رزولوشن چیست ؟

رزولوشن چیست

همه ما وقتی با تصاویر دیجیتال مواجه می شویم، از عبارت هایی مانند کیفیت و وضوح استفاده می کنیم. این در حالی است که تمام این واژه ها در واژه رزولوشن تعریف می‌ شود. در این مقاله با مفهوم رزولوشن چیست و چرا وضوح تصویر به آن وابسته است، آشنا می شوید.

 

وضوح تصویر یا رزولوشن چیست ؟

رزولوشن یک تصویر دیجیتالی که همیشه مقدارش به صورت عدد بیان می شود، به تعداد پیکسل موجود در یک واحد مشخص طول و عرض تصویر اشاره دارد.

شاید کمی گنگ به نظر برسد، اما اگر به صورت دقیق تر و پر جزئیات تری بدانیم که رزولوشن چیست باید کمی در مورد پیکسل صحبت کنیم.

پیکسل کوچکترین جزء تشکیل دهنده یک تصویر دیجیتالی است. پیکسل ها که به شکل مربع های منظم در کنار هم قرار می گیرند، تصویر دیجیتالی شما را شکل می دهند. ماهیت یک پیکسل در تمام تصاویر دیجیتالی یکسان است، اما چیزی که بین تصاویر دیجیتال اختلاف ایجاد می کند، تراکم و تعداد پیکسل هاست.

 

رزولوشن چیست و چرا روی وضوح تصویر تاثیر مستقیم دارد ؟

مقدار رزولوشن مشخص می کند که در هر اینچ از طول و یا عرض یک تصویر چه تعداد پیکسلی چیده شده است. هرچقدر مقدار این عدد بیشتر باشد، جزئیات آن تصویر افزایش و به طبع آن کیفیت و وضوح در آن تصویر افزایش می یابد.

 

رزولوشن تصویر چیست

 

انواع رزولوشن

انواع رزولوشن چیست ؟ همانطور که در بالا توضیح دادیم، رزولوشن به مقدار پیکسلی که در مساحت مشخص از یک تصویر گفته می شود. این مساحت به صورت پیش فرض یک مساحت یک اینچ مربعی است. در این حالت از رزولوشن DPI (Dot / Inch) گفته می شود.

در برخی مواقع مصاحت در نظر گرفته شده در واحد سانتی متر بیان می شود (Dot / Centimeter) که در بین اهالی تصاویر دیجیتال عمدتاً رایج نیست، اما از طریق این نوع از رزولوشن به ابعاد اورجینال تصویر می توان پی برد.

 

مقادیر مهم رزولوشن تصویر چیست ؟

در دنیای تصاویر دیجیتالی، مقادیر مشخصی از رزولوشن کاربرد دارد. به عنوان مثال عمدتاً برای تصاویری که می خواهیم در صفحات وب به نمایش بگذاریم از رزولوشن 72 استفاده می کنیم. در ادامه مقادیر رزولوشن در چند کاربری مختلف بیان شده است:

 

رزولوشن مناسب برای تصاویر عمومی برای نمایش در صفحات وب : 72 dpi 150 / dpi

رزولوشن تصاویر که نیازمند پرینت و یا چاپ هستند : 300dpi

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *