مجله دیجیتال چیست و چه خصوصیاتی دارد؟

مجله دیجیتال

مجله دیجیتال یک نشریه الکترونیکی است که بی نیاز از چاپ و انتشار فیزیکی است. هزینه های بالای چاپ و اجرای مجلات، بسیاری از ناشران را به سمت انتشار الکترونیکی مجلات متمایل کرده و این موضوع برای بزرگترین و پر مخاطب ترین مجلات هم صادق است. اما یک مجله دیجیتال چه خصوصیاتی دارد و ماهیت آن به چه شکل خواهد بود؟ یک مجله دیجیتالی چه مزیت هایی نسبت به مجلات فیزیکی یا چاپی دارد؟

 

خصوصیات و مزایای مجله دیجیتالی

همانطور که گفته شد یک مجله دیجیتالی نشریه ای است که به صورت الکترونیکی منتشر می شود. تقسیم بندی مجله دیجیتال به لحاظ ماهیت الکترونیکی به دو نوع اصلی صورت می گیرد:

  1. مجله دیجیتال آنلاین
  2. مجله دیجیتال آفلاین

 

همانطور که از نام این دو گروه اصلی مجله دیجیتالی مشخص است، در نوع آنلاین، مخاطب ( مشاهده کننده ) همیشه محتویات ناشر را به صورت آنلاین مشاهده می کند. اگر به دنبال تاسیس و ایجاد یک مجله دیجیتالی آنلاین هستید، باید یک وب سایت برای مجله خود آماده کنید و محتواهای مجله خود را در آن به نمایش درآورید. این گروه از مجله دیجیتالی برای خبرگذاری ها بسیار مناسب هستند. در طول شبانه روز مشاهده کنندگان زیادی به وب سایت خبرگذاری ها مراجعه و مطالب منتشر شده در آن ها را مطالعه می کنند.

مجله دیجیتال آفلاین به عنوان گروه دوم مجله دیجیتالی بیشتر برای نشریاتی استفاده می شود که مطالب آن ها بر خلاف مجله دیجیتال آنلاین به صورت شبانه روزی منتشر نمی شود و ریتم انتشار آن ها بر اساس هفته ای و یا ماهانه و … است. چنین مجلاتی که موضوع مشخص شده ای دارند، ریتم معین شده ای از انتشار دارند و معمولاً بر اساس شماره، طبقه بندی و بایگانی می شوند. مثلاً شماره 27 ام مجله ی … . عمدتاً برای چنین نشریاتی از مجله دیجیتالی آفلاین استفاده می شود.

 

مجله دیجیتال چیست

 

نشریه الکترونیکی آفلاین به چه صورت است؟

مهمترین دستاوردی که فایل ها و اسناد الکترونیکی برای نشریات، علل الخصوص نشریه الکترونیکی به ارمغان آورد، دو پسوند PDF و EPUB بود. این دو فایل محبوب ترین و کم ریسک ترین برای نشریه الکترونیکی است. امروزه بزرگترین و محبوبترین کتابخانه های منتشر کننده نشریات الکترونیکی از دو پسوند محبوب PDF و EPUB برای انتشار کتاب ها و مجله دیجیتالی استفاده می کنند.

این نکته را باید در نظر داشت که نشریات الکترونیکی با پسوند EPUB امکاناتی مانند تغییر سایز متن و … را در اختیار بیننده می دهند، اما بازکردن و مشاهده فایل های EPUB همیشه نیازمند یک EPUB Reader و یا Publisher خواهد بود. در نقطه مقابل فایل های PDF هیچ محدودیتی برای نحوه مشاهده و یا وابستگی به ابزار خاص ندارند.

 

مهمترین تفاوت پلتفرم آنلاین و آفلاین در مجله دیجیتال چیست؟

اینکه تفاوت ها در نوع آنلاین و آفلاین مجله دیجیتال چیست به نوع کاربری و مخاطبان نشریه الکترونیکی بر می گردد. اما اساساً نوع آنلاین مجله دیجیتال برای خبرگذاری ها استفاده می شود، چرا که در هر ساعت از شبانه روز نیازمند انتشار خبر ها هستند، اما در مقابل نشریات الکترونیکی آفلاین برای دیگر موضوعات استفاده می شود.

تفاوت دو وع آفلاین و آنلاین در این است که مجله دیجیتال آنلاین همیشه به صورت لینک و موارد وابسته منتشر می شود، اما نوع آفلاین به صورت فایل. قابلیت انتشار فایل در نشریات الکترونیکی آفلاین آرشیو و بایگانی کردن آن ها را ممکن می کند، اما در نوع آنلاین همه چیز در قالب یک یا چند صفحه اینترنتی است که آرشیو و بایگانی کردن آن ها را خیلی سخت می کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *