وقتی از کیفیت چاپ کاتالوگ خود راضی نیستید

کیفیت چاپ

کیفیت همیشه موضوعی نسبی بوده اما هیچ چیز دلسرد کننده تر از یک کاتالوگ با رنگ های متفاوت از طرح و وضوح پایین در دنیای تبلیغات چاپی وجود ندارد. وقتی که از دقت و کیفیت چاپ کاتالوگ خود راضی نیستید، به فکر هزینه ای که بابت چاپ و آماده سازی آن پرداخته اید، می افتید و تصمیم می گیرید که به چاپخانه و یا کسی که چاپ کاتالوگ شما را بر عهده گرفته است، تماس بگیرید و اعتراض خود را بیان کنید؛ اما تجربه ثابت کرده این موضوع نتیجه ای برای شما در بر نخواهد داشت و کمتر کسی مسئولیت این موضوع را بر عهده می گیرد.

 

همه چیز درباره کیفیت چاپ کاتالوگ

عمدتاً در بیشتر موارد سفارش دهنده های کاتالوگ و بروشور های چاپی، چاپخانه را مقصر می دانند، اما در این مقاله می خواهیم به کاتالوگ هایی بپردازیم که بجای لبخند رضایت باعث خشم سفارش دهندگان خود می شوند و در مورد علت بوجود آمدن ایرادهای مرسوم در آن ها صحبت کنیم، تا با دانستن آن ها حداقل از تکرار این ایرادات جلوگیری کنید و یا اگر هنوز نسبت به چاپ کاتالوگ اقدام نکرده اید، پیشگیری های لازم را انجام دهید.

 

رنگ هایتان در چاپ با طرح متفاوت هستند؟

این ایراد معروف ترین مشکلی است که در محصولات چاپی دیده می شود و احتمال آن زیاد است که شما هم با این موضوع مواجه شده باشید.

ایراد از کی است؟ چاپخانه؟ نه به صورت قطع!

بگذریم که معمولاً صنف چاپ اختلاف 10 درصدی در رنگ ها را چیزی مرسوم و طبیعی می دانند، اما این موضوع چیزی غیر عادی است، وقتی که رنگ سازمانی شما با 10 درصد تفاوت از آن چیزی که هست، چاپ می شود و یا رنگ محصولات شما با اختلاف 10 درصدی از رنگ واقعی برای مخاطب نمایش داده شود.

 

کیفیت چاپ کاتالوگ

 

علت تغییر رنگ در چاپ چیست؟

به وجود آمدن اختلاف رنگ تا حدی طبیعی است، اما وقتی اختلاف رنگ ها زیاد است، گاهی باید قبل از مقصر کردن چاپخانه به کد رنگ هایی که طراح در طرح استفاده کرده است، توجه کرد. به شخصه طراحان زیادی را دیده ام که وقتی می خواهند، رنگی را برای چاپ انتخاب کنند، به صورت کاملاً چشمی انتخاب می کنند. اگر طراح شما هم به همین شکل رنگ ها را انتخاب و استفاده کرده باشد، باید قید رنگ ها را بزنید.

اهمیت انتخاب صحیح رنگ طرح در چاپ

اساساً همه رنگ ها در چاپ، از ترکیب درصدی 4 رنگ اصلی تولید می شوند. شاید یک کد رنگی ( با درصد های مشخص ) در مانیتور های مختلف به شکل های مختلفی دیده شود، اما نتیجه آن در چاپ تقریباً یکسان است. پس اگر طراح هستید و کیفیت چاپ کاتالوگتان برایتان مهم است، انتخاب چشمی رنگ ها را فراموش کنید و سعی کنید با قوانین رنگ‌ و درصد های رنگ ها، آشنا شوید و با توجه به تحلیل خود، درصدهای رنگ های اصلی را تعریف کنید، حتی اگر در مانیتور رنگ مورد نظر به درستی نمایش داده نشود.

داشتن 5 درصد رنگ قرمز در ترکیب رنگ سبز، شاید در مانیتور آسیب زیادی به رنگ سبز کاتالوگ شما وارد نکند، اما در چاپ، رنگ سبز شما را چرک و کدر می کند و آن را وارد دامنه رنگی سبز قهوه ای می کند.

چاپخانه نمی تواند ماهیت یک رنگ را به کل تغییر دهد، فقط می تواند میزان بکارگیری رنگ های اصلی را در رنگ ها تا حدودی اصلاح نماید، تا رنگ ها بهتر دیده شوند؛ پس سعی کنید به عنوان یک طراح جدا از بحث زیبایی در طرح، مباحث فنی چاپ را در طرح های خود رعایت کنید و اگر سفارش دهنده یک کاتالوگ چاپی هستید، سفارش طراحی خود را به طراحی بسپارید که علاوه بر طراحی زیبا و در خور با مسائل فنی رنگ در چاپ آشنا باشد.

این یک مثل قدیمی است که:

بهترین و مدرن ترین چاپخانه ها نیز نمی توانند، یک طرح غلط را درست چاپ کنند، اما یک چاپخانه با تجهیزات مستهلک شده و پر خطا می تواند یک طرح خوب و فنی را به افتضاحی برای سفارش دهنده تبدیل کند.

 

اهمیت فاصله رنگ ها در کیفیت چاپ

وجه دوم فاصله رنگ ها در چاپ، ماشین چاپ و اپراتور ماشین چاپ است. استفاده از رنگ های با کیفیت و استاندارد باعث جلوه دادن به رنگ ها می شود. عوامل فنی ماشین چاپ مثل سلامت فنی ماشین چاپ باعث می شود که رنگ های طرح با دقت بیشتری چاپ شود. این موضوع یک تیغ دولبه است، چرا که اگر طراح رنگ ها را به درستی کد گذاری کرده باشد، نتیجه در چاپ ایده‌آل می شود، ولی اگر اشتباه کد گذاری کرده باشد، از دست چاپخانه کار زیادی ساخته نیست!

 

وضوح کاتالوگ و کیفیت چاپ پایین است؟

وضوح و کیفیت چاپ در کاتالوگ معانی زیادی دارد و ایراد های مربوط به وضوح و کیفیت چاپ هم به همین شکل است، اما عمده این ایرادات در بخش طراحی و لیتوگرافی شکل می گیرد.

اگر از وضوح طرح در فایل نهایی کاتالوگ ( فایلی که برای لیتوگرافی ارسال شده است ) مطمئن هستید، باید خروجی لیتوگرافی ( زینک ها ) را بررسی کنید. وقتی واحد لیتوگرافی برای تهیه زینک کاتالوگ شما اقدام می کند، باید از گرماژ و جنس کاغذی که چاپ می کنید، مطلع باشد.

همانطور که طراحان با واحد DPI میزان وضوح را تعریف می کنند، لیتوگراف ها هم با تنظیم اندازه ترام چاپ و LPI وضوح چاپ را تعریف می کنند. قاعدتاً ابعاد ترام ها در چاپ روی کاغذ تحریر بزرگتر از چاپ روی گلاسه است و اگر زینکی با ترام ریز برای چاپ روی کاغذ تحریر استفاده شود، مرکب به خاطر بافت باز کاغذ تحریر، روی آن پخش می شود. بزرگترین آسیب مرسوم در لیتوگرافی ها این است که با یک تنظیم واحد و عمومی همه زینک ها را آماده می کنند. ابعاد بیش از حد بالای ترام می تواند، باعث دیده شدن بلوک های رنگ شود؛ پس اگر لیتوگرافی از شما درباره جنس کاغذ سوال نکرد، شک نکنید که می خواهد با تنظیمات عمومی زینک شما را آماده کند. معمولاً به شخصه در این مواقع به لیتوگرافی دیگری برای تهیه زینک مراجعه می کنم.

 

وجود سایه های رنگی در لبه های طرح

یکی از بدیهی ترین کار هایی که یک اپراتور ماشین در حین چاپ باید انجام دهد، تنظیم زینک ها و محل آن ها به شکلی است که دقیقاً در جای واحد قرار بگیرند. واحد این تنظیم در ماشین های چاپ مدرن سال هاست که به میکرون رسیده است، اما اینکه این اتفاق نمی افتد و بین محل زینک ها در چاپ اختلافاتی ایجاد می شود، می تواند دلایل زیادی داشته باشد.

  •  اگر لبه های رنگی در فرم به صورت یکسان خودشان را نمایش می دهند، نشان دهنده آن است که اپراتور نتوانسته محل زینک ها را در چاپ خوب تنظیم کند.
  •  اگر لبه های رنگی در فرم ها جابجا شده است، ماشین چاپ ایراد فنی داشته و نتوانسته زینک ها را در محل مناسب ثابت نگاه دارد؛ اصطلاحاً گیج می زند.

فراموش نکنید که بیش از اندازه در معرض هوا بودن کاغذ، گرماژ های پایین کاغذ و یا بی کیفیتی کاغذ باعث حالت گرفتن کاغذ می شوند و در این موضوع کار تنظیم محل زینک بسیار سخت و گاهی غیر ممکن می شود.

پس سعی کنید علاوه بر انتخاب ماشین چاپ سالم برای چاپ کاتالوگ با کیفیت، حتماً از کاغذی با برند مطمئن برای اینکار استفاده کنید و تا لحظه چاپ کاغذ ها را از بسته بندی خود خارج نکنید.

 

دلیل چسبیده شدن صفحات یا پشت زدن مرکب از روی کاغذ به پشت کاغذ چیست؟

یکی از عوامل مهم در کاهش کیفیت چاپ کاتالوگ، متریالی می باشد که با آن طرح شما روی کاغذ نقش می بندد (مرکب)، حالتی مایع دارد، ولی با غلظت بالا. حین چاپ کاتالوگ بسته به حجم مرکبی که طراح در طرحش استفاده کرده، ریسک پشت زدن و یا چسبیدن برگه ها به هم متفاوت می شود. اگر پس از پایان چاپ، زمان مناسب برای خشک شدن مرکب را در نظر گرفته باشید و به کار فرصت خشک شدن کار را داده باشید، اما باز هم پشت زدگی در برگه ها دیده می شود، مسئولیت این اتفاق مستقیماً با چاپخانه است.

در ماشین چاپ فن های خشک کننده تا حدودی مرکب چاپ شده را در آخرین مرحله خشک می کنند، که قدرت آن ها می بایست بر اساس سرعت چاپ تنظیم شود. همچنین این فن ها وظیفه پاشش پودر مخصوصی را بین برگه های چاپ شده، بر عهده دارند. این پودر بین برگه ها فاصله ایجاد می کنند، تا از به هم چسبیدگی و یا پشت زدن آن ها جلوگیری شود. هرچه حجم مرکب روی کاغذ‌ ها بالاتر باشد، حجم پودری که باید به آن ها زده شود، بیشتر خواهد بود. پودری مناسب است که علاوه بر جلوگیری از پشت زدگی کاغذ روی کار ایجاد سفیدک نکند. معمولاً مرغوب ترین این پودرها پایه گیاهی داشته و طی فرآیند خشک شدن مرکب روی کاغذ در آن حل شده و هیچ اثری روی کار نمی گذارند.

جدا از این موضوع یک طراح فنی کاتالوگ، می بایست بر اساس گرماژ و جنس کاغذ توقعات خود را در طرح برآورده کند. استفاده از زمینه های کاملاً تخت و رنگی در گرماژ های پایین و یا کاغذ تحریر، علاوه بر حالت دهی به کاغذ می تواند، احتمال پشت زدگی در چاپ را افزایش دهد.

 

علت یک دست نبودن زمینه رنگی

چاپ یک رنگ تخت روی کاغذ نیازمند چند موضوع است که عدم توجه به یکی از آن ها می تواند، زمینه یک دست و تخت طرح را در چاپ، موج دار و غیر یکدست کند.

اولین موضوع سطح کاغذ است. روی کاغذ هایی با سطح غیر یکدست ( مثل کاغذ های تحریر ) هرگز نمی توان یک زمینه رنگی را به صورت تخت و یکدست چاپ کرد. کیفیت سطح دیگر کاغذ ها مثل گلاسه به مراتب برای اینکار مناسب تر است.

موضوع دیگر مربوط به سلامت ماشین چاپ است. سلامت یک ماشین چاپ در چاپ سطح های یک دست ( اصطلاحاً تمپلات ) به چالش کشیده می شود. سلامت نورد های ماشین چاپ، سلیندر های رابط و لاستیک چاپ، همه بر چاپ یکدست یک سطح، روی کاغذ تاثیر می گذارند.

به شخصه اگر متوجه نقص فنی و عدم سلامت در ماشین چاپ چاپخانه شوم کار را به چاپخانه دیگری محول می کنم. متاسفانه در بسیاری از چاپخانه ها به خاطر هزینه های بالای تعمیرات، با ایرادات ماشین خود کنار می آیند و نسبت به تعمیر آن اقدامی نمی کنند و با همان نقص سفارشات خود را چاپ می کنند.

 

کاتالوگ بوی نامطبوعی می دهد

فعل و انفعالات اجرا و چاپ همه توسط مواد شیمیایی مثل مرکب، الکل و … صورت می گیرد و ترکیب این مواد می تواند باعث این موضوع شود. اگر در کاتالوگ علاوه بر پایین بودن کیفیت چاپ از مرکب یووی برای براق کردن صفحات استفاده کرده اید و کاتالوگتان بوی نامطبوع و آزار دهنده ای دارد، به خاطر این است که در مرحله یووی، از مرکب نا مطلوب استفاده شده و یا برای صرفه جویی از تینر برای رقیق کردن مرکب یووی استفاده شده است. اگر کاتالوگ دارای یووی نیست بوی نا مطبوع به خاطر کیفیت پایین مرکب استفاده شده برای چاپ است.

 

 

نکته ی مهم در کیفیت چاپ کاتالوگ

فرآیند چاپ کاتالوگ مجموعه ای از عوامل متعدد است که هر یک از آن ها می تواند، بر نتیجه حاصل شده تاثیر مستقیم بگذارد. این حرف بین چاپ بازها و ناظر چاپ ها رایج است، که یک محصول چاپی با نمره 100 معمولاً به سختی محقق می شود، چرا که عوامل موثر در آن بسیار زیاد است.

از انتخاب طراح کاتالوگ، تا نحوه حمل و نقل فرم های چاپی تاثیرات خود را روی کیفیت چاپ کاتالوگ می گذارند. چاپخانه ای که از مرکب استاندارد برای جلوه بهتر رنگ و پوشش بهتر استفاده می کند، قطعاً هزینه بالاتری از شما خواهد گرفت، تا چاپخانه ای که از ارزانترین و غیر استاندارد ترین مرکب چاپ استفاده می کند. کنترل کردن تک تک این مراحل برای بهبود خروجی نهایی از لحظه ای که تصمیم به چاپ کاتالوگ می گیرید، شروع می شود و تا آخرین مرحله اجرا، ادامه خواهد داشت. برای همین اگر به دنبال یک کاتالوگ با کیفیت هستید، کار خود را به کاردان ها بسپارید و از صرفه جویی های بی مورد پرهیز کنید.

 

وقتی که کاتالوگ یا بروشور خود را چاپ می کنید، حتماً در مراحل مختلف طراحی، آن را بررسی کنید، چون جبران خسارت های احتمالی بعد از چاپ کاتالوگ تا حدودی غیر ممکن است. استفاده از کاتالوگ دیجیتالی مانند اسمارت کاتالوگ علاوه بر صرفه جویی های بسیار زیاد در پول و زمان، ریسک های بسیار پایینی برای اجرا دارد. آن ها را می‌توان بارها اصلاح کرد و به دفعات بروزرسانی کرد. استفاده از اسمارت کاتالوگ در کنار کاتالوگ چاپی یک پیشنهاد ضمانت شده است، برای فعالان حوزه تبلیغات و بازاریابی؛ چرا که مزیت های قابل اثبات آن آنقدر جذاب است که می تواند نیاز های شما را در بخش فروش و بازاریابی به خوبی بر طرف کند.

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *