واترمارک

واترمارک کردن یعنی نام دار کردن یک چیز برای اعتبار بخشیدن و بیان نام و یا نشان!

شاید شما هم از این تعریف معانی مختلفی را برداشت کنید و شاید این تعریف تا حدودی گیج کننده به نظر برسد؛ اما تعریف واژه واترمارک، در بخش های مختلف تا حدودی متفاوت است. تعریف واترمارک به صورت ساده این است که شما یک نوشته و یا یک طرح را به منظوری خاص ( مثل اعتبار بخشیدن و یا بیان یک نام و یا نشان ) روی چیزی ( یک برگه فیزیکی و یا یک محتوای دیجیتالی ) بگذارید.

 

واترمارک چیست؟

بگذارید با چند مثال ساده به شما نشان دهیم که واترمارک چیست؟ یک برگه چک بانکی دارای نقوشی پیچیده می شود تا کپی برداری و جعل برگه خام آن را تا حدودی غیر ممکن کند. یک هنرمند در کنار تابلوی هنری خود نام و امضای خود را می گذارد تا نه تنها از کپی برداری آن جلوگیری کند، بلکه مشخص کند که نام خالق این اثر هنری کیست.

امیدواریم با این دو مثال متفاوت متوجه شده باشید که واترمارک چیست؟ هدف استفاده و قرار دادن واترمارک، بسته به محل استفاده می تواند متفاوت باشد. واترمارک کردن و یا نامدار کردن یک چیز، یک مسئله مربوط به کپی رایت و حفظ اعتبار برای رسیدن به یک هدف خاص محسوب می شود.

 

دامنه و دلیل استفاده از واترمارک، برای صنایع مختلف

دامنه استفاده از واترمارک، در هر صنعتی می تواند معنی پیدا کند. شما حتی اگر تولید کنند مبل خانگی هم باشید، می توانید با نام دار کردن یا همان واترمارک کردن محصولتان معین کنید که این مبل جزو تولیدات شماست. با اینکار اگر کسی مشابه کار شما را تولید کند، نداشتن این واترمارک، مسئولیت کمی و کیفی آن را متوجه شما نمی کند.

حتماً به خودتان می گویید که اگر کسی واترمارک شما را کپی کرد، چه باید کرد؟ اساساً واترمارک هایی که فلسفه امنیتی پیدا می کنند به شکلی طراحی می شوند که کسی نتواند آن ها را کپی کند یا حداقل برای کپی برداری سختی زیادی متحمل شود.

 

اهمیت واترمارک در طراحی های تجاری و تبلیغاتی

دنیای دیجیتال امروز، حاوی پرتکل های امنیتی فراوانی است که سوء استفاده از طرح ها و تصاویر را تا حدودی محدود می کند. اما از آنجایی که قوانین کپی رایت در کشورمان خلاء های بسیار زیادی را دارد، رعایت و عدم کپی برداری از یک اثر، عمدتاً به اخلاقیات مربوط می شود که البته نمی توان از بسیاری از افراد توقع اخلاق و امانت داری در دنیای تجارت را داشت.

طراحانی که طرح فرد دیگری را به عنوان نمونه کار خود به مشتری نشان می دهند و با چنین کارهایی برای خود درآمد ایجاد می کنند، نمونه هایی از این بی اخلاقی ها هستند. استفاده از واترمارک و یا امضای طراحی با توجه به بی اخلاقی های صورت گرفته، موضوعی بدیهی بوده و یک طراح به عنوان خالق یک اثر ( حتی یک طراحی تجاری و تبلیغاتی ) این حق را خواهد داشت که امضا و یا واترمارک خود را در طرح قرار دهد.

 

شرایط استفاده از واترمارک در طراحی

به طور کلی واترمارک نباید روی زیبایی یک اثر، تاثیر بگذارد. برای همین عموماً طراحان امضای خود را در کناره های یک طرح و در ابعاد بسیار کوچک قرار می دهند.

 

واترمارک در اسمارت کاتالوگ

تیم ما به عنوان مبتکر و توسعه دهنده نسل اسمارت کاتالوگ، این حق را برای خود قائل شد که امضای تیم خود را در تمام اسمارت کاتالوگ های اجرا شده قرار دهد. این کار شاید در جنبه اول به خاطر مسائل امنیتی صورت نگرفت و بیشتر برای اعلام طراح و مجری اسمارت کاتالوگ بود. تیم ها و طراحان زیادی هستند که از نسل اسمارت کاتالوگ برای خود تعریفی دارند و برای رفع نیاز مشتریان خود، به نوعی اسمارت کاتالوگ، طراحی می کنند.

وقتی از لغت “کاربردی”، “استاندارد”، “فاکتورهای فنی” در زبان برند اسمارت کاتالوگ و تیم توسعه دهنده اش صحبت می کنیم، هدف بزرگتری را در ذهنمان دنبال می کنیم که شاید در نسخه های مختلف و تعابیر مختلفی که از اسمارت کاتالوگ می شود، گاهاً مورد غفلت واقع شود. رعایت مجموع ریز فاکتورهای فنی در کنار گرافیک ها و محیط های تعاملی آن، می تواند متقاضیان این نسل از کاتالوگ های الکترونیکی را به کاتالوگی جامع و کارا برساند و عدم رعایت هر یک از این فاکتورها می تواند چالش های خاص خود را ایجاد کند. دلیل دیگر استفاده از واترمارک در اسمارت کاتالوگ هم به همین موضوع مربوط است تا بتواند مخاطبان را در مورد این موضوع مهم آگاه کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *