هویت بصری برند چیست؟

هویت بصری برند

هر نام تجاری برای رسیدن به جایگاه مد نظر خود، فعالیت های مختلفی را انجام می دهد. آماده سازی هویت بصری برند هم جزو کارهایی است که برند ها انجام می دهند تا مزایای آن در جهت اهداف خود استفاده کنند.

 

تعریف هویت بصری برند چیست؟

هویت بصری برند، یعنی تنظیم و تعریف برند در ارتباطات بصری. اجزای یک برند تجاری توسط مخاطبان خود در فضاها و مکان های مختلفی دیده می شود. از لوگو و یا نشانه برند به عنوان یکی از اصلی ترین عناصر بصری یک برند تجاری، تا بسته بندی و دیگر بخش های دیداری برند، همه اجزایی هستند که ارتباطات بصری برند را شکل می دهند.

 

هویت بصری چیست

 

هدف از تنظیم هویت بصری برند

یک برند در فضاهای مختلف و به مناسبت های مختلف نیاز به ساختارهای بصری و گرافیکی دارد. هدف از تنظیم هویت بصری برند این است که تمام این فضاها در یک راستا و از یک جنس باشند. با رشد یک برند تجاری و گسترش فعالیت های آن، تعداد طراحی های آن نیز گسترش پیدا می کند. سند هویت بصری برند، باید ها و نباید های بصری برند را مشخص می کند و این موضوع باعث می شود که طراحان مختلف از یک قانون واحد در طراحی و استفاده از عناصر پیروی کنند و این یعنی ایجاد یکپارچه در نحوه مواجهه با یک برند.

 

اجزای هویت بصری برند

اجزای هویت بصری برند، بر اساس ماهیت و زمینه فعالیت برند، متفاوت خواهد بود، اما اجزای مشترکی که در بیشتر اسناد هویت بصری برند تعریف می شود. نظریه های مختلفی هم در مورد نحوه تنظیم این سند و اجزا آن وجود دارد. برخی از متخصصین بر این عقیده هستند که در هویت بصری برند تمام اجزا و عناصری که یک برند با آن در ارتباط است، می بایست طراحی شود و عده ای بر این عقیده اند که هویت بصری برند بیشتر در مورد باید ها و نباید های فضاهای بصری یک نام تجاری می بایست صحبت کند؛ عده ای دیگر از متخصصین هم از هر دو بخش به تنظیم سند هویت بصری برند ورود می کنند.

 

محدوده سند هویت بصری برند

هویت بصری برند، به یک طراح گوشزد می کند که برای ارتباط با مخاطبانش از چه اصولی پیروی کند؛ به او خط فکری می دهد. به او می گوید که با چه لحنی با مخاطب ارتباط برقرار کند. در چنین شرایط در نظر گرفتن هر عاملی که بتواند به دقیق تر مشخص شدن این موضوع کمک کند، خالی از لطف نیست. در مواجهه با سندهای هویت بصری ممکن است مواردی را مشاهده کنید که در حالت عادی ارتباطی با هویت بصری برند نداشته باشد. مانند موسیقی برند، رایحه برند و … .

 

هویت بصری برند یک سند محرمانه است؟

سند هویت بصری برند را نمی توان یک سند طبقه بندی شده و محرمانه دانست، چرا که رفتارهای بصری یک برند در فضاهای مختلف آن قابل شناسایی و تحلیل خواهد بود.

 

در طول فعالیت مجموعه مان، سفارش دهندگان زیادی را داشته ایم که  سند هویت بصری داشته اند و برای اجرای دقیق تر سفارششان، آن را در اختیارمان گذاشته اند. بر خلاف این گروه از سفارش دهندگان، هستند کسانی که نداشتن سند هویت بصری برند باعث شده؛ در برخی از فضاها بازتاب های خوبی از برند خود داشته باشند و در برخی فضاهای دیگر بسایر ضعیف و متفاوت. در نبود این سند داشتن یک الگوی پر قدرت برای نحوه مواجهه با برند می تواند بسیار گره گشا باشد. با توجه به اینکه اسمارت کاتالوگ توسط یک تیم حرفه ای و متخصص طراحی می شود، این ظرفیت را دارد که به عنوان یک الگوی درست برای ترسیم دیگر فضاهای بصری برند استفاده شود. همانطور که این اتفاق برای بسیاری از مشتریان که سند هویت بصری نداشته اند، افتاده است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *