چرا باید از هدایای تبلیغاتی در تجارت استفاده کرد؟

هدایای تبلیغاتی

امروزه جذب مشتری و وفادار نگه داشتن آن ها بسیار حساس شده است و هزینه های زیادی را روی دستان کسب و کارها می گذارد. هدایای تبلیغاتی از قدیم به عنوان یکی از ابزارهای جذب مشتری و یا ایجاد وفاداری در مشتریان استفاده میشده که البته امروز هم کاربرد دارد.

اما این نکته را به خاطر بسپارید که ذائقه مخاطبان شما با گذشته فرق کرده و اگر از هدایای تبلیغاتی به روش های مرسوم قبل استفاده کنید، هزینه زیادی به بار می آورید و نتایج اندکی از آن بدست می آورید.

 

مزایای هدایای تبلیغاتی در رشد کسب و کار

اما چه روانشناسی پشت هدیه دادن قرار دارد که آن را به یکی از استراتژی های بازاریابی تبدیل می کند؟

  • اساسا همه ما از هدیه گرفتن خوشحال می شویم، این یک قانون است. ماهیت یک هدیه می تواند بر میزان این لذت تاثیر گذار باشد، این هم یک قانون است.
  • شما وقتی هدیه‌ ای دریافت می کنید، همیشه تمایل خواهید داشت که به یاد بیاورید که آن را از چه کسی و در چه موقعی دریافت کرده‌اید.
  • هر زمان که شما از کسی هدیه می گیرید خود را مدیون آن شخص می دانید و به دنبال اولین فرصت برای جبران (عمل متقابل) آن خواهید بود.
  • وقتی با گرفتن غیر منتظره هدیه از کسی غافلگیر می شوید، تاثیری مثبت و ماندگار دریافت می کنید و احساس تعلق خاطر به آن شخص به شما دست می دهد.

 

نکات مهم درباره انتخاب هدایای تبلیغاتی خاص و خلاقانه

همه این موارد ریشه های روانشناسی هدیه دادن مواردی اثبات شده اند و وقتی آن ها را در مورد یک هدیه از جانب شرکت شما به مشتری احتمالی و یا مشتری های فعلی شما معنی کنیم، متوجه خواهید شد که چرا هنوز از این کار ( هدیه دادن ) در تجارت استفاده می شود:

  • شما باید با هدیه‌ های خود، مخاطبانتان را خوشحال کنید. ایجاد احساس خوشحالی باعث ایجاد رضایت می شود.
  • مخاطب شما همیشه به یاد خواهد آورد که این هدیه را چه شرکتی به او داده است و این باعث ماندگاری برند شما در ذهن او می شود.
  • با هدیه دادن احساس مدیون بودن را در مخاطبانتان ایجاد می کنید، پس آن ها به شما اعتماد بیشتری می کنند.
  • با هدیه دادن افکار مخاطب را در مورد خود و تجارتتان مثبت می کنید و این یعنی حرکت در جهت وفاداری و افزایش ارجحیت برای معاملات و خرید های فعلی یا آینده.

 

شاید دانستن این موارد، شما را برای تهیه هدایای تبلیغاتی خاص و خلاقانه و ارائه آن به مخاطبانتان متقاعد کرده باشد، اما نکات مهمی وجود دارد که باید از آن ها غافل نشوید وگرنه تنها چیزی که به دست می آورید فاکتور های سنگین هدایای تبلیغاتی است، که باید تسویه کنید.

 

هدایای تبلیغاتی خلاقانه

 

هدایای تبلیغاتی خاص بدهید

وقت آن رسیده که دور خودکار، ست رومیزی، فلش مموری، سایه‌ بان اتومبیل، کیف دستی و … را خط بکشید. این موارد به قدری تکراری و عادی شده اند که مخاطبان شما از هدیه گرفتن آن ها خوشحال نمی‌ شوند. قرار نیست برای هدیه تبلیغاتی حتما هزینه های زیادی کنید، اما برای انتخاب آن زمان بگذارید و انتخاب های خاص داشته باشید؛ مثلا اگر شرکت شما خدمات مشاوره بازاریابی می دهد، می توانید کتابی مناسب و آموزنده در جهت کسب و کارتان هدیه دهید. مطمئن باشید این هدیه از موس پد تبلیغاتی جذاب‌تر است.

 

اصالت و وقار برندتان را حفظ کنید

مخاطب شما فراموش نخواهد کرد که این هدیه را چه کسی به او داده، پس نیازی نیست اسم یا لوگو شرکتتان را با بزرگترین میزان ممکن روی هدیه خود درج کنید. به جای اینکار در یک فضای مناسب از هدیه خود با طمأنینه نام و یا لوگوی خود را درج کنید. پیشنهاد می کنیم این کار را در جایی از هدیه خود انجام دهید، که فقط خود مخاطب آن را ببیند نه کس دیگری. پس اگر می خواهید برای رده مدیران هدیه بفرستید، لطفا از ارسال ست‌ های مدیریتی رومیزی که روی همه چیز آن لوگوی خود را چاپ کرده اید، دست بردارید و به جای آن به هدایایی مانند ادکلن، کراوات کمی بیشتر فکر کنید.

 

یک یادداشت مناسب، موثر و مرتبط با هدیه انتخاب کنید

یادم هست وقتی از یک کمپانی که خدمات مالی ارائه می کرد، یک چرتکه کوچک زیبا و چوبی هدیه گرفتم، در بسته بندی آن یک کارت مقوایی ساده و زیبا وجود داشت که روی آن نوشته بود : شما کارهای مهمتری برای انجام دارید! و لوگوی خود را در زیر این عبارت به همراه یک شماره تماس نوشته بود. عبارتی که نفس هدیه را با خواست شما پیوند میزند را پیدا کنید و آن را همراه هدیه به مخاطب بدهید، تا او را به فکر کردن مجبور کنید.

 

از ضمیمه کردن اسمارت کاتالوگ خود غافل نشوید

اگر اسمارت کاتالوگ دارید به ضمیمه کردن آن به هدیه تبلیغاتی خود فکر کنید و اگر اینکار را موثر میبینید، حتما انجامش دهید. سعی کنید که اینکار را در کنار یادداشت هدیه تبلیغاتی انجام دهید، نه بر روی خود هدیه تبلیغاتی.

 

رسم هدیه دادن، یکی از آموزه‌ های مهم در مذاکرات تجاری و غیرتجاری است. فقط کافیست هوشمندانه آن را انجام دهید، تا تاثیرات آن را به واقع ببینید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *