نکات مهم در ساختار و محتوای کاتالوگ

محتوای کاتالوگ

محتوا نویسی در کاتالوگ ها برای بعضی از کسب و کارها به یک چالش بزرگ تبدیل می شود. اساساً بسیاری از کارها توسط ما به صورت ناخودآگاه به راحتی انجام می شود، اما وقتی بخواهیم به جزئیات آن کار دقت کنیم و یا نگاهی عمیق تر به آن بیندازیم کار برایمان سخت می شود. اگر از شما بخواهیم در مورد محصول و یا خدمتی که ارائه می کنید، به صورت شفاهی توضیح بدهید به راحتی شروع به توضیح و تشریح کاری که انجام می دهید، می کنید و در مورد آن صحبت می کنید. اما وقتی در مورد محتوای کاتالوگ شما صحبت می شود‌، ماجرا شکل دیگری به خود می گیرد.

 

محتوای کاتالوگ چیست؟

وقتی در مورد محصول یا خدمتی که می فروشید صحبت می کنید، به نوعی در حال محتوا سازی هستید. محتوای کاتالوگ یعنی صحبت ها و یا اطلاعاتی که شما می خواهید از طریق کاتالوگ خود به مخاطب خود ارائه کنید. به نظر کار راحتی است اما بسیاری از شرکت ها ترجیح می دهند، مسئولیت انجام این کار را با پرداخت هزینه به یک فرد و یا یک تیم محتوا نویس محول کنند. علت مشکل بودن محتوا نویسی در کاتالوگ برای بعضی از کسب و کارها چیست و چطور می توان ساخت محتوا را برای یک کاتالوگ چاپی و یا الکترونیکی مثل اسمارت کاتالوگ را آغاز کرد؟

 

تعریف محتوا نویسی در کاتالوگ

محتوا نویسی در کاتالوگ عبارت است از تولید و تنظیم اطلاعاتی که قرار است در کاتالوگ به مخاطب و یا مشتری ارائه شود. بدون در نظر گرفتن اینکه چه محصول و یا خدمتی را به مشتریان خود ارائه می کنید، شما نیاز دارید در کاتالوگ خود با مشتریان خود صحبت کنید. تولید و تنظیم این لایه های اطلاعاتی در کاتالوگ ها، برای توصیف محصول و یا خدمت را محتوا نویسی می گویند.

 

دستورالعملی برای تنظیم محتوای کاتالوگ

شما با هر سطح دانشی نسبت به تنظیم محتوای کاتالوگ می توانید برای انجام آن اقدام کنید و مطمئناً با انجام این کار متوجه خواهید شد که انجام اینکار آنقدرها هم سخت نخواهد بود و به مرور زمان متوجه بهبود کیفیت محتوا نویسی های خود خواهید شد.

 

مراحل تولید محتوای کاتالوگ

برای انجام محتوا سازی برای کاتالوگ طبق مراحل زیر اقدام کنید:

1- مخاطبتان را تجسم کنید. جنسیت، شرایط سنی، میزان تحصیلات و … .

شما قرار است با این مخاطب ارتباط برقرار کنید، پس مهم خواهد بود که او چه مشخصاتی دارد. در محتوا نویسی در کاتالوگ باید دقت کنید که سطح اطلاعات با سطح آگاهی و سلایق و روحیات مخاطب هماهنگ باشد.

2- تنظیم سرفصل های اصلی اطلاعات

شما قرار است یک پرزنت و معرفی موثر در کاتالوگ خود داشته باشید. در این معارفه و پرزنت، چه سرفصل های اطلاعاتی، می تواند موثر باشد؟ تاریخچه کسب و کارتان، رزومه پربارتان، استانداردها و جوایز اخذ شده، خدمات پس از فروشتان، نظرات خریداران قبلی؟ سرفصل هایی که می دانید در ارتباط با مخاطب و جلب نظر او موثر است را فهرست کنید.

3- اطلاعات محصول و یا خدمات

بدنه اصلی کاتالوگ شما معرفی محصول و یا خدمتی است که ارائه می کنید. مشخص کنید که معرفی محصول یا خدمت شما چه اجزایی دارد. توضیحات عمومی، توضیحات تخصصی، روش استفاده و یا نصب، جداول فنی و یا مقایسه، مزایا و معایب، … . فهرستی از سرفصل های لایه های اطلاعاتی مربوط به محصول و خدمت خود را آماده کنید.

4-همانطور که می خواهید صحبت کنید، بنویسید.

مخاطبتان را مجدداُ تجسم کنید و برای هر کدام از عناوینی که فهرست کرده اید با او صحبت کنید و مطالب خود را بنویسید.

5- ویراستاری کنید.

متن های خود را مجدداً مرور کنید و با ویراستاری، آن ها را ساده تر، دلنشین تر و گویا تر کنید.

 

تبلیغات نویسی در کاتالوگ چیست؟

یک کاتالوگ چاپی و یا یک کاتالوگ الکترونیکی، یک ابزار تبلیغاتی و فروش است. تبلیغات نویسی در کاتالوگ دامنه تاثیر گذاری را چندین برابر می کند. تبلیغات نویسی یعنی تولید عبارت هایی که حاوی یک پیام در خود هستند. این عبارات کوتاه و موجز هستند.

 

کاربرد تبلیغات نویسی در کاتالوگ

تبلیغات نویسی در کاتالوگ یکی از بخش های محتوا نویسی به حساب می آید. شما می توانید برای هر کدام از بخش های کاتالوگ خود تبلیغات نویسی را صورت دهید. تبلیغات نویسی های مربوط به بخش های کاتالوگ خود را به صورت مجزا از متن های توصیفی ارائه کنید تا تیم طراح در استفاده و ارائه عبارات تبلیغاتی به درستی عمل کند.

 

محتوا نویسی برای اسمارت کاتالوگ

همانطور که در بالاتر هم گفته شد، محتوا نویسی برای اسمارت کاتالوگ مثل یک کاتالوگ چاپی است، اما با توجه به تعاملی بودن کاتالوگ نیاز به مدیریت محتوای متفاوتی نسبت به کاتالوگ های چاپی دارد. واحد فنی اسمارت کاتالوگ به شما کمک خواهد کرد که چرخه اطلاعات و محتواها را برای یک کاتالوگ تعاملی بهینه کنید و محتوا نویسی را برای اسمارت کاتالوگ به بهترین شکل صورت دهید.

 

محتوا نویسی در کاتالوگ

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *