تصویر دیجیتال چیست ؟

تصویر دیجیتال چیست

همه ما بر اساس نوع کاربری و تخصص خود با تصاویر مختلفی در کامپیوتر و یا موبایل خود در ارتباط هستیم. تصویر دیجیتال چیست و چه پارامترهای مهمی برای یک تصویر دیجیتال می توان قائل بود؟

 

تصویر دیجیتال چیست و چه انواعی دارد ؟

اساساً به هر تصویر یا طرحی که در نمایشگرهای دیجیتالی دیده می شود، تصویر دیجیتالی گفته می شود. به عبارت دیگر تصاویری که ماهیت فایل گونه داشته باشند. محتویات یک تصویر دیجیتال می تواند هر چیزی باشد. یک منظره که توسط دوربین دیجیتالی ثبت شده باشد یا یک طرح گرافیکی که توسط نرم افزارهای گرافیکی خلق شده باشد. حالا که می دانیم تصویر دیجیتال چیست بهتر است با انواع تصاویر دیجیتال هم آشنا شویم.

 

انواع تصاویر دیجیتال

تصاویر دیجیتالی را می توان در گروه های مختلفی تقسیم کرد. اگر بخواهیم انواع تصاویر دیجیتال را مشخص کنیم، می توانیم بر اساس پارامترهای موجود برای تصاویر دیجیتالی، آن ها را در گروه های مختلفی بخش بندی کنیم. می توانیم انواع تصاویر دیجیتال را بر اساس ریشه و یا فورمت آن ها بررسی و بخش بندی کنیم و یا بر اساس ماهیت پیکسلی بودن و یا وکتور بودن و یا مدل های بخش بندی دیگر…

دنیای تصاویر دیجیتال آنقدر وسیع هست که می توان از منظر های مختلفی آن ها را بخش بندی کرد. در این مقاله ترجیح می دهیم شما را با دو گروه تصاویر دیجیتال آشنا کنیم.

 

انواع تصاویر دیجیتال

 

تصاویر دیجیتالی مبتنی بر پیکسل

پیکسل کوچکترین جزء یک تصویر دیجیتالی است. چند وقت پیش مقاله ای با عنوان پیکسل چیست و چه کاربردهایی دارد؟ منتشر کردیم و درباره پیکسل ها و مشخصات آن ها صحبت کردیم. پیکسل ها خانه های رنگی کوچکی هستند که با درکنار هم نشستن آن ها، یک تصویر شکل می گیرد. تصاویری که بر پایه پیکسل شکل می گیرند، می توانند بسیار با کیفیت و یا بی کیفیت باشند. همه مشخصات یک تصویر دیجیتالی مبتنی بر پیکسل، به تعداد و تراکم پیکسل های آن بستگی دارد.

 

تصاویر دیجیتالی مبتنی بر بردار

تصاویر دیجیتالی برداری بر خلاف تصاویر مبتنی بر پیکسل، از پیکسل تشکیل نمی شوند. این تصاویر که توسط نرم افزارهای برداری ترسیم می شوند، وضوح بسیار بالایی دارند. محتوای یک تصویر وکتور می تواند هر چیزی باشد، اما نکته مهمی که در آن ها وجود دارد این است که این تصاویر همواره ساختگی و طراحی شده هستند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *