دی کپی تهیه می کرد یا اینکه سی دی خود را به آن ها می داد.

 

 

پایانی کم فروغ برای کاتالوگ های مالتی مدیا

نتیجه های حاصل از استفاده از سی دی های مالتی مدیا کاملاً نا امید کننده بود و این موضوع باعث شد که اهالی و دست اندرکاران تبلیغات و بازاریابی مجدداً به سمت کاتالوگ های چاپی کوچ کنند و تنها در مورد کاتالوگ های مالتی مدیا یک قضاوت بکنند : کاتالوگی پر زرق و برق و ناکارآمد!

شکست کاتالوگ های مالتی مدیا در بازار لکه سیاهی بر اسم کاتالوگ الکترونیکی در آن سال ها رقم زد که البته با توجه به معایب این نسل از کاتالوگ های غیر چاپی، کاملاً طبیعی بود.

 

عدم پشتیبانی از کاتالوگ مالتی مدیا

کمپانی Adobe که در سال 2005 کمپانی Macromedia (سازنده و مبتکر برنامه FLASH) را خریداری کرده بو،د با هجمه های زیادی از مخالفت در مورد توسعه فایل های این برنامه مواجه شده بود.

استیو جابز در سال 2010 نامه ای سرگشاده خطاب به Adobe نوشت و درباره تفکرات و عقاید خود درباره فایل های FLASH (نرم‌افزاری که با آن کاتالوگ های الکترونیک مالتی مدیا هم طراحی می شد) اینگونه گفت: نرم افزار فلش و خروجی های آن برای استفاده در صفحات لمسی، مناسب نیست و به دلایل امنیت سایبری، غیرقابل اعتماد است. در سال 2015 کمپانی Apple و Google اعلام کردند که دیگر از این فایل ها پشتیبانی نمی کنند و از نمایش و پخش آن ها سرباز زدند.

نکته جالبی که وجود دارد این است که هنوز وقتی برای بازدید به نمایشگاه می روم حداقل یک غرفه هست که یک سی دی را به عنوان کاتالوگ محصولات خود ارائه می کند و امید دارد که این سی دی توسط بازدیدکنندگان مشاهده شود.

 

کاتالوگ دیجیتال مارکتینگ

 

بهترین و جدیدترین نسل کاتالوگ های الکترونیکی

هنوز شرکت هایی هستند که به خدمات ساخت و ارائه سی دی های مالتی مدیا می پردازند و در مورد مزیت های این نسل منقرض شده از کاتالوگ های الکترونیکی با جدیت صحبت می کنند، اما بررسی سوابق و گذشته این نوع کاتالوگ دیجیتالی نشان دهنده غیر کارآمد بودن آن ها در امروز است. علل الخصوص که امروز همه مخاطبان و مصرف کنندگان به گوشی های هوشمند مجهز شده اند و این یعنی پایانی قطعی برای سی دی های مالتی مدیا (کاتالوگ های ساخته شده در برنامه فلش به هیچ عنوان در موبایل قابل مشاهده نیستند). پس اگر قصد انتخاب و تهیه ی کاتالوگ الکترونیکی را دارید، دور سی دی های مالتی مدیا را خط بکشید و از نسل های استاندارد و کاربردی و البته به روز مثل اسمارت کاتالوگ برای این منظور استفاده کنید، تا لذت استفاده از یک کاتالوگ الکترونیکی تمام عیار را در واقعیت احساس کنید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *