عکاسی تجاری یعنی چه؟

عکاسی-تجاری

عکاسی یکی از پرطرفدار ترین هنرهاست و عکاسی تجاری یکی از انواع آن است. افراد زیادی به حرفه عکاسی می پردازند و گالری های هنری، وب سایت و فضاهای مشخصی را برای به نمایش گذاشتن، عکس های خود انتخاب می کنند. در تعریف عکاسی تجاری یک عبارت معروف وجود دارد: یک عکس تجاری، عکسی است که عکاس برای آن از سفارش دهنده هزینه دریافت می کند.

انواع عکاسی تجاری:

عکس های تجاری، عکس هایی هستند که تعریف عکاسی تجاری برای آن ها صادق است:

عکاسی فشن و مد، عکاسی خبری، عکاسی مستند، عکاسی تبلیغاتی، عکاسی صنعتی از محصول، عکاسی از صحنه جرم، عکاسی دکوراتیو

همه عکاسی هایی که در بالا گفته شده برخلاف دیگر انواع عکاسی، به عنوان یک حرفه برای عکاس به حساب آمده و از آن کسب درآمد می کند. عکاسی تجاری محل تلاقی هنر و صنعت هاست و بسته به نوع آن، عکاس باید تخصص های لازمه آن نوع از عکاسی تجاری را کسب کرده باشد.

استاندارد های عکاسی تجاری:

عموماً آتلیه ها و عکاسان تجاری براساس مهارت و علاقه خود بخش هایی از خدمات عکاسی تجاری را به مشتریان خود ارائه می کنند و معمولا سخت بتوان آتلیه یا عکاسی را پیدا کرد که همه انواع را انجام دهد. یکی از دلایل این موضوع تجهیزات مورد نیاز در هر یک از انواع عکاسی تجاری است.

یک عکاس خبری به تجهیزات عکاسی نیاز دارد که برای یک عکاس تبلیغاتی هیج کاربردی ندارد و برعکس، تجهیزات و ادوات یک عکاس تبلیغاتی برای یک عکاس خبری کاربرد چندانی نخواهد داشت. این موضوع باعث می شود عکاسان تجاری عمدتاً تمرکز خود را بر تعداد مشخصی از انواع عکاسی تجاری بگذارند و تجهیزات مورد نیاز را تهیه کنند.

به عنوان مثال مجموعه ما (هوشمند مشاور آسیا) در آتلیه خود، خدمات عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی ارائه می کند که برای ارائه کنندگان محصول و خدمات بسیار کاربردی است. در عکاسی تجاری عمدتاً استانداردهای کیفی در خروجی بسیار بالاتر از عکاسی های هنری است و این موضوع مهمترین چالش برای عکاسان تجاری است. رسیدن به خروجی مناسب آن هم به هر قیمتی. شاید یک عکاس تجاری برای رسیدن به آن خروجی مناسب چند ده فریم و یا چند صد فریم امتحانی عکس بگیرد تا در نهایت به نتیجه مطلوب برسد و تا رسیدن به نتیجه مطلوب این فرآیند ادامه خواهد داشت.

با افزایش مهارت عکاسان تجاری فرآیند رسیدن به نتیجه مطلوب کوتاه تر و سریع تر اتفاق می افتد، اما با دامنه وسیع موضوعات و سوژه های مربوطه، فرآیند عکاسی تجاری بسته به نوع آن، حساسیت ها و چالش های خاص خود را برای عکاسان خواهد داشت.

 

عکاسی تجاری

 

تجهیزات عکاسی تجاری:

تجهیزات مورد نیاز در عکاسی های تجاری به طور کلی در بخش های مختلفی تقسیم می شوند:

  • بدنه عکاسی، که همان دوربین است و بسته به ابعاد خروجی تعیین و انتخاب می شود.
  • تجهیزات Optic، که شامل انواع لنزها با کاربردهای خاص می شوند.
  • منابع نور، که شامل نورهای ممتد، فلاش های استودیویی و دیگر انواع نور می شوند.
  • شکل دهنده های نور، که با آن ها جنس نور را مشخص می کنند.

 

تجهیزات بالا جزو الزامات عکاسی تجاری به حساب می آيد، ولی تمام تجهیزات مورد استفاده برای عکاسان تجاری به حساب نمی آيد. آن ها تجهیزات بسیار دیگری دارند که بنا به اقتضای پروژه از آن ها استفاده می کنند. انواع Trigger ها، رفلکتورها و ابزارهای نگهدارنده و … در بسیاری از پروژه ها ممکن است مجبور به ایجاد و ساخت یک وسیله جدید شوند، تا نیاز پروژه را برطرف کند و این موضوع جزو جذابیت های این رشته از هنر عکاسی است.

تیم عکاسی مجموعه هوشمند مشاور آسیا، در بخش عکاسی تجاری بر روی عکاسی صنعتی و عکاسی تبلیغاتی تمرکز ویژه ای دارد و در این بخش با وسواس های خاص خود، به مشتریان خود خدمت رسانی می کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *