بازاریابی با کیو آر کد ها

کیو آر کد

در دنیایی که ما زندگی می کنیم شما شاید متوجه یک مربع غیر عادی که در انتشارات چاپی و تبلیغات استفاده می شود، شده باشید. این بارکد دو بعدی کیو آر کد یا کد های پاسخ سریع نامیده می شود.

کیو آر کدها شبیه به بارکدهای استاندارد هستند که اخیراً بر روی اکثر محصولات مصرفی دیده می شوند، فقط اینکه کیو آر کدها می توانند اطلاعات بسیار بیشتری نسبت به بارکد های سنتی را در خود جای دهند و استفاده از آن ها با توجه به گسترش بارکد خوان ها در موبایل ها بسیار آسان و سریع شده است.

کیو آر کد ها برای بازاریابی

  • یک راه منحصربه فــــرد برای پل زدن مــــیان رسانــــه های آنلاین و آفلاین می باشند.
  • شما می توانید در مورد کیو آر کدها به شکل پیوند مبتنی بر کاغذ یا هر شئ فیزیکال، که دنیای فیزیکی را به دنیای آنلاین پیوند میدهد، فکر کنید.
  • کیوآرکدها به شما این اجازه را می دهند که ارتباط مناسبی مابین آگهی ها، بروشورها، پوسترها و … و اطلاعات مورد نظر خود برقرار کنید.
  • این هماهنگی ما بین چاپ و دنیای مجازی از طریق موبایل، بعد جدیدی از ارتباطات را  برای فعالیت های بازاریابی و ا تبلیغات ایجاد می‌کند.

 

کیو آر کدها چگونه کار می کنند؟

یک کیو آر کد به راحتی از طریق اسکن کردن کد با دستگاه های موبایل که مجهز به دوربین و اپلیکشن کیو آر کد می باشد، کار می کند.

این اپلیکیشن به راحتی و رایگان قابل دانلود بر روی اسمارت فون ها می باشد. به صورت پیش فرض سیستم عامل Ios نیازی به نصب اپلیکیشنی برای اسکن کردن کیوآرکدها ندارد و نرم افزار دوربین آن به صورت پیش فرض می تواند این بارکد‌ها را شناسایی کند. اما می بایست در موبایل‌ هایی که به سیستم عامل Android مجهز هستند، یکی از انواع اپلیکیشن های اسکن Qr Code نصب شود و بارکد توسط آن اپلیکیشن اسکن شود.

در برخی نسخه های جدید سیستم عامل Android این قابلیت به صورت جداگانه از دوربین تعبیه شده تا کاربران نیازی به نصب اسکنر جداگانه نداشته باشند. وقتی که کیو آر کد توسط دوربین موبایل ها اسکن می شود به اطلاعات خوانا تبدیل می شود و رمز گشایی می شوند، تا خروجی (Action) در نظر گرفته شده را به کاربر ارائه کنند.

 

چطور کیوآر کدها را برای بازاریابی استفاده کنیم؟

راه های بسیاری برای، استفاده کاربردی از کیو آر کدها برای بازاریابی و تبلیغات وجود دارد. کیو آر کدها می توانند با هر چیزی ادغام شوند که شامل:

  • نمایش کنفرانس ها و رویداد ها
  • آگهی های چاپی
  • کارت ویزیت ها
  • بروشروها، پوسترها یا آگهی روی کاغذ های کوچک
  • کارت پستال ها و …
  • هدایای تبلیغاتی
  • بیلبوردها

 

کیو آر کد چه کاری می تواند انجام دهد؟

وقتی که کیوآر کد اسکن می شود، اطلاعات رمزگشایی شده می توانند به طور اتوماتیک دامنه ای از عملیات را برروی دستگاه کاربر به اجرا در آوردند که شامل:

  • بازدید از یک آدرس اینترنتی مشخص ( وب سایت، شبکه های اجتماعی و … )
  • برقراری تماس با یک شماره
  • فرستادن یک پیغام در قالب اس ام اس
  • نمایش یک پیام یا یک پیشنهاد ویژه در قالب متن
  • دانلود اطلاعات تماس
  • بازدید از مسیرها در گوگل مپ
  • صفحات شبکه های اجتماعی
  • دانلود کاتالوگ

 

چه نوع سازمان هایی می توانند از کیو آر کدها استفاده کنند؟

هر سازمانی می تواند از کیو آر کدها برای موارد بازاریابی خود استفاده کنند. اگر شما کسب و کارهای کوچک و بزرگ، سازمان غیر انتفاعی، انجمن عضویتی یا یک موسسه تحصیلی باشید، اگر بخشی از مخاطبین هدف شما از گوشی های هوشمند استفاده کنند، پس یک کیو آر کد می تواند راهی عالی برای تمایز دادن و دسترسی به افراد از طریق روش های جدید باشد.

 

مثالی درباره اینکه کیو آر کد ها چطور می توانند استفاده شوند؟

راه های زیادی وجود دارد که یک کیو آر کد می تواند به طور استراتژیک باشد، میان رسانه های آنلاین و آفلاین ارتباط برقرار کند، که در اینجا بخشی از آن ها را ذکر می کنیم:

  • کارت ویزیت یک مشاور شامل یک کیو آر کد که به یک صفحه اینترنتی خاص (Landing Page) که شامل توصیفات یک مشتری مشتاق است یا یک کارت ویزیت که می توان اطلاعات تماس آن را دانلود کرد.
  • یک پوستر آموزش عمومی درباره سوء مصرف مواد، می تواند یک کیو آر کد تهیه کند که به یک وب سایت که مسابقه ارزیابی خود و منابع پشتیبانی جامعه را برگزار می کند، پیوند داده شده باشد.
  • یک آگهی برای سازمان های غیر انتفاعی شامل یک کیو آر کد که به صفحه داوطب و کمک مالی پیوند داده شده است.
  • محصولات تعمیر لوازم خانگی شامل یک لینک به ویدئو آموزشی درباره دستورالعمل نصب و راه اندازی

 

بازاریابی با کیو آر کد

 

مزایای دیگر استفاده از کیو آر کد:

راحتی کاربر: کیو آر کدها یک پروسه یک طرفه راحت برای کاربر ایجاد می کنند تا کاربر را به سمت چیزی که شما می خواهید، هدایت کنند.

دوستی با طبیعت: کیو آر کد ها باعث استفاده موثر از موارد چاپی می شوند و ضایعات را کاهش می دهند. گاهی اطلاعات زیادی که نیاز به استفاده از تعداد زیادی برگه دارند را به راحتی با یک کیو آرکد می توان در اختیار مخاطب قرار داد.

به صرفه بودن: هزینه تولید یک کیو آر کد بسیار ناچیز است. بسیاری از سایت ها QR code شما را رایگان تولید می کنند.( مراقب باشید چون بعضی از این کیو آرکدها محدودیت تعداد اسکن دارند. )

متنوع: کیو آر کدها با محدوده گسترده ایی از موارد بازاریابی برای هر مقصودی هماهنگ می شوند و بر اساس نیاز شما کاربری های متفاوتی ایجاد کنند.

دستگاه مستقل: کیو آر کدها مانند لندینگ پیچ ها که پیوند داده می شوند، می توانند در همه مدل های گوشی هوشمند دیده شوند و برای سیستم عامل های مختلف به توسعه خاصی نیاز ندارند.کیوآر کدکیوآر کد

قابل اندازه گیری: عملیات مورد هدف کیو آر کدها می تواند توسط آنلالیزگر های وب اندازه گیری شوند. این گزارش ها برای بررسی های کمپین های بازاریابی استفاده می شوند.

تمایز رقابتی: کسانی که از کیو آر کد ها برای اولین بار در کمپین های گسترده خود استفاده کرده اند، می توانند خود را به عنوان رهبران استفاده از استراتژی های بازاریابی از دیگر رقیبان خود متمایز کنند.

 

نحوه ساخت کیوآر کدها

فناوری های ساخت و تولید کیوآر کدها موضوع جدیدی نیست و با کمی دقت به اطراف خود، می توانید تعداد زیادی از آن ها را ببینید. اینکه استفاده از کیوآر کدها در میان کاربران رایج نیست و از کنار آن به سادگی عبور می کنند، موضوعی دیگر است که پاسخ آن توسط یک نظرسنجی از مخاطبان و کاربران صورت گرفته است و استفاده از نتایج آن برای بهره برداری از این فناوری بسیار الزامی است؛ که در مقاله اصول استفاده از کیوآرکدها به آن می پردازیم .

موضوع استفاده از کیوآر کدها به عنوان جایگاهی برای دانلود کاتالوگ دیجیتالی مانند اسمارت کاتالوگ می تواند بسیار کارساز و به صرفه باشد. علل الخصوص اینکه با اسکن کردن کیوآر کد، فایل اسمارت کاتالوگ در موبایل هوشمند مخاطب دانلود و ذخیره می شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *