نحوه محاسبه هزینه چاپ کاتالوگ

چاپ کاتالوگ

اساساً بزگترین سوالی که برای سفارش دهنده های کاتالوگ چاپی هنگام اعلام برآورد هزینه چاپ کاتالوگ و اجرای آن به وجود می آید، این است که این عدد از کجا بدست آمده و نحوه محاسبه هزینه چاپ کاتالوگ به چه شکل است؟ این کنجکاوی موقعی بسیار بیشتر می شود که از چند نفر استعلام قیمت گرفته باشید و قیمت ها با هم متفاوت باشند.

 

تعرفه قیمت چاپ کاتالوگ

در این نوشته شما را با نحوه محاسبه حدودی هزینه چاپ و اجرای کاتالوگ آشنا می کنیم، فقط به چند نکته قبل از ادامه دقت کنید:

  • هزینه های مربوط به چاپ به دو بخش اصلی تقسیم می شوند: خدمات و کالا.
  • هزینه های بخش خدماتی بر حسب عوامل مختلفی می تواند، متفاوت باشد و از تعرفه مشخصی پیروی نکند.
  • هزینه های بخش کالا تعرفه محور تر بوده و اختلاف قیمت چندانی در آن وجود ندارد.
  • در این مقاله نحوه محاسبه کاتالوگ ها و بروشور های دفترچه ای ( دفترچه هایی که به صورت منگنه و یا چسب صحافی شده اند ) را با هم بررسی می کنیم.
  • برآورد هزینه ای که با هم انجام خواهیم داد، فقط شامل چاپ و اجرای کاتالوگ است و فرض را بر آن خواهیم گرفت که هزینه های طراحی کاتالوگ را پرداخت کرده اید.

 

قدم اول محاسبه هزینه چاپ کاتالوگ :

در قدم اول باید به سوالات زیر پاسخ بدهید.

* کاتالوگ شما چه ابعادی دارد؟

* صفحات داخلی کاتالوگ شما چه تعداد صفحاتی دارد؟

* جلد کاتالوگ شما به صورت دو رو چاپ می شود؟

* صحافی کاتالوگ شما به چه شکل است؟ منگنه ساده؟ منگنه لوپ؟ و یا چسب؟

* جنس کاغذ و گرماژ مد نظرتان برای صفحات داخلی ( متن ) چیست؟

* جنس کاغذ و گرماژ مد نظرتان برای جلد کاتالوگ چیست؟

* مراحل تکمیلی ( خدمات تکمیلی پس از چاپ ) مد نظر شما چیست؟

* تیراژ کاتالوگ شما چیست؟

 

پاسخ دادن به سوالات ستاره دار بالا، برای انجام محاسبات الزامیست و نمی توان بدون آن ها محسابات را انجام داد، پس جواب این سوالات را روی یک برگه بنویسید.

 

قدم دوم محاسبه هزینه چاپ کاتالوگ :

یکی از بزرگترین مبالغی که بابت چاپ کاتالوگ پرداخت می شود، خرید کاغذ است، نحوه محاسبه هزینه آن مستلزم انجام چند محاسبه است. مرسوم ترین کاغذ های مورد استفاده برای کاتالوگ و بروشور کاغذ تحریر و گلاسه هستند، که فقط در دو ابعاد 60×90 و 100×70 در بازار موجود هستند. پس باید محاسبه کنید که در هر برگ از این کاغذ ها چه تعداد صفحه از کاتالوگ شما قرار می گیرد.

کل خدمات صنعت چاپ بر اساس ابعاد کاغذ مصرفی شما برآورد می شود؛ برای همین معمولاً با برش کاغذ 100×70 و تبدیل آن به کاغذ 50×70 هزینه ها را می توان، بهتر مدیریت کرد. نحوه چیدمان صفحه ها در این برگه ها باید استاندارد و قابل اجرا باشد، مثلا اگر ابعاد کاتالوگ شما 21×14.8 ( یا همان A5 ) است و تعداد صفحات داخلی آن 16 صفحه از جنس گلاسه باشد، نحوه چیدمان آن در هر برگه 60×90 و 100×70 به شکل زیر خواهد بود.

 

روش های چاپ کاتالوگ

 

نکات مهم در چاپ کاتالوگ

به شکل های بالا دقت کنید.

نکته اول: پرتی کاتالوگ شما در کاغذی با ابعاد 60×90 خیلی کمتر از ابعاد 100×70 است، پس کاغذی که باید خریداری کنید، گلاسه 60×90 خواهد بود.

نکته دوم: طبق شکل در هر روی برگه گلاسه با ابعاد 60×90، 16 صفحه چیده شده، پس به صورت دورو 32 صفحه از کاتالوگ روی هر برگه قرار می گیرد (16 صفحه روی ورق + 16 صفحه پشت ورق)

همانطور که بالاتر هم توضیح دادیم، هزینه چاپ کاغذ 60×90 بالاتر از کاغذی با ابعاد 60×45 خواهد بود، پس اگر کاغذ مصرفی که ابعاد 60×90 دارد را، قبل از چاپ از ضلع 90 به دو قسمت برش بزنیم، به ابعاد 60×45 خواهیم رسید؛ با اینکار هزینه اجرای کاتالوگ را تا حدودی پایین آورده ایم.

 

 

تعرفه قیمت چاپ کاتالوگ

 

طبق محاسبات بالا متوجه شدیم که در هر برگه 60×45 می توانیم 16 صفحه از کاتالوگمان را چیدمان کنیم یا اصطلاحا فرم بندی کنیم.

 

قدم سوم محاسبه هزینه چاپ کاتالوگ :

حالا که تعداد صفحه در هر برگه مشخص شده، باید تعداد فرم چاپی را محاسبه کنیم. در مثال بالا برای چاپ هر 16 صفحه می بایست یک برگه 60×45 چاپ می کردیم. اگر کاتالوگ ما 32 صفحه داشته باشد، می بایست دو برگه 60×45 برای اینکار در نظر گرفت، یعنی دو فرم پشت و روی 60×45 که هر فرم شامل 8 صفحه در هر روی خود است. پس کاتالوگ 32 صفحه ای ما، دو فرم پشت و رو در تیراژ مورد نظر شما خواهد بود.

 

تیراژ کاتالوگتان چقدر است؟

تعداد فرم خود را در آن ضرب کنید، مثلا اگر تیراژ 32 صفحه ای شما 2000 است، باید تعداد فرم را در تیراژ ضرب کنید و برای جلوگیری از اشتباه محاسباتی به این شکل آن را بنویسید:

2000 برگ 60×90= 4000 برگ 60×45 = 2000 عدد ×2 فرم پشت و رو 60×45 (برای کاتالوگ 32 صفحه ای)

 

بند کاغذ چیست؟

کاغذ گلاسه بر اساس وزن خرید و فروش می شود، اما کاغذ تحریر بر اساس تعداد بند.

اصطلاح بند در کاغذ یعنی هر بسته کاغذ. معمولا بند های کاغذ تحریر شامل 500 ورق کاغذ می باشند، اما اگر کاغذ مصرفی شما گلاسه است، باید وزن کاغذ مورد نیاز را از طریق فرمول زیر بدست بیاورید. فراموش نکنید که گرماژ مد نظرتان برای کامل کردن این فرمول مورد نیاز است.

 

قیمت چاپ کاتالوگ

 

اگر فرض را بر این بگذاریم که کاغذ مصرفی برای صفحات داخلی کاتالوگ گلاسه 170 گرمی است، محاسبات وزن کاغذ برای کاتالوگ 32 صفحه ای در ابعاد کاتالوگ 21×14.8 سانتی متر به شکل زیر خواهد بود:

 

چاپ کاتالوگ تبلیغاتی

 

قیمت واحد هر کیلوگرم کاغذ گلاسه بر اساس کیفیت کاغذ مشخص است. مثلا قیمت گلاسه ساخت کشور کره ( گلاسه های ساخت کره یکی از بهترین انتخاب ها هستند ) بین 20.000 تومان تا 24.000 تومان است. متاسفانه نوسانات ارز روی این قیمت بسیار تاثیر گذار است.

پس پیشنهاد می کنیم که هزینه روز هر کیلوگرم را از بازار کاغذ استعلام کنید. اگر میانگین قیمت را روی 22.000 تومان در نظر بگیریم، هزینه کاغذ گلاسه برای صفحات داخلی کاتالوگمان برآورد می شود:

 

انواع چاپ کاتالوگ

 

همین فرآیند را از ابتدای فرم بندی در کاغذ باید برای کاغذ جلد محاسبه کنید و هزینه کاغذ جلد را هم محاسبه کنید. در مثالمان اگر گلاسه جلد را 300 گرمی در نظر بگیریم، محاسبات به شکل زیر خواهد بود:

در هر ورق کاغذ 60×45 تعداد 4 جلد قرار می گیرد.

پس تیراژمان ( 2000 جلد ) را تقسیم بر 4 می کنیم، تا تعداد کاغذ مورد نیاز بدست بیاید = 500 ورق 60×45 = 250 ورق 60×90

حالا وزن کاغذ و در نهایت قیمت کاغذ جلد را محاسبه می کنیم:

 

چاپ کاتالوگ حرفه ای

 

قدم چهارم محاسبه هزینه چاپ کاتالوگ :

برای انجام چاپ به زینک نیاز داریم. عده ای زینک را کلیشه خطاب می کنند، اما عبارت زینک در صنعت چاپ واژه ی مرسوم تری است. برای چاپ هر روی فرم باید 4 ورق زینک تهیه کنید ( یک ورق زینک برای هر رنگ )، یعنی یک فرم پشت و رو 8 برگ زینک برای چاپ نیاز دارد ( 4 برگ برای رو + 4 برگ برای پشت ).

کاتالوگ 32 صفحه ای ما که 2 فرم پشت و رو برای چاپ صفحات داخلی داشت، 16 برگ زینک برای 2 فرم صفحات داخلی و 4 برگ زینک برای چاپ جلد نیاز دارد. قیمت زینک ها نیز بر اساس ابعاد کاغذ و چاپ شما تعیین می شود. با پیش فرض قیمت 50،000 تومان برای هر برگ زینک چاپ 60×45 کار را ادامه می دهیم. ( سعی کنید قیمت روز هر برگ زینک را استعلام کنید ) :

 

محاسبه هزینه چاپ کاتالوگ

 

قدم پنجم محاسبه هزینه چاپ کاتالوگ :

کاغذ های مربوط به صفحات داخلی و جلد را هزینه یابی کرده ایم، هزینه زینک های مورد نیاز هم محاسبه شده، الان نوبت محاسبه هزینه چاپ فرم هاست. چاپخانه ها معمولا روش های اعلام قیمت مخصوص به خود را دارند: اما رایج‌ترین روش آن ها اعلام قیمت بر اساس هر 1000 ورق چاپ یکرو است.

مثلا به صورت میانگین هزینه چاپ هر 1000 ورق یکرو در ابعاد 60×45 حدوداً 80،000 تومان خواهد بود. این نکته را تقریباً همه می دانند که چاپخانه ها تیراژ فرم های زیر 5000 ورق را، 5000 ورق محاسبه می کنند. بر این اساس هزینه چاپ هر فرم 2000 عددی کاتالوگ ما 400.000 تومان برای هر رو محاسبه خواهد شد:

 

چاپ کاتالوگ و محاسبه قیمت

 

قدم ششم محاسبه هزینه چاپ کاتالوگ :

وقتی که اجرت چاپ کاتالوگ را هم محاسبه کرده ایم، نوبت به برآورد هزینه صحافی فرم ها خواهد بود. معمولاً در کاتالوگ های چاپی برای افزایش زیبایی و تاثیرگذاری، مراحل تکمیلی ( خدمات تکمیلی پس از چاپ ) مثل انواع سلفون ها، برجسته سازی، طلاکوب و غیره استفاده می کنند، که هزینه های مخصوص به خود را دارد و در حین اجرای کار می بایست قبل از صحافی آن ها را انجام داد. در مورد این مراحل در یک مقاله جدید به طور کامل صحبت خواهیم کرد، اما صحافی به عنوان آخرین مرحله اجرای کاتالوگ چاپی باید هزینه یابی شود.

برآورد هزینه صحافی کاتالوگ

هزینه صحافی یک کاتالوگ بسته به نوع صحافی ( منگنه معمولی ، منگنه لوپ ، چسب گرم و … ) متفاوت خواهد بود، اما اساس قیمت دهی در صحافی ها تعداد فرم های کاتالوگ شماست. مثلاً در کاتالوگ 32 صفحه ای ما، 2 فرم پشت و رو برای صفحات داخلی ( متن کاتالوگ ) و 1 فرم هم برای جلد داریم.

خبر بد اینجاست که عمدتاً در صحافی ها تعداد فرم های کمتر از 10 را 10 فرم محاسبه می کنند، مثلا اگر یک صحافی برای هر عدد فرم صحافی کردن 30 تومان برآورد هزینه به شما اعلام کند، می بایست به شکل زیر هزینه صحافی کاتالوگ خودتان را محاسبه کنید:

 

برآورد هزینه صحافی کاتالوگ

 

آخرین قدم:

هزینه های شما برای چاپ یک کاتالوگ در حالت کاملا عادی ( بدون در نظر گرفتن خدمات تکمیلی مانند سلفون و … ) شامل موارد زیر خواهد بود. پس مبلغ محاسبه شده مربوط به هر یک را یادداشت کنید و جمع هزینه ها را محاسبه کنید. ما هم جمع هزینه های کاتالوگ 32 صفحه ای که ابعاد 21×14.8 سانتی متر را در تیراژ 2000 جلدی داشت، را برایتان جمع می کنیم:

– خرید کاغذ متن ( صفحات داخلی ) : گلاسه 170 گرمی 60×90 : 4،039،200 تومان

– خرید کاغذ جلد : گلاسه 300 گرمی 60×90 : 891،000 تومان

– تهیه زینک متن ( صفحات داخلی ) : 16 برگ زینک : 1،280،000 تومان

– تهیه زینک جلد : 4 برگ زینک : 320،000 تومان

– اجرت چاپ متن : 1،600،000 تومان

– اجرت چاپ جلد : 400،000 تومان

– اجرت صحافی : 600،000 تومان

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

جمع 9،130،200 تومان

قیمت واحد هر جلد کاتالوگ : 4،565 تومان

 

در پایان محاسبات حتماً یک هزینه سربار 3 تا 4 درصدی برای ضایعات و هزینه های مربوط به آن در نظر بگیرید. مبلغی هم برای هزینه های مربوط به حمل و نقل کاغذ، ارسال زینک، ارسال فرم ها به صحافی و … در نظر بگیرید.

 

نکته بسیار مهم

* هدف از این مقاله فقط آموزش نحوه محاسبه چاپ کاتالوگ و توضیحاتی درباره فرمول های محاسباتی چاپ و اجرای آن می باشد. هزینه هایی مانند قیمت کاغذ تحت تاثیر نوسانات ارز تغییر می کند و دیگر هزینه ها با توجه به کیفیت و دقت خدمات متفاوت از هزینه های اعلامی در این مقاله است. *

 

آماده سازی اسمارت کاتالوگ به جای چاپ کاتالوگ

وقتی در مورد چاپ کاتالوگ صحبت می کنیم، جدا از هزینه های آماده سازی، هزینه طراحی آن، اولین هزینه ای است که باید در نظر بگیرید. وقتی چاپ و اجرای کاتالوگ یا بروشور شما انجام می شود، می بایست نسبت به توزیع و انتشار آن اقدام نمایید و این موضوع هزینه های خود را خواهد داشت. نرخ انتشارهای بیهوده ( مخاطبانی که به آن ها کاتالوگ ارائه می کنید ولی به هیچ وجه مخاطب هدف شما نیستند ) باعث اتلاف تیراژ چاپی شما می شود و در نهایت با پایان یافتن تیراژ، مجبور به تجدید چاپ و پرداخت مجدد هزینه چاپ و اجرا خواهید بود. این سیکل همچنان ادامه خواهد داشت.

اگر هم به دنبال چاپ کاتالوگ ارزان قیمت باشید باز هم مجبور خواهید بود، هزینه های متوالی را برای اینکار در نظر بگیرید، اما با استفاده از اسمارت کاتالوگ می توانید به راحتی توسط بروزترین پلتفرم کاتالوگ دیجیتالی در دنیای بازاریابی و فروش ورود کنید. در هزینه هایتان صرفه جویی کنید و از دستاورد های قابل اثبات آن لذت ببرید. از هر طریقی که مایل باشید، می توانید آن را ارسال کنید و یا به شکل انبوه منتشر کنید و هرگز نگران اتمام تیراژ کاتالوگ خود نباشید، چون تیراژ اسمارت کاتالوگ هیچ محدودیتی ندارد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *