طراحی سربرگ (Header design) روند معاملاتی شما را تسهیل میدهد و نقش مهمی در بازاریابی کسب و کارتان دارد. زیرا سربرگ ها میتوانند پیام های تبلیغاتی در مشاغل مختلف را تقویت کنند و مشتریان زیادی را به سمت خرید بکشانند. اگر چه طراحی سربرگ الکترونیکی و چاپی بیشتر برای نظم بخشیدن به مکاتبات اداری به کار میرود.
با در اختیار داشتن سربرگ های مناسب میتوانید به اهداف دیگری مثل توسعه روابط عمومی و افزایش بازاریابی در دنیای تجارت برسید. اما باید برای طراحی کردن سربرگ به صورت الکترونیکی و یا چاپی به چند اصل مهم توجه داشته باشید.
اهمیت طراحی سربرگ
یک سربرگ حرفه ای میتواند پروسه برندسازی کسب و کارتان را به موفقیت برساند. زیرا تفاوت زیادی بین نامه های اداری و سربرگ های لوکس و منظم وجود دارد. امروزه سربرگ ها یک فرصت بازاریابی فوقالعادهای را برای صاحبان کسب و کارهای مختلف فراهم میکنند. البته زمانی سربرگ ها شرایط خوبی برای تعامل مخاطبان با برند را ایجاد میکنند و به کلمات درون خود اعتبار میبخشند که به خوبی طراحی شده باشند. به همین منظور برای طراحی سربرگ باید چند اصل مهم را رعایت کنید.
7 اصل مهم در طراحی سربرگ
در طراحی و چاپ نمونه سربرگ های اداری به صورت حرفه ای باید به نکات مهمی توجه کنید. برخی از این اصول مهم را در ادامه بیان میکنیم.
رعایت اصل سادگی در سربرگ
یکی از مهمترین نکاتی که تا حد ممکن در طراحی سربرگ باید استفاده شود ساده نگه داشتن سربرگ است. زیرا سربرگ ها برای ارائه محتویات متنی تهیه میشوند پس باید در آموزش طراحی سربرگ ساده حس خوبی را در طرف مقابل ایجاد کنید. به همین دلیل زیاد سربرگ ها را شلوغ نکنید و در آنها از تجملات استفاده نکنید.
نرم افزارهای مناسب را فراموش نکنید
یادتان باشد در برنامه طراحی سربرگ و ویرایش آن فقط از فتوشاپ استفاده نکنید. زیرا امروزه برای طراحی و تهیه سربرگ های آنلاین و چاپی ابزارهای مناسبتری در دسترس هستند. از جمله پرکاربردترین این ابزارها lllustrator و lnDesign نام دارد. چون این ابزارها مجهز به کنترل تایپوگرافی فوقالعادهای هستند که مبتنی بر وکتور عمل میکنند.
در طراحی سربرگ پلان بندی کنید
در طراحی و چاپ سربرگ باید مانند سایر کارهای گرافیکی هميشه پلان اول را با اندازه بزرگ تری به مخاطبان نشان دهید. پس ابتدا نام شرکت و مجموعه خود را همراه با لوگوی تجاری در اول سربرگ قرار دهید. سپس اطلاعات بعدی کسب و کارتان مثل شماره تماس، آدرس ایمیل و غيره را با سایز کوچکتری نمایش دهید.
جزئیات را از یاد نبرید
اگر طراحی سربرگ (Header design) را هميشه برای شرکت و سازمان خاصی انجام میدهید بهتر است یک شماره تماس ثابتی از شرکت را در سربرگ درج کنید. اگر چه درج برخی اطلاعات مثل شماره ثبت شرکت را باید هميشه در سربرگ استفاده کنید ولی برخی اطلاعات ضروری هم وجود دارد که باید همراه جزئیات دیگر در سربرگ ها نمایش داده شوند.
طراحی برای پیام رسان ها
در سالهای گذشته فقط سربرگ ها به صورت چاپی طراحی میشدند. اما در عصر حاضر بسیاری از شرکتها، سازمان و کسب و کارهای اداری فایل های سربرگ را به شکل دیجیتالی استفاده میکنند. پس شما باید نحوه و قیمت طراحی سربرگ در واتساپ، تلگرام و سایر اپلیکیشن های اجتماعی را هم بدانید. مثلاً در هنگام تهیه سربرگ های اینترنتی چون پرینتر نمیتواند تا لبه سربرگ ها را چاپ کند پس باید حاشیه ضخیمتری را برای لبههای صفحه در نظر بگیرید.
جلوه های ویژه چاپی را به یاد داشته باشید
چون روی سربرگ ها قسمتهای زیادی برای نوشتن متون مختلف در نظر گرفته میشود. پس در طراحی پشت سربرگ ها این امکان را دارید تا جلوه های چاپی لوکسی را اجرا کنید. مثلاً از افکت های طلاکوب استفاده کنید یا اینکه مانند طراحی و اجرای اسمارت کاتالوگ با برجسته سازی برخی اشکال برش های خاصی را به وجود آورید.
روانشناسی رنگ ها در سربرگ ها معجزه میکند
این قانون برای طراحی هر چيزی از جمله طراحی لوگو و سربرگ صادق است. چون رنگ ها یک راه فوقالعاده برای جلب مخاطبان به بخشهای ویژهای از سربرگ ها به حساب میآیند. از طرفی رنگ ها میتوانند ایدهها و احساسات شما را با طرفین معامله به اشتراک بگذارند. در حقیقت رنگ ها مانند یک ابزار قدرتمند میتوانند طراحی سربرگ شرکت را تحت تأثیر قرار دهند.
سخن پایانی
طراحی سربرگ و چاپ آن در نمونههای مختلف نقش مهمی در بازاریابی و جذب مشتریان بیشتر دارد. پس با توجه به اهمیت زیادی که این اقلام اداری در موفقیت کسب و کارهای متنوع دارد باید برای طراحی و چاپ آن نهایت دقت را به کار ببرید. چنانچه تمایل دارید ما در تیم طراح و خلاق اسمارت کاتالوگ با توجه به تجربهی بالا و سابقهی درخشان در زمینه برندسازی، تبلیغات و بازاریابی، بهترین و باکیفیت ترین دیزاین ها و طراحی سربرگ های مرتبط با کسب و کار شما را پیشنهاد و تولید میکنیم.