واسط کاربری UI چیست؟

واسط کاربری

وقتی در مورد تجربه کاربری اطلاعات بدست می آورید، قطعاً بهتر تشخیص می دهید که واسط کاربری یا UI (user interface) چیست؟

UI یا واسط کاربری هم مانند UX و تجربه کاربری مفهومی گسترده تر از وب سایت ها، اپلیکشن ها و کاتالوگ های الکترونیکی تعاملی دارد و در هر محصول و یا سرویسی وجود دارد.

 

مفهوم تجربه کاربری UX و واسط کاربری UI

UI یا واسط کاربری ( رابط کاربری ) بخش قابل مشاهده و قابل لمس یک فرآیند UX است. بیاید یک مرور کوچک روی UX داشته باشیم تا به UI برسیم، UX بخش های فراوانی دارد؛ اما مهم ترین ماموریت UX تعریف نیاز کاربر یا مصرف کننده و در نتیجه پیش بینی ابزارها و امکانات مورد نیاز کاربر با توجه به قابلیت های محصول یا سرویس است. مثالی که در مقاله تجربه کاربری چیست را به خاطر دارید؟ یک چراغ مطالعه رومیزی! وقتی به عنوان خالق سازنده یک چراغ مطالعه به UX مناسب آن فکر می‌کنید، ابتدا نیاز های بدیهی کاربر را فهرست می کنید:

  • طراحی چراغ مطالعه به شکلی که بهترین و سالم ترین روشنایی را به کاربر بدهد.
  • طراحی چراغ مطالعه ای که در اثر روشن ماندن، گرمای زیادی ایجاد نکند.
  • طراحی چراغ مطالعه ای که لامپ آن، به سادگی تعویض شود.
  • طراحی چراغ مطالعه ای که ایستایی، مناسبی داشته باشد.
  • و غیره

تنظیم و رعایت کردن فهرست بالا باعث آن می‌شود که مصرف کننده رضایت بیشتری از محصول شما داشته باشد و از آن لذت بیشتری ببرد.

 

تفاوت تجربه کاربری با رابط کاربری

اما اگر این چراغ مطالعه، کلیدی برای خاموش یا روشن کردن نداشته باشد، چه می شود؟

فکر کردن به مواردی مثل نیازها و قابلیت های مورد نیاز مصرف کننده بخشی از UX است. اینکه به عنوان مثال کلید خاموش و روشن چراغ مطالعه کجای محصول تعبیه شود، بخشی از فرآیند تجربه کاربری است، چرا که روی میزان رضایت او از محصول موثر است.

  • کلید را روی پایه چراغ مطالعه می گذارید یا روی بخشی از سیم برق؟
  • روی سیم برق می گذارید یا روی کلاهک روشنایی چراغ مطالعه؟

تصمیماتی مانند این ها همه UX محصول شما را تعریف می‌کند، اما رابط کاربری یا همان UI محصول؟! اینکه کلید شما چه طرحی داشته باشد (فرم)، چه رنگی داشته باشد و از چه متریالی ساخته شده باشد، یعنی رابط کاربری.

 

رابط کاربری

 

ماموریت واسط کاربری به تصویر کشیدن و عینیت دادن به تجربه کاربری است

داشتن UX مناسب، لازمه موفقیت یک سرویس یا محصول است و ارائه آن UX توسط واسط کاربری هم همینطور، اما فراموش نکنید که یک رابط کاربری خوب نمی‌تواند ضعف های UX را برطرف کند.

واسط کاربری بخشی از فرآیند تجربه کاربری است و آن ها در برخی از موارد هم پوشانی هایی با هم دارند که نمی توان آن ها را از هم تفکیک کرد.

عده ای وظیفه طراح واسط کاربری را خلق زیبایی می دانند، اما این نگاه کاملاً ناقص است. یک واسط کاربری علاوه بر چشم نواز بودن، گویا است و براساس ساختارهای روانشناسی مخاطب و محصول چشم نواز و زیبا است. یک واسط کاربری ناموفق باعث آسیب به بخش کاربری می شود و لطمه های فراوانی را به محصول و سرویس می‌ زند.

طراحان ورابط کاربری می بایست علاوه بر علم زیبایی شناسی، بر مباحث کلی UX مسلط باشند و بتوانند ارتباط بین ماشین و انسان را به بهترین شکل ترسیم کنند.

اسمارت کاتالوگ هم به عنوان یک محصول تعاملی ( کاتالوگی که با مخاطبان خود در تعامل است) علاوه بر تجربه کاربری مناسب، نیازمند واسط کاربری مناسب، گویا و البته چشم نواز است که به لطف تیم فنی و اجرای حرفه ای محقق شده است. تجربه کاربری استاندارد اسمارت کاتالوگ براساس نیازهای سفارش دهندگان تغییر می‌کند و براساس آن و با توجه به هویت هر برند بخش واسط کاربری طراحی و اجرا می شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *