نحوه ساخت کاتالوگ

نحوه ساخت کاتالوگ

اگر می خواهید بدانید برای داشتن یک کاتالوگ هدفمند چه کاری باید انجام دهید، در این مقاله مهمترین عامل در نحوه ساخت کاتالوگ را به ساده ترین شکل ممکن بیان خواهیم کرد.

نحوه ساخت کاتالوگ حرفه ای

رقابت بین برند های تجاری برای افزایش سهم بازار و فروش باعث شده با انواع و اقسام کاتالوگ های تبلیغاتی برخورد داشته باشیم.

فقط کافیست که به یک نمایشگاه تجاری سری بزنید تا با صد ها نوع کاتالوگ برخورد داشته باشید. اگر این حرف را در مورد کاتالوگ های چاپی بخواهیم تفسیر کنیم که تنوع آن ها به عبارتی بی نهایت می باشد. سایز های مختلف، گرماژهای محختلف، تکنیک های چاپی متفاوت و … . عوامل زیادی در بروز این تنوع دخیل هستند، چون نحوه ساخت کاتالوگ ها با هم متفاوت است، اما این میان فقط یک چیز مهم است: این کاتالوگ ها چقدر صاحبانشان را به اهدافشان می رسانند.

 

چرا کاتالوگ مهم است؟

کاتالوگ ها ( چه به صورت چاپی باشند و چه به صورت الکترونیکی ) با اهداف گوناگونی ساخته و اجرا می شوند. شما به عنوان سفارش دهنده به طور مشخص باید بدانید که چه چیزی را می خواهید به چه کسی بگویید.

ساده ترین و بهترین نحوه ساخت کاتالوگ این است که شما باید با توجه به مخاطب هدف خود، استراتژی محتوایی مشخص کنید. ممکن است محصول یا خدمت شما، هم مخاطبان کاملاً آگاه و فنی داشته باشد و هم مخاطبانی با دانش فنی پایین. به نظرتان نحوه ساخت کاتالوگ شما برای این دو گروه یکی است؟ قطعاً خیر.

شاید شما این موضوع را کاملاً عادی بدانید، اما آیا این اصل را رعایت می کنید؟ امیدوارم که جوابتان بله باشد، اما هنوز برندهایی هستند که در نگارش های تبلیغاتی خود برای مخاطب، از عبارت هایی استفاده می کنند که برایشان نامأنوس، غیر قابل اعتماد و عمدتاً با محوریت فروش هستند. فراموش نکنید که مخاطبان شما از عباراتی که مبتنی بر فروختن کالا و یا خدمات باشد، لذتی نخواهند برد. پس مخاطبتان را تصور و تجسم کنید و پیشنهاد خود را در قالب محتوا ارائه کنید.

 

نکات مهم در طراحی کاتالوگ

حتما شما هم دوست دارید که کاتالوگی داشته باشید که بتواند با گروه مخاطب های متنوع تری ارتباط برقرار کند. این موضوع تا حدودی شدنی خواهد بود، منتها اگر کاتالوگ شما به صورت چاپی باشد، قطعاً هزینه های اجرا زیادی پیش روی خود خواهید داشت. برای ارتباط با مخاطبان متفاوت نیاز به تنوع در اطلاعات و محتواها خواهید داشت، به عنوان مثال یک سایت فروشگاهی مانند دیجی کالا برای این منظور مجبور شده است، در 4 لایه محتوا سازی و اطلاع رسانی انجام دهد:

  • لایه اول، نام و قیمت محصول است
  • لایه دوم، پاراگرافی است که در آن به تشریح و تعریفات عمومی محصول می پردازد
  • لایه سوم، مشخصات فنی محصول است
  • حتما متوجه لایه چهارم شده اید، بله بخش نظرات هر محصول، چهارمین لایه از اطلاع رسانی است که محتوا نویسی آن را مصرف کنندگان عهده دار شده اند. البته این چهار لایه فقط مربوط به محتواهای مبتنی بر متن بوده و در دیگر گروه ها، محتواهایی از جنس تصویر و … اضافه می شود.

 

دلیل اهمیت محتوا سازی مناسب در کاتالوگ

سایت دیجی کالا با این کار دقیقاً به دنبال یک چیز است. ایجاد ارتباط و انتقال محتوا به هر نوع مخاطبی. یعنی اطلاع رسانی همه جانبه در مورد محصول. اما آیا به نظرتان انجام اینکار در کاتالوگ های چاپی شدنی است؟ مجدداً میگویم بلی. اما بسیار هزینه بردار خواهد بود.

پیش تر مقاله ای منتشر کردیم که راه های کاهش هزینه های کاتالوگ چاپی را در توضیح داده ایم. شاید این مقاله برای کاهش هزینه های کاتالوگ شما موثر باشد، اما لطفاً در انتخاب روش های کاهش هزینه زیاده روی نکنید. اهمیت محتوا نویسی و محتوا سازی در رابطه با کسب و کارهای خدماتی بسیار بیشتر می شود، چون همیشه محتوا نویسی برای یک محصول ساده تر از خدمات است و به مراتب نحوه ساخت کاتالوگ و محتوا نویسی در این بخش ( کارهای خدماتی ) پیچیدگی ها و ظرافت های خاص خود را دارد.

 

کوچ به سمت کاتالوگ دیجیتال را دسته کم نگیرید

عصری که در آن کاتالوگ های الکترونیکی ( دیجیتالی ) ابزارهایی بلا استفاده و بی فایده بودند، تمام شده است. امروز نسل های مختلفی از کاتالوگ های الکترونیکی وجود دارند که البته هر کدام فرصت ها و تهدیدات خاص خود را دارند، اما با کوچ کردن از دنیای کاتالوگ های چاپی به سمت کاتلوگ های الکترونیکی دست شما را برای ارائه باز می کند. چون محدودیتی برای تعداد صفحات و حجم اطلاعات نخواهند داشت. این نکته را فراموش نکنید که دو گام اصلی که در بالا بیان شد در کاتالوگ های الکترونیکی هم مهم بوده و چه بسا اگر در بخش استراتژی و محتوا سازی هنوز به جواب قطعی نرسیده باشید، کار سخت تری پیش رو خواهید داشت.

 

نحوه ساخت کاتالوگ حرفه ای

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *