در ساخت کیو آر کد خلاقانه عمل کنید

ساخت کیو آر کد خلاقانه

با طراحی و ساخت کیو آر کد (QR code) سفارشی و خلاقانه، باعث ایجاد ارزش، جذب مخاطب در کمپین های تبلیغاتی، کسب و کارتان خواهید شد.

هدف از ساخت کیو آر کد چیست؟

شما با ساخت qr حرفه ای، به امکانات زیادی دست پیدا خواهید کرد. مهم ترین نکته در ساخت کیو آر کد این است که هدف اصلی از محتوای داخل کدتان را مشخص کنید.

  • آیا می خواهید یک کد تجاری داشته باشید و یا این که در کد هوشمندتان، لوگوی شرکتتان نیز درج شود؟
  • آيا محتوای هدفمندی که موضوع خاصی را دنبال می کند، مانند: اطاعات شخصی، لینک آدرس وب سایت و یا حتی کاتالوگ هوشمند دیجیتال برندتان را می خواهید، در آن ذخیره کنید؟

 

با جواب دادن به این سوالات می توانید اولین قدم در ساخت qr حرفه ای را بردارید. در این مقاله ما شما را راهنمایی می کنیم، تا بتوانید به راحتی یک کیو آر کد حرفه ای، زیبا و در عین حال کاربردی داشته باشید.

 

 

استفاده کردن از رنگ در ساخت کیو آر کد

 

نحوه ساخت qr code

 

برای اینکه کیو آر کد ها اسکن شوند، نیازی نیست که حتما سیاه و سفید باشند، اضافه کردن رنگ، آسان ترین راه برای زنده نگه داشتن آن ها و جلب توجه مخاطبین می باشد.

بر اساس هدف و محتوایی که می خواهید ارائه دهید، شما می توانید نام برند خود و یا موضوع کمپین تبلیغاتی خود را وارد کنید. همه ی کد (QR code) را رنگی کنید یا بخشی از عناصر مانند چشم ها را که علائم موقعیتی هستند، که جهت قرارگیری اسکن کد را نشان می دهند.

 

 

از کنتراست بالا استفاده کنید

بازاریابی کیو آر کد

 

وقتی که می خواهید کیو آر کد (QR code) خود را رنگ کنید، برای پس زمینه و پیش زمینه از رنگی استفاده کنید که به طور مشخص با هم در کنتراست و تضاد باشند. این برای این است که اغلب اپلیکیشن های مربوط به اسکن در خواندن کد هایی که محو یا تک رنگ هستند، دچار اشکال می شوند.

این را هم به خاطر داشته باشید که ممکن است، بعد از مرحله چاپ، رنگ ها با هم متفاوت باشند، پس رنگ های روشن که خیلی نرم هستند، ممکن است بسیار روشن تر از زمانی باشند که بر روی مانیتور دیده می شوند. همیشه از رنگ هایی که کنتراست بالایی دارند، استفاده کنید، تا مطمئن باشید که کیو آر کد شما، قابل اسکن شدن است.

 

 

از پس زمینه های تیره اجتناب کنید

هدف از ساخت کیو آر کد چیست؟

 

وقتی که پس زمینه از پیش زمینه کیو آر کد تیره تر باشد، در این حالت به آن کد معکوس گفته می شود. این مدل از کد ها معمولاً پس زمینه تیره ای دارند، مانند سرمه ای یا خاکستری تیره، در حالی که تعداد معدودی از اسکنر ها می توانند، کد های معکوس را بخوانند، بعضی از از اپلیکیشن ها قادر به اسکن کردن، آن ها نیستند.

این موضوع زمانی هم که پس زمینه کیو آر کد شما شفاف باشد (بدون پس زمینه باشد، یا حالت ترنسپرنت) اتفاق می افتد، پس دفعه بعدی که تصمیم گرفتید، کیو آر کد خود را بر روی پس زمینه تیره چاپ کنید، درباره رنگ بندی خود فکر کنید. برای اینکه مطمئن شوید کیو آر کد شما قابل اسکن شدن است، از رنگ های روشن برای پس زمینه و رنگ های تیره برای پیش زمینه استفاده کنید.

 

 

در ساخت کیو آر کد خود از تصاویر استفاده کنید

ساخت کیو آر کد ساز

 

یک راه دیگر برای جلب توجه مخاطبان، این است که از یک تصویر در مرکز کیو آر کد خود استفاده کنید. این تصویر در کد می تواند، یک عبارت کوتاه مانند من را اسکن کنید، باشد یا به سادگی لوگوی تجاری شما باشد.

انتخاب تصاویر برای لوگو شما ایده آل است، زیرا تصاویر با جزئیات زیاد می توانند مخدوش و تار شوند. همیشه از تصویری استفاده کنید که واضح و دقیق است. تصویر شما می تواند در مرکز کیو آر کد شما قرار بگیرد، تا از مداخله در دیگر عناصر که برای خوانایی کد شما مهم هستند، جلوگیری شود. چرا که شما می خواهید که تصویر، کد شما را بهبود ببخشد، پس آن را تحت شعاع قرار ندهید تا مخاطبان بتوانند کیو آر کد شما را اسکن کنند.

 

 

لبه ها را تغییر شکل دهید

ساخت qr حرفه ای

 

مانند رنگ ها، شما می توانید با اندکی تغییر شکل لبه ها یا چشم های کیو آر کد خود را طراحی کنید. می توانید از انواع مختلفی از اشکال استفاده کنید، اما نکته ی مهم و ظریف این است که شما نمی خواهید، با تغییر لبه ها، کیو آر کد شما کاملاً تغییر کند و سخت اسکن شود.

این را به خاطر بسپارید که تغییر زیاد در حالت کلی کیو آر کد، ممکن است آن را غیر قابل تشخیص و غیر قابل اسکن کند و در نهایت اسکن های کمتری هم خواهد داشت.

 

 

کیوآر کد را به شکل مربع نگاه دارید

QR code چیست

 

وقتی که بعد از ساخت کیو آر کد خود، آن را شخصی سازی و تغییر اندازه دادید، کد را به شکل یک مربع متناسب در بیاورید. ایجاد انحراف مانند شیب های زاویه دار، مورب ها یا کشیدگی در کد باعث ناخوانی آن خواهد شد.

این موضوع برای کیو آر کد هایی که بیش از اندازه تغییر شکل یافته اند، هم صدق می کند، آن ها برای رمز گشایی با اپلیکشن های اسکن، بسیار مشکل هستند.

نگه داشتن آن به شکل یک مربع کلی به مخاطبین شما، اجازه خواهد داد که قادر باشند، با موفقیت کیو آر کد شما را با اپلیکشن هایی که بر روی دستگاه های خود نصب دارند، تشخیص دهند و اسکن کنند.

 

 

به منطقه آرام اطراف کد توجه کنید

نحوه کار با کیو ار کد

 

منطقه آرام، فضای خالی اطراف کیو آر کد می باشد که به اسکنر ها، برای شناسایی بهتر کد از فضای اطرافش کمک می کند. اگر فاصله بین پیکسل های کد ساخته شده و عناصر اطرافش خیلی کم باشد، نمی توان آن را اسکن کرد. قانون کلی که بعد از ساخت کیو آر کد باید بدانید این است که، یک منطقه آرام که حداقل چهار برابر عرض ماژول های کیو آر کد شما باشد، داشته باشید.

ماژول ها (معمولاً) پیکسل های مشکی هستند، که کد شما را شکل می دهند. همچین وقتی شما اطلاعات زیادی درون کد خود قرار می دهید، پیکسل ها برای جای دادن آن مقدار از اطلاعات، کوچک تر و پیچیده تر می شوند، وقتی که این اتفاق افتاد، سعی نکنید این موضوع را با کاهش دادن منطقه آرام جبران کنید.

 

 

کیو آر کد را برجسته و مشخص کنید

کیو آر کد

 

آیا کد شما به اندازه ای بزرگ هست که در طراحی شما برجسته و مشخص باشد؟ از آنجایی که کیو آر کد ها اطلاعات با ارزشی را فراهم می کنند، نباید در پشت بروشور شما رها شوند، جایی که کسی زحمت اسکن آن را به خود نمی دهد. کیو آر کد های کوچک نادیده گرفته می شوند یا اسکن نمی شوند.

برای افزایش شانس خود برای اسکن های بیشتر، کد را برای قابلیت اسکن آسان، در مرکز طراحی خود قرار دهید و تا جای ممکن آن را بزرگ کنید. هدف این است که توجه مخاطب را جلب کنید و باعث شوید آن ها کیو آر کد شما را اسکن کنند.

 

 

از دکمه فراخوان عمل استفاده کنید

کیو آر کد چیست

 

چرا مخاطب کیو آر کد شما را اسکن می کند؟ توسط کیو آر کد ها، محتوای شما در هر زمانی قابل دسترس است و منتظر زمانی است که مخاطبین شما آن را اسکن کنند. با گفتن اینکه انتظار چه چیزی را در زمان اسکن کردن داشته باشند، شروع کنید، یا می توانید دکمه فراخوان عمل را در وسط کیو آر کد به عنوان یک تصویر قرار دهید یا در کنار آن، جایی که کد همراه با لوگوی شما باشد.

فریم‌ های کیو آر کد سفارشی شده، بهترین راه حل است. فریم ها حاشیه های رنگی با یک پیام فراخوان عمل متفاوت هستند که برای اسکن های بیشتر به شما کمک می کنند.

 

اشتراک گذاری

6 پاسخ

  1. سلام دوست عزیز ممنون بابت توضیحات جامع و کاملتون.فقط اینه من چطور میتونم ظاهر qr رو تغییر بدم و براش رمز بذارم؟؟مممنون میشم جوابم رو ایمیل کنید

        1. سلام و ممنون که مطالب مارو دنبال می کنید. در حالت کلی رمز گذاری روی کیوآرکد شدنی نیست چون این بارکدها به نحوی طراحی میشوند که در دسترس عموم باشند و لایه امنیتی ( درخواست رمز ) روی اونها درنظر گرفته نمیشه و اگر نیاز به لایه های امنیتی مانند درخواست رمز و … باشه فقط در بارکدهای URL امکان پذیر خواهد بود که می بایست درخواست رمز در صفحه URL صورت بگیره نه بارکد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *