اصول استفاده از کیو آر کد

اصول استفاده از کیو آر کد

آگاهی از اصول استفاده از کیو آر کد برای کسانی که از این فن آوری استفاده می کنند، از اهمیت بالایی برخوردار است. همه ما با هدفی مشخص کمپین های بازاریابی خود را برنامه ریزی می کنیم و امید داریم محاسباتمان در این کمپین ها درست باشد تا موفقیت حاصل شود.

۱۰ سال قبل، وقتی برای مشتریان خود از کیو آر کد استفاده می کردیم، شرایط و نتایج متعجب کننده ای بدست می آوردیم، اما امروزِ فن آوری کد های پاسخ سریع (Qr Code) در جامعه و میان کاربران موضوعی قابل فهم و پذیرفته شده به حساب می آید؛ چه برای مخاطبان و چه برای مدیران کسب و کار.

اما گاهاً در مورد اصول استفاده از کیو آر کد اشتباهاتی صورت می گیرد که به اندازه ۱۰ سال پیش متعجب کننده است.

 

اصول استفاده از کیو آر کد در بیلبورد ها و تابلو های تبلیغاتی:

نتایج حاصل از تحقیقات نشان می دهد که عمل اصلی اسکن یک Qr Code بین ۱ تا ۲ ثانیه زمان می برد، اما آماده شدن کاربر برای اینکار (مصلح شدن برای اسکن) گاهی ۱۰ ثانیه زمان نیاز دارد. پس اگر قصد بکارگیری بارکد در بیلبورد های تبلیغاتی را دارید، به این موضوع دقت کنید که بیلبورد شما در کجا قرار دارد و چقدر احتمال دارد که کاربر این زمان را داشته باشد.

 

اصول استفاده از کیو آر کد بر روی نمایشگر های دیجیتالی:

خوب این موضوع کاملاً طبیعی است که کیو آر کد شما در نمایشگر های دیجیتالی دیده شود، اما این نکته را فراموش نکنید که پایانه سخت افزاری کیو آر کدها موبایل ها و تبلت ها هستند.

شما ممکن است در بخش دانلود کاتالوگ در وب سایت خود، علاوه بر دکمه دانلود از کیو آر کد هم استفاده نمایید که این موضوع بسیار هوشمندانه است. چرا؟

چون یک مخاطب که با کامپیوتر در سایت شما حضور دارد، می تواند با موبایل خود Qr Code را اسکن و کاتالوگ شما را در موبایل خود ذخیره کند (جابجایی سریع کاربر از کامپیوتر به موبایل). اما آیا قرار دادن Qr Code در پست های اینستاگرام و یا استوری ها منطقی است؟ فراموش نکنید که وقتی یک Qr Code در موبایل مخاطب نمایش داده شود، دیگر قابل اسکن نیست مگر با یک موبایل دیگر!

این دو اصل از اصول استفاده از کیو آر کد جزو مهلک ترین اشتباهاتی است که به کرات دیده می شود، اما اصول استفاده از کیو آر کد، اصولی هستند که میزان موفقیت Qr Code شما را تا حد زیادی ضمانت می کنند که شامل:

 

نحوه کار با کیو ار کد

 

Qr Code خود را در حاشیه قرار ندهید

شاید با مطالعه و بررسی کمپین های موفق چه در داخل و چه در خارج، متوجه این موضوع بشوید که کمپین های زیادی با محوریت یک Qr Code اجرا می شوند. یک کیو آر کد می تواند به تنهایی همه چیز باشد.

یک رستوران می تواند بجای ارسال منوهای چند ده صفحه ای از یک Qr Code استفاده کند و آن Qr Code را به مخاطبان خود ارائه کند. پس اولین اصول استفاده از کیو آر کد این است که کیو آر کد و قابلیت های آن را درک کنید و به آن اعتقاد پیدا کنید.

 

ابعاد Qr Code

ابعاد Qr Code خود را برای ارائه کوچک در نظر نگیرید، این موضوع برای کاربران تاثیر منفی دارد. بدین معنا که این Qr Code چیز مهمی نیست. ابعاد Qr Code را به نسبت کادر خود در شرایطی مشخص کنید که فراخوانی به اسکن در ذهن مخاطب صورت گیرد.

 

محل قرارگیری Qr Code

اگر توقع اسکن شدن Qr Code تان را دارید، به محل قرارگیری Qr Code دقت کنید. قرار دادن آن در بخش هایی که مخاطب به سختی متوجه آن می شود، بسیار خطرناک است. طبق اصول استفاده از کیو آر کد، Qr Code را در بخشی قرار دهید که مخاطب به راحتی متوجه حضور کیو آر کد شود.

 

نوشتن فرمان Qr Code

یکی از مهمترین اصول استفاده از کیو آر کد نوشتن اتفاقی است که با اسکن کیو آر کد می افتد. اگر قرار است با اسکن کیو آر کد کاتالوگ شما دانلود شود، حتماً آن را کنار کیو آر کد بنویسید. کاربرها باید قبل از اسکن بدانند چرا باید این کیو آر کد را اسکن کنند.

 

استفاده از اصول زیباشناسی در Qr Code برای جلب توجه

خارج کردن کیو آر کد از ظاهری سخت و غیر دوست داشتنی یکی از موثرترین اصول استفاده از کیو آر کد است. چند وقت پیش مقاله ای با عنوان ساخت کیو آر کد خلاقانه منتشر کردیم که راه حل های بسیار خوبی برای افزایش جلب توجه کیو آر کدها ارائه می کند. از این راه حل ها استفاده کنید ولی در انجام آن زیاده روی نکنید.

 

رعایت فاکتور های فنی در کیو آر کد

اگر قصد چاپ کیو آر کد را دارید، از تاثیرات تگ ( برچسبی کردن) غافل نشوید. اگر می خواهید روی بسته بندی محصول خود از کیو آر کد استفاده کنید، اگر این کار را توسط یک برچسب جداگانه انجام دهید، بازخورد بهتری نسبت به چاپ مستقیم کیو آر کد روی جعبه خواهید داشت و فراموش نکنید که در استفاده از Qr Code در طراحی هایتان جانب احتیاط را رعایت کنید. رنگ های بارکد را به صورت تک رنگ طراحی کنید تا در چاپ ناخوانا نشوند.

 

نحوه ساخت qr code

 

استفاده از کیو آر کد امروزِ در همه جا رواج پیدا کرده و موضوعی نو به حساب نمی آید، اما عدم رعایت اصول استفاده از کیو آر کد می تواند نرخ اسکن شدن یک Qr Code را به صورت چشم گیری کاهش دهد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *