پیشرفت نرم افزارها، در بازه های زمانی مختلف باعث معرفی انواع کاتالوگ الکترونیکی به دنیای بازاریابی و تبلیغات شد که هر کدام در بازه زمانی خود طرفداران زیادی پیدا کردند.

در این مقاله انواع کاتالوگ الکترونیکی را بررسی می کنیم

در این مقاله شما را با انواع کاتالوگ الکترونیکی که البته بسیاری به اشتباه آن را کاتالوگ دیجیتال می نامند آشنا می کنیم و فرصت‌ها و تهدیدهای هر یک از آنها را بررسی می کنیم.

بسیاری از انواع کاتالوگ های الکترونیکی بر خلاف محدودیت های فراوان هنوز توسط فعالان این حوزه به بازار ارائه می‌شوند

اما هر کدام از آنها می‌توانند بر قضاوت کارشناسان حوزه بازاریابی و فروش تاثیر گذاشته و ذهنیت مخاطبان را نسبت به واژه کاتالوگ منفی کنند.

انواع کاتالوگ الکترونیکی و نسل‌های مختلف

سی دی های مالتی مدیا ( چند رسانه‌ای )

با پیشرفت محیط های برنامه نویسی و گسترش ابزارهای مالتی مدیا، محیط های چند رسانه ای بیش از پیش در دنیای انفورماتیک رواج یافتند، نمونه‌هایی از این محیط ها که قطعاً آن را دیده اید، فایل های اتوران (Autorun) موجود در دیسک های نرم افزاری است.

محیط های چند رسانه ای شامل بخش ها و امکانات مختلفی مانند موسیقی، فیلم، فهرست های مختلف و … بودند و خروجی نهایی آنها شامل مجموعه‌ای از فایل ها بود که همگی بر اجرای سالم و صحیح برنامه مورد نیاز بودند. اما فایل اصلی (فایل اجرایی) آنها با پسوند exe ساخته می‌شد.

سی دی های مالتی مدیا شاید به خاطر داشتن تصاویر متحرک و افکت های چندرسانه‌ای محیطی جذاب را به عنوان کاتالوگ دیجیتال برای مخاطب فراهم می‌‌کردند، اما فقط در کامپیوتر اجرا می شدند و به هیچ عنوان در تلفن همراه قابل مشاهده نبودند،

جدا از این موضوع و حجم بالای فایل های آن، انتشار و ارسال را فقط منوط به استفاده از CD و DVD و یا فلش مموری می کرد و این موضوع هزینه مختص به خود را داشت و باز هم موضوع تیراژ CD باعث محدودیت در تعداد انتشار آنها می‌شد.

همه این محدودیت ها باعث شد که کارشناسان حوزه بازاریابی چشم خود را بر روی زرق و برق‌های محیط های چندرسانه‌ای ببندند و آن را موجودی جذاب ولی ناکارآمد بنامند.

سهم موبایل‌ها در دیجیتال مارکتینگ چقدر است؟
سهم موبایل‌ها در دنیای دیجیتال مارکتینگ بیشتر از ۸۰ درصد است.

فایل های انیمیشن Flash

در سال ۱۹۹۶ کمپانی Micro Media نرم افزاری تحت عنوان Micro Media Flash را به عنوان یکی از انواع کاتالوگ الکترونیکی به بازار ارائه کرد که وظیفه آن طراحی محیط های چند رسانه ای مبتنی بر انیمیشن بود.

شاید در ظاهر با محیط های چند رسانه ای تفاوتی نداشت اما بسیاری از محدودیت‌های محیط های چند رسانه ای را برطرف نموده بود.

حجم بهینه‌تر اولین و بزرگترین تفاوت های فایل های Flash بود و از سوی دیگر به لطف محیط برداری کیفیت عناصر به کار رفته در طراحی آن بسیار بالا بود.

خروجی نهایی این برنامه پسوند Swf داشت و با اینکه کل سهام کمپانی ماکرومدیا در سال ۲۰۰۵ توسط غول دنیای نرم افزار ، شرکت Adobe خریداری شد اما همچنان اصالت دیرینه خود را حفظ کرده و هنوز هم با پسوند Swf منتشر می شود.

استقبال از فایل های Flash در آن سال‌ها آنقدر بالا گرفت که حتی بسیاری از وب سایت ها بر اساس فایل های Swf طراحی شدند.

بر همین اساس بسیاری از مشاغل به فکر استفاده از آن به عنوان نرم افزاری برای کاتالوگ دیجیتال افتادند، غافل از اینکه بسیاری از سایت‌ها مانند Google و Yahoo فایل های فلش را به دلیل استفاده از زبان برنامه نویسی Action Script به کار رفته در آن ایمن ندانسته و حتی آنها را از طریق ایمیل هم ارسال نمی‌کند.

این موضوع باعث شد که برای انتشار ارسال کاتالوگ دیجیتال Swf یا همان فلش باز هم مجبور به استفاده از CD و DVD و یا فلش مموری شویم و باز هم روز از نو و روزی از نو!

جالب است بدانید نرم افزار Flash Player به دلیل حفره های امنیتی فراوان، حتی توسط مرورگر معروف گوگل کروم پشتیبانی نمی شود.

حتی بسیاری از پروژه های امنیتی دیگر نیز استفاده از آن را توصیه نمی کنند و بر همین اساس به شکلی بسیار واضح و با توجه به تمامی شواهد موجود آنچه می بایست درباره انواع کاتالوگ الکترونیکی قدیمی به خصوص فلش گفت این است که : لطفاً بی خیال آن شوید!

(اگر تمایلی به بی خیال شدن ندارید بهتر است بدانید که شرکت Adobe با بیانیه ای رسمی از توقف و پشتیبانی از فلش تا پایان سال ۲۰۲۰ خبر داده است).

همیشه به دنبال دنیایی فارغ از محدودیت باشید.

برای مطالعه ادامه ی این مقاله به انواع کاتالوگ الکترونیکی؛ از PDF تا اسمارت کاتالوگ مراجعه نمایید.

دیدگاه خود را بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *