شرکت ها برای ترویج و شناساندن محصولاتشان سالهاست از کاتالوگ استفاده می کنند. کاتالوگ یک رسانه اصلی در بازاریابی می باشد که قابلیت این را دارد، در دامنه ی وسیعی، محصولات یک برند یا شرکت را به مخاطبین زیادی نمایش دهد، نکته ی مهم در یک کاتالوگ حرفه ای، اهمیت عکاسی از محصولات در آن می باشد.
همانطور که گفته شد، بخش مهم کاتالوگ ها، تصاویری است که برای نمایش بصری محصولات و ویژگی های آن ها مورد استفاده قرار می گیرد. این به مخاطبین هدف اجازه می دهد، تا ببینند محصولات چگونه به نظر می رسند و به آن ها برای تصمیم گیری خرید کمک می کند.
روش عکاسی از محصولات در کاتالوگ
عکاسی از محصولی که در کاتالوگ استفاده می شود، باید به گونه ای باشد که باعث جذب مخاطبین هدف برای شرکت ها و صاحبین کسب و کار می شود. عکاسی از محصولات کاتالوگ می تواند شامل غذا، مد و فشن یا محصولات روزمره مانند مواد غذایی و کتاب ها باشد.
از هر محصولی که عکاسی می کنید، نکات مهمی را باید رعایت کنید تا بتوانید عکس های خود را به عکس های کاتالوگ حرفه ای تبدیل کنید.
نورپردازی در عکاسی از محصولات
نورپردازی یک مسئله حیاتی است، که شما باید در کاتالوگ عکاسی خود به درستی انجام دهید، چرا که نورپردازی ضعیف می تواند باعث آماتور دیدن شدن عکس شما و همینطور کم ارزش دیده شدن محصولاتتان شود.
مشخص کردن نورپردازی صحیح بستگی به چیزی دارد که عکاسی می کنید، برای مثال غذا های اُرگانیک معمولاً در نور های طبیعی بهتر دیده می شوند، پس عکاسی در بیرون و ترجیحاً در یک روز ابری وقتی که درخشندگی زیادی وجود نداشته باشد، باعث ایجاد جلوه های ملایم تر و داشتن یک تصویر واضح تر خواهد شد.
از طرف دیگر اگر شما در حال عکاسی ساحلی هستید، یک روز آفتابی برای ایجاد تصویر صحیح، مناسب تر خواهد بود. استفاده از فلش های سرخود دوربین باعث ایجاد نور های غیر طبیعی و سایه های ناخواسته می کند، پس مطمئن شوید که از ابتدا آن را خاموش کرده اید.
اهمیت پس زمینه در عکاسی
شما نیاز دارید که بر روی محصول فوکوس دقیقی داشته باشید، پس از یک پس زمینه برای بهبود آن، استفاده کنید. یک پس زمینه شلوغ و پر جزئیات توجه را از محصول و ویژگی های آن دور خواهد کرد.
استفاده از یک پس زمینه سفید یا روشن و یا استفاده کردن از دیافراگم های باز برای داشتن عمق میدان بیشتر، به شدت در بهبود عکس شما تاثیر خواهد گذاشت و باعث برجسته شدن محصول شما خواهد شد.
تجهیزات دوربین عکاسی
سه پایه باعث ایجاد ثبات و مانع از تار شدن تصاویر خواهد شد، بخصوص زمانی که شما از محصولات از فاصله بسیار نزدیک عکاسی می کنید. برای عکس های نمای نزدیک، توصیه می شود از لنز های ماکرو استفاده کنید، که منحصراً برای این منظور طراحی شده اند و به شما اجازه می دهند، نسبت به لنز های نرمال بیشتر به سوژه نزدیک شوید.
ترکیب بندی در عکاسی از محصولات
برای بدست آوردن یک ترکیب بندی ایده آل، محصولات خود را در موقعیتی چیدمان کنید، که توجه بیننده را به خود جلب کند. از اصل قانون یک سوم استفاده کنید، که براساس تقسیم تصویر به نه مربع مساوی است و بعد محصول را در یکی از چهار نقطه تلاقی خطوط قرار دهید.
این برای ایجاد یک تصویر متعادل به شما کمک خواهد کرد و باعث خواهد شد، چشم مخاطب به طور طبیعی در تصویر حرکت کند. اکثر صفحات LCD دوربین ها دارای این قابلیت هستند که به شما اجازه می دهد، تصویر خود را به نه مربع تقسیم بندی کنید.
روشهای پردازش تصویر
همیشه روش های بیشتری برای بهبود ببخشیدن به تصویر خود می توانید، انجام دهید. نرم افزار های اصلاح عکس، مانند فتوشاپ می توانند عناصر مختلفی از تصاویر شما را با غنی سازی رنگ ها، برش زدن بسیار نزدیک اطراف محصول، از بین بردن نقص های تصویر یا تنظیم نور بهبود ببخشند.
برای بدست آوردن تصاویر کاتالوگ حرفه ای، راه های مختلفی وجود دارد و برای بسیاری از این راه ها، نیاز به آزمون و خطاست. به هر حال ماهر شدن در تکنیک های اساسی عکاسی از محصولات در کاتالوگ به شما کمک خواهد کرد تا تصاویر محصولات را به محصولات قابل فروش که مشتریان تمایل دارند آن ها را بخرند، تبدیل کنید.
اگر تولید کننده و یا وارد کننده یک محصول هستید، قطعاً باید عکاسی از محصولات را تجربه کرده باشید. اینکه سفارش عکاسی از محصولات برای شما یک تجربه جذاب با نتیجه ای جذابتر باشد یا یک فرآیند با نتیجه ای غیر قابل استفاده مشخص می کند که با چه تیم و چه شرکتی در این باره همکاری کرده اید، اما در این مقاله می خواهیم شما را فاکتورهای مهم برای روش عکاسی از محصولات آشنا کنیم.
وضوح و عمق میدان مناسب
عکس وضوح داشته باشد، منتهی نه آن وضوحی که فکر می کنید. یک عکس می تواند تحت تاثیر فاکتورهایی مثل ابعاد دیافراگم بخش های واضح و نا واضح داشته باشد، این یک موضوع طبیعی است. اما یکی از مهم ترین چیز هایی که یک تیم حرفه ای در عکاسی صنعتی از یک محصول دنبال می کنند، وضوح کامل در کل سوژه ( محصول ) می باشد. وضوح مناسب در مقیاس محصول اگر مناسب نباشد، علاوه بر تاری در بخش های مختلف محصول می تواند باعث بروز مشکلات دیگری در مراحلی مثل جداسازی سوژه از پس زمینه و … ایجاد کند.
ابعاد عکس را سنسور ها مشخص می کنند
همیشه در مورد معرفی سنسور های دیجیتال در دوربین های نیمه حرفه ای از مقدار دو فاکتور فنی مهم یاد می شود.
تعداد پیکسل کلی و تعداد پیکسل موثر. این که پیکسل چیست را در مقاله پیکسل کوچکترین واحد یک تصویر توضیح داده ایم اما مهم ترین نکته در مورد سنسور های دوربین های نیمه حرفه ای این است که مقدار پیکسل کلی عددیست که ابعاد تصویر را مشخص می کند و مقدار پیکسل موثر – که همیشه مقدارش از تعداد پیکسل کلی پایین تر است – به تعداد پیکسلی اشاره می کند که داده ها را با دقت و مقدار درست ثبت می کنند.
پس به این موضوع فکر کنید که عکس شما در کجا و چه ابعادی باید استفاده شود؟ هرچه عکاسی محصول شما با سنسور دقیق تر و بزرگتری ثبت شود، قطعاً در ابعاد تصویر محصول شما موثر است.
مراحل بعد از عکاسی (Post Production)
مهم ترین و اصلی ترین فاکتور روش عکاسی از محصولات نور پردازی و مراحل بعد از عکاسی (Post Production) می باشد. اینکه محصول شما باید جذاب دیده شود تا میل به خرید ایجاد کند، اصل مهمی است که توسط نورپردازی مناسب با محصول شما باید انجام شود.
یک محصول زیر یک مجموعه نور زیبا دیده می شود، اما یک محصول دیگر در همان شرایط نوری بسیار نا زیبا و حتی نا مفهوم. یک تیم حرفه ای با شناختی که که از تاثیرات نور بدست آوردهاند، می توانند بر اساس حجم و متریال های بکار رفته در محصول شما، مجموعه ای از نور های مناسب آماده کنند تا محصول زیبا و جذاب دیده شود. نورپردازی در عکاسی صنعتی از محصول (که جزو اصلی تورین روش عکاسی از محصولات است)، در کنار وظیفه جذاب کردن محصول می بایست به گونه ای انجام شود که استفاده از عکس محصول را در شرایط مختلف طراحی محیا کند. این یکی از ظرافت های نورپردازی در عکاسی صنعتی محصول به حساب می آید.
عکس گروهی نگیرید
بارها ممکن است به عکسی که حاوی چیدمانی از چند سوژه است، نیاز داشته باشید. مهم نیست این چیدمان حاوی چه سوژه هایی است، اما اگر همه این عناصر شامل اجزای محصول شما هستند و هیچ عنصر اضافی به غیر از محصولات وجود ندارد، باید سوژه ها به صورت جداگانه عکاسی شوند و به صورت فتومونتاژ در کنار هم قرار گیرند. عکاسی گروهی از کلیدی ترین نکات از روش عکاس از محصولات می باشد که عدم رعایت این موضوع باعث:
- تاثیرات مخرب عناصر بر روی یکدیگر
- نورپردازی غیر اصولی و بریده بریده در عکس
- کاهش ابعاد نهایی محصولات در مقیاس سنسور عکاسی و در نتیجه کاهش وضوح عکس محصولات می شود.
همانطور که در مقاله عکاسی صنعتی درباره موارد کاربرد آن صحبت کردیم، بهتر است برای محصولات خود ارزش قائل شوید و برای عکاسی صنعتی از محصولات خود به درستی تصمیم گیری کنید تا از پرداخت هزینه های مجدد جلوگیری کنید. فروشگاه های بزرگ اینترنتی معمولاً در این بخش با وسواس بسیار کمتری برخورد می کنند و طبیعی است که اگر بخواهند برای هر فریم محصول ساعت ها زمان بگذارند و هزینه کنند، توجیح نخواهد داشت. اما به عنوان صاحب یک محصول بهتر است، شما این زمان و انرژی را صرف کنید و از آرشیو مناسبی از عکاسی صنعتی از محصولات خود آماده کنید.
در صورتی که تصاویر این آرشیو، تصاویر مناسبی باشد می توانید در بسیار از جاها، از آن ها استفاده کنید. از بنرهای اینترنتی تا کاتالوگ های دیجیتالی، از بیلبوردهای تبلیغاتی تا بسته بندی محصول همه به تصویر محصول شما نیاز دارند، پس آن را جدی بگیرید. بهترین حالت برای صرفه جویی در زمان و هزینه: بهترین انتخاب را در اولین انتخاب انجام دهید.
با خواند این مقاله می توانید اهمیت و الزام استفاده از عکاسی صنعتی برای محصولاتتان را در کاتالوگ و تبلیغاتتان به خوبی درک کنید. به شما پیشنهاد می کنیم، عکاسی از محصولات خود را به تیم زُبده بسپارید، تا با بیشترین قابلیت ممکن عکاسی صنعتی از محصولاتتان را انجام دهند و شما را مجبور به عکاسی مجدد نکنند.