کاتالوگ چیست؟

کاتالوگ چیست

شاید همه ما جواب سوال کاتالوگ چیست را به مدل های مختلفی بدهیم؛ اما شاید وقتی در مورد کاتالوگ و عبارت های وابسته به آن از ما بپرسند، داستان کمی متفاوت شود.

 

تعریف ویکی پدیا از کاتالوگ چیست (یا به قول بعضی ها کالا نما):

کاتالوگ یا بروشور کتابچه ای است که به معرفی کالا، خدمات، امکانات و یا هر چیز دیگری می پردازد. این کتابچه ها با هدف معرفی کالا و یا خدمات از طرف تولید کنند یا ارائه دهنده به مصرف کننده یا مشتری ارائه می شوند.

خوب این تعریف هم تعریف خوبی از ویکی پدیای عزیز است، اما این تعریف را هم تقریباً همه می دانستیم. اما آیا حتماً یک کاتالوگ باید ظاهر کتابچه ای داشته باشد؟ قطعاً خیر.

شاید شما تولید کننده مدل های کاملا محدودی از آثار هنری باشید که تعداد آن ها به ۵ عدد هم نرسد، پس کاتالوگ شما قطعاً دفترچه ای قطور که واژه کتابچه ویکی پدیا در ذهن ما ترسیم می کند، نخواهد بود. البته ویکی پدیای عزیز هم در تعریف خود با زیرکی از لفظ کتابچه استفاده کرده است تا بگوید کاتالوگ ها برگه های به هم متصل هستند (یا بهتر بگوییم عمدتاً به این شکل دیده می شوند) که به منظور معرفی چیزی یا چیزهایی استفاده می شوند.

 

مفهوم و معنی کاتالوگ چیست ؟

شاید برای تعریف، کاتالوگ چیست لازم باشد به نکته معرفی، کمی با دقت بیشتری نگاه کنیم تا به فرم ظاهری آن، چرا که امروز با رشد تکنولوژی کاتالوگ های الکترونیکی یا همان کاتالوگ های دیجیتال اصولاً ظاهر فیزیکی ندارند یا حداقل در حالت ملموس هم به دفترچه و یا کتابچه شباهت ندارند.

شاید بهتر است کاتالوگ چیست را اینگونه تعریف کنیم که هر چیزی که به معرفی محصول و خدمات شما بپردازد، کاتالوگ نیست؛ اما کاتالوگ حتماً می بایست این کار را انجام دهد وگرنه اینکه کاتالوگ حالت دفترچه ای طور باید داشته باشد، جمله خنده داری است، چرا که امروز یک وب سایت دقیقاً همان کار را انجام می دهد که کاتالوگ های چاپی قدیمی انجام می داد (حداقل این توقع را باید از آن داشت).

کاتالوگ ها باید بتوانند ایجاد کننده، تاثیر گذار و اثر بخش باشند وگرنه نتوانسته اند ماموریت خود را به درستی انجام دهند. انجام این ماموریت نیازمند تعریف و طرح موضوع روشن از هدف و ماموریت یک کاتالوگ است. هدف اصلی یک کاتالوگ باید معرفی کل خدمات و یا محصولات شما باشد. عده ای زیادی عبارت بروشور و کاتالوگ را هم ردیف و هم معنا می دانند اما اینطور نیست.

کاتالوگ نگاهی است که شما در چشم مخاطب ترسیم می کنید تا از کل آن چیزهایی که می توانید ارائه کنید، مطلع شوند اما بروشور فقط به یک محصول و یا یک خدمت می پردازد. حتی اگر صدها صفحه داشته باشد! کاتالوگ به کل سبد قابل ارائه اشاره می کند، اما بروشور به کل اطلاعات و موضوعات مربوط به یک محصول.

 

چاپ کاتالوگ

 

عوامل مهم در هزینه چاپ کاتالوگ

کاتالوگ های چاپی مثل هر محصولی قیمت تمام شده ای دارند و بسته به نگاه شما و هدفی که از آن دارید قادر هستند به محصولی لاکچری و گران قیمت تبدیل شوند یا محصولی متعادل و کم هزینه. در این مقاله عوامل مهم در هزینه چاپ کاتالوگ را با شما در میان می گذاریم، تا تصمیم های بگیرید که بتوانید این هزینه ها را بهینه تر کنید، بدون آنکه از تاثیرگذاری کاتالوگ خود کم کنید.

«پیش نهاد می کنیم در انتهای این مقاله عوامل مهم برای افزایش تاثیرگذاری کاتالوگ را مطالعه کنید.»

 

چه عواملی برای افزایش تاثیرگذاری کاتالوگ موثر است؟

انتخاب ابعاد:

فارق از اینکه شما نمی توانید هر ابعادی که دلخواه دارید را چاپ کنید، اصولاً ابعاد یک کاتالوگ باید به گونه ای انتخاب شود که ارتباط روانی با مخاطب را بتواند برقرار کند، این یعنی فقط بزرگتر کردن ابعاد کاتالوگ دلیل بر افزایش این تاثیرگذاری نیست. اما فراموش نکنید سایز کاتالوگ ها روی هزینه های چاپ کاتالوگ شما به شدت تاثیر دارد. جنبه های روانی را در نظر بگیرید و مشخص کنید چه ابعادی از کاتالوگ می تواند آن ارتباط را به درستی برقرار کند نه از آن بزرگتر و نه از آن کوچک تر را انتخاب کنید.

تعداد صفحات:

در وحله چاپ یک کاتالوگ محدودیتی به لحاظ تعداد صفحات نخواهید داشت، بلکه بیشترین جایی که تعداد صفحات مهم خواهد بود، صحافی است. شاید شما بخواهید کاتالوگی با ۲۳ صفحه داخلی داشته باشید، اما عملاً این کاتالوگ قابل چاپ و صحافی نخواهد بود. اما به هر حال تعداد و حجم اطلاعات می تواند روی تعداد صفحات شما به شدت تاثیرگذار باشد. سعی کنید حجم اطلاعات خود را کاملاً بر اساس سایز و تعداد صفحات خود بهینه کنید. نه آنقدر زیاد که علاوه بر افزایش تعداد صفحات بر وزن و حجم کاتالوگ خود اضافه کنید و نه آنقدر کم که اطلاعات خود را ناقص منتقل کنید.

گرماژ صفحات داخلی و جلد:

معمولاً گرماژ پیشنهادی برای یک کاتالوگ چاپی، به ابعاد و تعداد صفحات مرتبط می شود. شما که دلتان نمی خواهد کاتالوگی به مخاطبتان بدهید که آنقدر سنگین باشد که به سختی حمل و نقل شود. معمولا برای کاتالوگ هایی با تعداد صفحات بیشتر از ۲۰۰ صفحه برای کاهش هزینه و وزن نهایی کاتالوگ از کاغذ های به نسبت نازک مثل ۱۲۰ گرم یا ۱۰۰ گرم و حتی ۹۰ گرم استفاده می کنند، ولی برای چاپ یک کاتالوگ ۱۶ صفحه ای از گرماژ های بالاتری مثل ۱۵۰ گرم تا ۲۰۰ گرم استفاده میدشود. راستی یادتان باشد که کاغذ ها کلاً به صورت کیلویی قیمت دهی می شوند.

گرماژ بالاتر = وزن بالاتر = قیمت بیشتر (گرماژ یک کاغذ یعنی وزن یک ورق از آن کاغذ در ابعاد 1m2)

عوامل بسیار زیادی می توانند هزینه چاپ کاتالوگ شما را تحت تاثیر قرار دهد. باید این را بدانیم که فرآیند اجرای یک کاتالوگ چاپی شامل هزینه هایی است که می تواند کاتالوگ شما را به محصولی گران قیمت و یا کاتالوگی ارزان قیمت تبدیل کند. در این مقاله قصد نداریم وارد جزئیات مراحل چاپ و اجرا شویم یا شما را به سمت یک کاتالوگ کاملا ارزان قیمت و غیر کارا هدایت کنیم. بلکه می خواهیم یاد دهیم، چگونه براساس حفظ ارزش محصول و خدمات خود انتخاب های بهینه تر داشته باشید.

اصلی ترین مواردی که می بایست در مورد کاتالوگ خود انتخاب کنید، چند چیز اصلی بیشتر نیستند. اما اساس یک کاتالوگ چاپی روی آن ها استوار و توسط مخاطبان ارزش گذاری می شوند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *