تجربه کاربری UX چیست؟

تجربه کاربری

سال ها قبل وقتی به طراحی سایت علاقمند شده بودم، با عبارت UX و UI به دفعات برخورد می کردم، اما معنی درست و دقیقی از آن را نمی دانستم و وقتی به دنبال معنای آن در سایت های ایرانی گشتم به عباراتی مثل هم و البته نامفهوم از تجربه کاربری رسیدم؛ اما با جستجو در وب سایت های خارجی و تخصصی تعاریف دقیق تری از عبارت UX بدست آوردم و با لمس دقیق این حرفه جدید تصمیم گرفتم که آن را با شما به اشتراک بگذارم.

 

مفهوم تجربه‌ی کاربری

فرض کنید برای حمام کردن وارد حمام می شوید، اما هیچ شیر حمامی برای باز کردن آب و خروج آن از دوش وجود نداشته باشد! خروج آب از دوش حمام و به واسطه آن دوش گرفتن شما نیازی است که در آن موقعیت نیاز دارید و برای بدست آوردن آن می بایست شیر آب در اختیار شما قرار گرفته باشد.

یک مثال دیگر: فرض کنید یک چراغ مطالعه برای میز کارتان خریده باشید و وقتی آن را به خانه می آورید، متوجه شوید که کلید قطع و وصل برق ندارد و شما برای خاموش کردن آن (نیاز) مجبور هستید، هر دفعه دو شاخه آن را از پریز بیرون بیاورید. تجربه کاربری یا همان User Experience شناسایی نیازهای مخاطب در موقعیت های مشخص و در نظر گرفتن راه کارها و راه حل هایی برای رفع نیاز ساده، سریع و راحت او.

 

تجربه کاربری یعنی چه؟

هنوز تجربه‌ی کاربری رو به طور کامل درک نکردید؟ یا نمی دانید Ux چیست؟ پس تجربه کاربری رو به شکل دیگه ای توضیح می دهم.

موبایل 1100 نوکیا رو همه می شناسیم و احتمالاً دوره ای استفاده از آن را تجربه کرده ایم. ساختار آن را یادتان هست؟ دکمه های شماره گیری، صفحه نمایش آن چه شکلی بود؟ موبایل امروز شما چه ساختاری دارد؟ امروز بر اساس نیاز های شما از موبایل تان امکانات و ابزارهای متفاوتی ( چه بسا ساده تر و آسان تر در اختیار دارید)

 

Ux چیست

 

آیا علم تجربه‌ی کاربری UX فقط برای اپلیکیشن ها می باشد؟

برخلاف عده زیادی از کارشناسان معتقد هستیم، که علم تجربه‌ی کاربری (UX) فقط مربوط به وب سایت و یا اپلیکیشن های موبایل نیست و در تمام لحظاتی که از شما نیازی برطرف می شود، وجود دارد.

در واقع تجربه ی کاربری و علوم مربوط به آن چیزی مربوط به امروز نیست، بلکه در گذشته هم وجود داشته، ولی شاید به عنوان یک علم و تخصص به آن نگاه نمی شد؛ اما فرآیند بهبود تجربه کاربری به صورت آزمون و خطا و ثبت بازخورد کاربرها (مصرف کنندگان) چیزی مرسوم بوده. بهبود و ساماندهی تجربه کاربری UX، یعنی بهتر کردن شیوه ارائه سرویس در جهت ایجاد رضایت بیشتر، حین انجام یک عمل.

نوشابه با تشتک فلزی را با دندان باز کنید چه حسی خواهید داشت؟ اگر به عنوان تولیده کننده نوشیدنی، از مصرف کنندگان خود توقع داشته باشید که تشتک فلزی شیشه نوشیدنی را با دندان باز کنندك، قطعاً غیر منطقی است. پس یا باید ابزاری برای انجام اینکار در اختیار آن ها قرار دهید (در باز کن نوشابه) یا باید آنه ا را از ابزار بی نیاز کنید. (تشتک های آسان باز شو)

 

مراحل تجربه کاربری

تجربه ی کاربری یعنی پیش بینی نیاز مخاطب در یک فرآیند و پیدا کردن راه حل مناسب در جهت آن به شکلی که:

  • ساده باشد، تا نیاز به اطلاعات خاصی برای انجام نداشته باشد.
  • قابل فهم باشد، تا مخاطب حین انجام گیج نشود.
  • سریع باشد، تا خسته کننده نباشد و در زمان صرفه جویی کند.
  • لذت بخش باشد، تا بتواند در ذهن تاثیر مثبت بگذارد.

 

مزایای تجربه‌ ی کاربری در اسمارت کاتالوگ

اسمارت کاتالوگ به عنوان جدیدترین و استانداردترین نسل از کاتالوگ های دیجیتالی به خاطر تعاملاتی که با مخاطب دارد، می بایست از تجربه کاربری مناسب برخوردار باشد، تا علاوه بر جذابیت های بصری کاربری مناسب و قابل فهمی، برای مخاطب داشته باشد.

یک تجربه ی کاربری نامناسب یعنی غیر قابل دسترس بودن، یعنی نامفهوم بودن، یعنی گیج کننده بودن و در نهایت عدم رضایت کاربر یا مصرف کننده یا مخاطب. تجربه کاربری نامناسب مثل یک کمد است، بدون اینکه دستگیره‌ای برای باز کردن درب ها داشته باشد.

 

علت اهمیت تجربه کاربری برای تخصص ها چیست؟

امیدوارم تا الان متوجه مفهوم تجربه ی کاربری شده باشید، اما چرا تجربه‌ی کاربری جزو پر اهمیت ترین تخصص هاست؟ تجربه کاربری می تواند سهم بزرگی در موفقیت و یا عدم موفقیت آن چیزی که در ذهن دارید ایفا کند. امروزِ اینکه یک موبایل چه ابعادی داشته باشد و چه وزنی داشته باشد، جزو همان تاثیراتی است که می تواند بخشی از یک تجربه کاربری باشد. الزاماً سبک بودن، مهم نیست گاهی برای رسیدن به آن تجربه کاربری می بایست سنگین بود.

الزاماً سادگی، نشانه موفقیت نیست. گاهی باید در عین سادگی به گونه ای با کاربر یا مصرف کننده ارتباط برقرار کرد، تا متوجه ریشه ها و قدمت شما شود و از آن احساس اطمینان بدست بیاورد.

می توان با تجربه کاربری احساس تکنولوژی را در یک محصول چند برابر کرد، بی آنکه سادگی را فدا کرد. برای همین اگر یک طراح کاربری حرفه‌ای در اختیار دارید، به نظر او اهمیت دهید و در مورد جزئیات از او بیشتر اطلاعات بدست آورید، تا بتوانید در جریان ایده ها و اهداف او قرار بگیرید و فراموش نکنید که یک تجربه کاربری ناکارآمد بزرگترین خطر برای یک سرویس یا محصول می‌باشد.

تجربه ی کاربری مناست، که قطعاً متوجه اهمیت آن شده اید، باعث شده تیم فنی ما در جهت ارائه بهترین تجربه به مخاطبان شما، هیچ چیز کوچکی را بی اهمیت ندانند و با به روز رسانی عمق نگاه به واژه تجربه کاربری لایه های جدید از نکته بینی را تجربه کنند.

اسمارت کاتالوگ نیز به عنوان یک کاتالوگ الکترونیکی تعامل گرا، از این اصل جدا نیست و علاوه بر استاندارترین تجربه کاربری از مزیت های بهترین واسط کاربری استفاده می کند. اگر دوست دارید در مورد تعریف واسط کاربری با هم صحبت کنیم پیشنهاد می کنیم مقاله واسط کاربری UI چیست؟ را بخوانید.

اشتراک گذاری

یک پاسخ

پاسخ دادن به تیدینو | طراحی سایت لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *